۰
اختلاف نظر بر سر شیرین‌کننده نوشیدنی‌های رژیمی و غذاهای کم‌قند

سازمان غذا و دارو امریکا با سرطان‌زا بودن آسپارتام مخالف است!

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۱۴۸۵۵
سازمان غذا و دارو امریکا با سرطان‌زا بودن آسپارتام مخالف است!
سالم‌خبر: آسپارتام در حالی سرطان‌زای احتمالی معرفی شده است که سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و دارو و صنعت نوشیدنی آمریکا این شیرین‌کننده را همچنان بی‌خطر می‌دانند.
 
سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز پنجشنبه اعلام کرد که شیرین‌کننده‌ی مصنوعی آسپارتام که به‌طور گسترده در نوشیدنی‌های رژیمی و غذاهای کم‌قند استفاده می‌شود، احتمالا می‌تواند موجب سرطان شود.

بااین‌حال، کمیته‌ی دوم سازمان بهداشت جهانی ارزیابی خود از سطح ایمن مصرف آسپارتام را بدون تغییر حفظ کرد. براساس استاندارد این کمیته، مصرف کمتر از ۴۰ میلی‌گرم از شیرین‌کننده‌ی معروف به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، ایمن تلقی می‌شود؛ بدین معنا که فردی با وزن ۶۸ کیلوگرم حتی با وجود مصرف روزانه ۱۲ قوطی نوشابه‌ی رژیمی می‌تواند همچنان از ابتلا به سرطان اجتناب کند.

اعلام ارتباط آسپارتام با خطر ابتلا به سرطان از سوی سازمان بهداشت جهانی، اولین هشدار علنی یک نهاد برجسته‌ی بین‌المللی در مورد اثرات این شیرین‌کننده‌ی مصنوعی تقریباً فراگیر محسوب می‌شود. آسپارتام از دهه‌ها پیش موضوع بحث بین متخصصان بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) اعلام کرده که با اتکا به شواهد محدود از سه مطالعه‌ی مشاهده‌ای روی انسان‌ها نتیجه گرفته که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده به‌طور مصنوعی با افزایش موارد ابتلا به سرطان کبد مرتبط است. دکتر فرانچسکو برانکا، مدیر واحد تغذیه و ایمنی غذایی در WHO می‌گوید افرادی که مقادیر زیادی آسپارتام مصرف می‌کنند، باید به آب یا سایر نوشیدنی‌های شیرین‌نشده
روی بیاورند.

با این‌حال، دکتر فرانکا افزود: «نتایج ما نشان نمی‌دهد که مصرف گهگاهی ‌[آسپارتام] برای اغلب افراد خطرآفرین باشد.»

نگرانی درمورد افزایش نرخ جهانی چاقی و دیابت و همچنین تغییر ترجیحات غذایی مصرف‌کنندگان، به رشد ناگهانی تولید و مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های بدون شکر و کم‌قند منجر شده است. آسپارتام یکی از شش شیرین‌کننده‌ی تاییدشده توسط نهادهای تنظیم‌گر ایالات متحده است که در هزاران محصول، از آدامس‌های بدون قند، نوشابه‌های رژیمی، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و حتی ماست یافت می‌شود. آسپارتام
همچنین برای شیرین‌کردن محصولات دارویی مختلف به‌کار می‌رود.

با وجود اعلامیه‌ی سازمان بهداشت جهانی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) که ده‌ها سال پیش آسپارتام را تایید کرد، روز پنجشنبه در انتقاد غیرمعمول از یافته‌های سازمان بهداشت جهانی، موضع دیرینه‌ی خود مبنی بر بی‌خطر بودن این شیرین‌کننده را تکرار کرد. FDA در بیانیه‌ای گفت: «با نتیجه‌گیری IARC مبنی بر اینکه مطالعات از طبقه‌بندی آسپارتام به‌عنوان سرطان‌زای احتمالی برای انسان پشتیبانی می‌کنند، مخالف است.»

سازمان غذا و دارو همچنین افزود اینکه آسپارتام از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان «احتمالا سرطان‌زا» معرفی شده، بدین معنی نیست که این شیرین‌کننده درواقع با سرطان مرتبط است. بااین‌حال FDA از مصاحبه‌ی کارشناسان خود با رسانه‌ها درمورد نگرانی‌های خاص این سازمان خودداری کرده است.

سازمان بهداشت جهانی گاهی‌اوقات در مورد سرطان‌زایی بالقوه‌ی برخی محصولات مانند
گلیفوسات که ماده‌ای علف‌کش برای کنترل علف‌های هرز است، با سایر نهادها هماهنگ نبوده؛ اما در این مورد موجب شد تا بعداً خطرناک‌بودن گلیفوسات برای سلامتی انسان ثابت شود. اعلام موضع WHO در مورد ارتباط گلیفوسات با سرطان به مقدمه‌ای برای شکایت علیه سازندگان آن تبدیل شد.

در سرتاسر جهان، صنعت قدرتمند نوشابه‌سازی به مدت طولانی با هر یافته‌ی قانونی یا علمی که استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی را با خطرات سرطان یا سایر مشکلات سلامتی مرتبط می‌کنند، سرسختانه مبارزه کرده است. آسپارتام تنها آخرین میدان نبرد برای شرکت‌های چندملیتی فعال در این صنعت است که با مطالعات جدید یا ارتباط بالقوه‌ی این ماده با خطرات سلامتی مخالفت می‌کنند.

پژوهشگران در مرکز تحقیقات سرطان سزار مالتونی در بولونیا ایتالیا در سال ۲۰۰۶. پژوهشگران ایتالیایی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ مطالعات حیوانی آسپارتام را انجام دادند، بحث بر سر این ماده را دوباره برانگیختند.

کوین کین، رئیس موقت انجمن نوشیدنی‌های آمریکا در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌اش را بدون تغییر حفظ کرده است، گفت آسپارتام بی‌خطر است و شواهد کافی برای تغییر میزان قابل‌قبول مصرف روزانه وجود ندارد. وی افزود:‌ «این نتیجه‌گیری قوی، موضع FDA و سازمان‌های ایمنی مواد غذایی در بیش از ۹۰ کشور را تقویت می‌کند.»

ایمنی جایگزین‌های شکر، ازجمله ماده‌ی قدیمی و بحث‌برانگیز ساخارین که در اولین نوشابه‌ی رژیمی کوکاکولا به نام تب استفاده می‌شد، از مدت‌ها پیش به‌صورت عمیق در دست بررسی قرار داشته
است. وقتی ساخارین با سرطان مثانه در موش‌ها مرتبط دانسته شد، کنگره‌ی آمریکا مطالعات بیشتر روی این ماده را الزامی کرد. از آن زمان، به‌نقل از سازمان غذا و دارو، ۳۰ مطالعه نشان دادند که نتایج جوندگان برای انسان صدق نمی‌کند. سپس مقام‌های آمریکا ساخارین را از فهرست مواد احتمالاً سرطان‌زا حذف کردند. در موارد تازه‌تر، دیگر شیرین‌کننده‌ها به دلیل ارتباطی احتمالی‌شان با خطرات احتمالی سلامتی زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند.

در مرکز اختلافات بر سر آسپارتام، مطالعات جوندگان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به‌دست پژوهشگران ایتالیایی نشان داد که این ماده با سرطان ارتباط دارد. اما سازمان غذا و داروی آمریکا اعتبار مطالعات بحث‌برانگیز در مورد آسپارتام را رد کرده است.

سازمان غذا و دارو آمریکا برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۴ آسپارتام را به‌عنوان شیرین‌کننده‌ی مصنوعی و افزودنی در برخی غذاها تایید کرد. FDA این تصمیم را به‌دلیل پرسش‌هایی درمورد اطمینان‌پذیری مطالعات ایمنی در مورد ارتباط آسپارتام با تومورهای مغزی، سال‌ها به تاخیر انداخت؛ اما درنهایت بدین نتیجه رسید که اطمینان معقولی درباره‌ی عدم ارتباط آسپارتام با تومورهای مغزی وجود دارد. فروش این شیرین‌کننده در سال ۱۹۸۱ مجاز شد.

متعاقب آن تصمیم، سازمان غذا و دارو استفاده از آسپارتام را در چندین نوع غذا و نوشیدنی دیگر تایید کرد و درنهایت ایمن‌بودن آن را به‌عنوان شیرین‌کننده‌ای چندمنظوره در سال ۱۹۹۶ پذیرفت. FDA با وجود موضع اخیر خود می‌گوید به نظارت علمی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات جدید در مورد آسپارتام ادامه می‌دهد.
کد مطلب : ۱۴۸۵۵
نام شما

آدرس ايميل شما