۰

ورزش، پیشرفت علایم پارکینسون را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : ۱۴۲۰۲
ورزش، پیشرفت علایم پارکینسون را کاهش می‌دهد
سالم خبر: فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش نقش فعالیت بدنی و ورزش را در کاهش پیشرفت و کنترل علایم پارکینسون بسیار مهم و موثر برشمرد.

به گزارش سالم خبر از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهری سالاری فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی بیمارستان شهدای تجریش افزود: پارکینسون تخریب کننده سیستم عصبی مرکزی بوده، این بیماری معمولا در سنین بالای ۵۵ تا ۶۰ سال بروز می کند اما در سنین پایین‌تر از ۵۰ سالگی نیز ممکن است مشاهده ‌شود.

وی با اشاره به این که حدود ۲۰ درصد درصد موارد بیماری ممکن است علت ژنتیکی داشته باشد، اظهار داشت: بیماری در بیشتر مبتلایان علت غیرژنتیکی دارد و علل ژنتیکی بیشتر در مبتلایان جوان زیر ۵۰ سال این بیماری مشاهده می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، لرزش دست را شایعترین علامت بیماری پارکینسون برشمرد و یادآور شد که هر لرزش دستی به معنای ابتلا به بیماری پارکینسون نیست و افرادی که اخیرا دچار لرزش دست شدند بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

وی از دیگر علایم این بیماری به کندی حرکات و سفتی مفاصل و عضلات اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی بیمارانی که کندی حرکت دارند اما لرزش دست ندارند بیماری آنها با تاخیر تشخیص داده می‌شود.

این فلوشیپ پارکینسون توصیه کرد افراد در صورت داشتن علایمی نظیر لرزش دست، کندی حرکات نسبت به قبل و اختلال در راه رفتن حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

این متخصص مغز و اعصاب درخصوص درمان دارویی در این بیماری گفت: امروزه با تجویز داروی مناسب می‌توان علایم بیماری را در این بیماران کنترل کرد. لرزش بیمار را کاهش داد و کندی حرکات و سفتی مفاصل و عضلات را کنترل کرد. اما باید توجه داشت که داروها نقش پیشگیری کننده و کاهنده سیر بیماری را ندارند.

وی فعالیت بدنی را تنها روش شناخته شده از نظر علمی برشمرد که می‌تواند در کاهش روند پیشرفت بیماری موثر باشد.

سالاری با تاکید بر اهمیت فعالیت بدنی در کنترل علایم پارکینسون به مبتلایان توصیه کرد: هفته‌ای سه روز و هر بار حداقل یک ساعت ورزش‌های هوازی نظیر پیاده روی، دومیدانی، شنا و تایچی، یوگا را انجام دهید و حداقل یک پیاده روی ساده روزانه داشته باشید.

به گفته وی، دوچرخه سواری ورزشی بسیار خوب و مناسب برای مبتلایان به پارکینسون است.

سالاری تاکید کرد: اگر در خانواده فردی را مشاهده می کنید که اخیرا دچار لرزش شده است به ویژه لرزشی که از یک سمت بدن شروع می شود یا این که حرکات وی کند شده و راه رفتنش تغییر کرده است حتما در اسرع وقت برای پیگیری بیشتر به پزشک مراجعه کنید. زیرا اختلال حرکت باعث زمین خوردن و کاهش کیفیت زندگی وی می شود.

به گفته وی تجویز داروهای مناسب از سوی پزشک می تواند باعث کنترل علایم مذکور و کیفیت زندگی نسبتا خوبی برای بیمار شود.

وی انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم را در پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون موثر دانست و براساس برخی مطالعات خوردن یک فنجان قهوه روزانه را نیز مفید برشمرد.

این فلوشیپ پارکینسون به مبتلایان توصیه کرد که رژیم غذایی سالمی داشته باشند و بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به خصوص میوه‌های قرمز رنگ استفاده کنند. باید غذاهای چرب و گوشت قرمز را کمتر و ماهی و سبزی‌های تازه و گوشت سفید بیشتر مصرف کنند.

سالاری تاکید کرد: فعالیت بدنی و ورزش نقش بسیار مهمی در کاهش روند پیشرفت بیماری پارکینسون ایفا می کند و در کنترل علایم و نشانه‌های بیمار موثر است.
کد مطلب : ۱۴۲۰۲
برچسب ها
پارکینسون
نام شما

آدرس ايميل شما