درمان بیماران پروانه ای پس از تکمیل تحقیقات وارد بازار می شود

عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان

8 اسفند 1397 ساعت 11:01


سالم خبر: رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اعلام کرد: با راه اندازی بانک عمومی خون بندناف بیش از 20 هزار نمونه خون بندناف نگهداری می شود اگر چه بیمارستان شریعتی و سازمان انتقال خون نیز با جمع آوری نمونه هایی در این زمینه ورود پیدا کرده اند.

عبدالحسین شاهوردی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: سلول های بنیادی خون بندناف که در درمان بیماران مبتلا به سرطان کاربرد بسیار تاثیرگذار و مثبتی داشته است در جهان به عنوان سرمایه ملی دیده می شود.

وی افزود: اگر ما در کشور در این زمینه سرمایه گذاری نمی کردیم، خرید هر نمونه خون بندناف از خارج از کشور حدود 25 تا 30 هزار دلار هزینه دربرداشت.

وی با بیان اینکه 83 بانک خون بندناف خصوصی در کشور فعال کرده ایم، گفت: با کمک سازمان گسترش و دریافتی و کمک بیماران که سلول های خون بندناف خود را برای خانواده نگهداری می کردند، موفق شدیم تا امروز بیش از 110 هزار سلول های بنیادی خون بندناف برای بیماران در بانک خون بندناف خصوصی نگهداری کنیم.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به مزیت بانک خون بندناف اشاره کرد و بیان داشت: با فعالیت صاحبان سلول های بنیادی در این بانک خون، اگر در کشور فردی نیاز به خون داشته باشد می تواند با بهره گیری از خون بندناف سایر افراد اقدام به درمان کند.

درمان های بیماران پروانه ای وارد بازار نشده است

وی درخصوص آخرین تحقیقات برای بیماران پروانه ای گفت: بیماری پروانه ای جزو بیماری های نادر و پوستی است و بیماران مبتلا به آن اکثرا دچار استرس، فشارهای روحی و هزینه های بسیاری هستند. در این زمینه اقدامات خوبی با کاربرد سلول های بنیادی و تکنولوژی های جدید در کشور و دنیا برای این بیماران انجام شده است. اما این درمان ها هنوز وارد بازار نشده است و هنوز در قالب تحقیقات است.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: با کمک متخصصان بیمارستان حضرت فاطمه(س) ،  پروژه های تحقیقاتی خوبی در زمینه ترمیم داشتیم و مقالات خوبی در این زمینه به چاپ رسید. اما با اخذ مجوز از وزارت بهداشت می توانیم درمان های حاصل از تحقیقات را به شکل روتین در اختیار مردم قرار دهیم.

شاهوردی بیماری پروانه ای را ژنتیکی دانست و گفت: درمان این بیماران با سلول های منشا ژنتیکی جایگزین می شود که در این زمینه باید کارهای بسیاری انجام شود تا حدودی از مشکلات بیماران کاهش یابد.

وی با اشاره به ژن درمانی بیماران پروانه ای اظهارداشت: ژن درمانی در جهان در حال رخ دادن است و محققان، ژن درمانی را بر روی برخی بیماری ها همچون هموفیلی انجام داده اند و نتایج خوب و موثر آن نیز در مجلات معتبر چاپ شده است.  

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی رویکرد ژن درمانی را اصلاح ژن برای بیماری هایی که منشا ژنتیکی دارند, اعلام کرد تا بیماری دوباره سراغ مبتلایان آن نرود.

پژوهشگاه رویان میزبان بیماران داخلی و خارجی 

شاهوردی درباره وضعیت تحقیقات ناباروری و باروری گفت: در حال حاضر ایران پس از سه دهه فعالیت در زمینه ناباروری از مراکز خدمات تخصصی خوبی برخوردار است که این مراکز نه تنها به بیماران داخل کشور خدمات ارائه می کند بلکه میزبان بیماران خارجی نیز هست.

وی ادامه داد:  پژوهشگاه رویان توانسته طی چهار دهه پس از انقلاب در زمینه ناباروری و باروری نتایج مطلوبی را به دنبال داشته و در زمینه آموزش و خدمات تخصصی ، خدمات خوبی را ارائه کرده است. این مسئله موجب شده تا بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام نشوند.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: در پژوهشگاه رویان ما میزبان تعدادی از محققان خارج از کشور بودیم که برای آموزش در زمینه ناباروری به این پژوهشگاه مراجعه کرده بودند که به عنوان سفیران علمی به کشور خود بازمی گردند، توانمندی های ایران را به مردم کشور خود ارائه خواهند داد.

فعالیت های پژوهشگاه رویان

شاهوردی درباره فعالیت های پژوهشگاه رویان بیان داشت: پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در قالب سه پژوهشکده پزشکی تولیدمثل، پژوهشکده سلول های بنیادی و پژوهشکده بیوتکنولوژی فعالیت می کند که پژوهشکده بیوتکنولوژی در اصفهان و دو پژوهشکده دیگر در تهران مستقر است.

وی ادامه داد: مراکز خدمات تخصصی ناباروری، سلول های بنیادی و علوم دامی در کنار این پژوهشکده ها قراردارد که یکی از مزیت های این پژوهشکده ها اینست که سوالات تحقیق از مراکز تخصصی و پژوهش ها در پژوهشکده ها صورت می گیرد.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه رویان از سال 1370 شکل گرفته است، گفت: خدمات تخصصی در زمینه ناباروری، ورود به عرصه سلول های بنیادی و دستاوردهایی از جمله شرکت های دانش بنیان که یکی از فعالیت های آن حفظ و نگهداری از سلول های خون بندناف است، ارائه کرده است.

شاهوردی رویان را فضای خوبی برای تحقیقات محققان و متخصصان به خصوص نیروهای جوان کشور دانست و تصریح کرد: یکی از دستاوردهای رویان این بود که زمینه را برای آموزش نیروهای جوان کشور مهیا کرده است که سعی داشتیم در زمینه آموزش تخصصی تر ورود پیدا کنیم و با همکاری وزارت بهداشت در رشته های مهندسی، سلولی – کاربردی و بیولوژی تولید مثل نیز دانشجویانی در مقاطع دکتری جذب کنیم.
 
 
 


کد مطلب: 4127

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4127/درمان-بیماران-پروانه-تکمیل-تحقیقات-وارد-بازار-می-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com