مشکلات نظام دارو و تجهیزات پزشکی کشور هیچ گونه ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با سالم‌خبر:

24 بهمن 1397 ساعت 12:49


سالم خبر: مشکلات نظام دارو و تجهیزات پزشکی کشور هیچ گونه ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد بلکه بیشتر به عدم تامین منابع مربوط به این بخش ها از سوی دولت بازمی گردد.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب در تایید سخنان خود افزود:  بر اساس گزارش دکتر تاجگردون در مجلس، در شش ماهه نخست امسال از هدفمندی یارانه ها حتی یک ریال به حساب طرح تحول سلامت واریز نشده است.

این مساله در حالی از سوی شهریاری مطرح می شود که بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و اقتصاد معتقدند مشکلات ایجاد شده در روند اجرای طرح تحول سلامت نه در تامین و تخصیص منابع، بلکه در نحوه مدیریت غلط این منابع بوده است، بنابراین سوال اینجاست که چرا هیچ گاه این انتقادات جدی به گوش مجلس نرسید و از وزیر بهداشت پیشین در این باره سوالی نشد؟

شهریاری در پاسخ به این پرسش گفت: طرح تحول سلامت پس از دهه ها مغفول ماندن، تنها با جسارت دکتر هاشمی به مرحله اجرا در آمد و با تایید و حمایت مسوولان و سران نظام ادامه پیدا کرد. در واقع این طرحی بود که باید اجرا می شد و توجه به این نکته هم ضروری است که هر اقدام بزرگی در حوزه اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی افزود: بنابراین به جرات می توان گفت یکی از اقدامات خوب و بزرگ دکتر هاشمی در وزارت بهداشت، اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که خدمات بسیاری را نصیب جامعه کرد. اما به دلیل منابع مالی محدود مشکلاتی در اجرای برخی مراحل آن ایجاد شد که انشالله همه این مشکلات رفع، و طرح با قدرت بیشتر اجرا خواهد شد چراکه همه مسوولان کشور بر ادامه اجرای این طرح اصرار دارند و آن را از الزامات جامعه می دانند.

شهریاری ادامه داد: رکود و عدم نقدینگی در دو بخش دارو تجهیزات پزشکی نه تنها ربطی به طرح تحول سلامت نداشت بلکه تقاضا برای این محصولات را هم افزایش داد. برای مثال بیشترین خرید و تقاضا برای تجهیزات پزشکی در طول دهه های اخیر مربوط به دوره اجرای طرح تحول سلامت بوده است. همین الان تولیدکنندگان داخلی صافی های دیالیز ما به هر میزان که تولید کنند، از آنها خریداری خواهد شد و مشکلی در عرضه تولیدات خود ندارند، یا دستگاه هایی همچون سی تی اسکن و رادیوتراپی در کشورمان امکان تولید پیدا کرده اند.

وی با بیان اینکه منابع مالی لازم برای این بخش ها مدت هاست که تامین نمی شود تاکید کرد: ما این مشکل را از سال ها پیش و حتی در زمان ریاست مرحوم دکتر نوربخش بر بانک مرکزی، به ایشان و سایر مسوولان وقت پیگیری می کردیم تا شرایطی که امروز با آن مواجهیم پیش نیاید.

این نماینده مجلس افزود: علت دریافت مجوز 500 میلیون دلار برای دو بخش دارو و تجهیزات پزشکی ، کمک به مشکلات نقدینگی صنایع داخلی مرتبط با این بخش ها بود و برخلاف ادعاهای کذب و جوسازی های موجود، این مبلغ تنها برای صنایع همین دو بخش هزینه خواهد شد و به سمت تخصیص برای هزینه های پرسنلی نرفته و نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هجمه های بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه پول بخش دارو و تجهیزات پزشکی به سمت پرداخت هزینه های پرسنلی و کارانه سوق پیدا کرده است که ادعای غلطی است؛ زیرا طبق آمار، تنها 16 درصد منابع طرح تحول تاکنون برای این حوزه هزینه شده و بقیه آن یعنی 84 درصد در جای خود و برای بخش دارو و تجهیزات پزشکی صرف شده است. بنابراین این ادعا که همه پول ها به جیب پزشکان و بیمارستان ها رفته است یک دروغ محض است.

پرونده الکترونیک سلامت تا پایان سال به اجرا در خواهد آمد

 شهریاری با تاکید بر اینکه ادامه طرح تحول از الزامات وزارت بهداشت است گفت: در حال حاضر طرح پرونده الکترونیک سلامت در مراحل پایانی عملیاتی شدن است و به نظر می رسد تا پایان سال جاری در کشور اجرا شود که در این صورت هزینه بزرگی از دوش نظام سلامت کشور برداشته خواهد شد. با این حال با تجربه ای که من دارم، اینکه انتظار داشته باشیم طرح هایی همچون سیستم ارجاع یا پزشک خانواده و غیره ظرف مدت دو یا سه سال، به معنی واقعی و در کل کشور و برای همه 80 میلیون جمعیت ایران اجرا شوند و به نتیجه برسند، تصور غلطی است.

وی گفت: درواقع اجرای چنین طرح هایی نه تنها به زیرساخت های مختلف در همه سطوح نیاز دارد بلکه در جامعه نیز باید فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد. برای مثال در استان فارس و مازندارن این طرح ها به صورت پایلوت اجرا شده اند که شکایت مردم، نمایندگان و حتی جامعه پزشکی و غیره را به علت ضعف های موجود، در پی داشته است؛ به طوری که نمایندگان این دو استان با مراجعه به کمیسیون تلفیق مجلس خواستار حذف اجرای این طرح ها در استان خود بودند.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس افزود: درواقع این طرح ها محدودیت هایی را برای افراد بوجود میاورند و لزوما در جامعه رضایتمندی ایجاد نمی کنند، اما منطق اقتصادی و عدالت اجتماعی و قوانین بالادستی حکم به اجرای آن دارند. بنابراین تا زمینه های فرهنگی برای اجرای بهینه این طرح ها بوجود نیاید در حوزه اجرا، با مشکلات فراوان و مقاومت های اجتماعی روبرو خواهیم شد.
 
 


کد مطلب: 3989

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3989/مشکلات-نظام-دارو-تجهیزات-پزشکی-کشور-هیچ-گونه-ارتباطی-طرح-تحول-سلامت-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com