الهام عندلیب، مدیر ارشد گروه مدیکال شرکت داروسازی عبیدی در گفت و گو با سالم خبر:

داروی گلوریپا تحولی نوین در کنترل دیابت و عوارض ناشی از آن

شرکت های داروسازی پیشرو در جهان در تلاشند تا با تولید داروهای نوین علاوه بر کنترل قند خون سایر مشکلات ناشی از دیابت را نیز درمان کنند

22 آبان 1397 ساعت 11:56


سالم خبر: داروی امپاگلیفلوزین با نام تجاری گلوریپا تنها یک داروی کنترل قند خون محسوب نمی‌شود بلکه تنها و نخستین داروی خوراکی کاهنده قند خون است که با کاهش 38 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی_ عروقی در بیماران مبتلا به دیابت تحولی در درمان عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری ایجاد کرده است.

این دارو جزو گروه داروهای مهار کننده باز جذب گلوکز_سدیم است که در حال حاضر با فاصله زمانی کوتاهی از تولید و عرضه در کشورهای اروپایی و امریکا توسط شرکت داروسازی عبیدی تولید می شود. این دارو با کاهش 32 درصدی مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت به دلایل مختلف، کاهش 35 درصدی بستری شدن ناشی از نارسایی های قلبی و کاهش 39 درصدی بیماری های کلیوی پیش رونده در عرصه ی کنترل دیابت و عوارض ناشی از بیماری دیابت جزو نخستین هاست .

الهام عندلیب، مدیر ارشد گروه مدیکال شرکت داروسازی عبیدی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در دنیای امروز شیوع بیماری دیابت نوع 2 به قدری پیشرونده است که می توان از آن به عنوان یک سونامی یاد کرد، سونامی ای که اگر مهار نشود می تواند در آینده منجر به فجایع بهداشتی و درمانی فراوان شود.

وی افزود: دیابت، بیماری ای است که هزینه های مادی، جسمی و روحی فراوانی را برای بیمار و حتی جامعه در پی دارد. در واقع این بیماری کیفیت و طول عمر بیمار را تحت تاثیر خود قرار می دهد، به طوری که افراد بالای 60 سال و مبتلا به دیابت نسبت به سایرین شش سال از طول عمر کمتری برخوردارند و در صورت بروز مشکلات قلبی_ عروقی و مغزی این عدد به 12 سال هم می رسد.

عندلیب گفت: بیماران مبتلا به دیابت 2 تا 4 برابر بیش از افراد عادی در معرض مشکلات  قلبی_ عروقی و سکته های مغزی قرار دارند، بنابراین امروزه کنترل و درمان بیماری دیابت، بدون درمان این عوارض و کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از آنها در مدیریت صحیح این بیماری در دنیای پزشکی امروز پذیرفته نیست و به همین دلیل شرکت های داروسازی پیشرو در جهان در پی آن هستند تا با تولید داروهای نوین در این زمینه، علاوه بر کنترل قند خون، سایر مشکلات ناشی از دیابت را نیز درمان کنند. مشکلاتی که اهمیت آنها به اندازه کاهش قند خون است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از داروی گلوریپا گفت: مصرف یکبار در روز این دارو توسط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، حتی برای افرادی که انسولین مصرف می کنند، علاوه بر کاهش تدریجی دوز مصرفی انسولین، بهبود کار کلیه و جلوگیری از پیشرفت بیمارهای کلیوی ناشی از دیابت و کنترل بهتر فشار خون، کاهش وزن این بیماران را هم در پی دارد و همین امر موجب تمایز این دارو از سایر داروهایی است که تاکنون در درمان دیابت نوع 2 به کار می رفتند و اغلب با افزایش وزن بیمار، موجب اخلال در روند درمانی آنها می شدند.

مدیر ارشد گروه مدیکال شرکت داروسازی عبیدی ادامه داد: علاوه بر این، مکانیزم اثر این دارو به گونه ای است که جلوی بازجذب گلوکز که به طور معمول از طریق کلیه و مجاری ادراری انجام می شود را گرفته و باعث می شود بدن گلوکز اضافی خود را دفع کند؛ بدون آنکه اثر و عوارض ناخواسته جانبی جدی برای بیمار ایجاد کند.

وی در مورد فاصله زمانی عرضه این دارو در بازار دارویی کشورهای اروپایی و آمریکا نسبت به ایران گفت:  این دارو برای اولین بار در سال 2014 در اروپا و آمریکا لانچ شد و در سال 2016 با استناد به نتایج مطالعه EMPA_REG که خواص این دارو را بر روی جامعه آماری هفت هراز نفری از 42 کشور دنیا، مورد بررسی قرار داده بود، توانست برای اولین بار به عنوان یک داروی کاهنده قند خون خوراکی که می تواند عوارض قلبی_ عروقی را کاهش دهد، از FDA تاییدیه های لازم برای اندیکاسیون افزوده کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروقی را دریافت کند و پس از آن بود که توصیه های درمانی انجمن های دیابت در اروپا و آمریکا برای درمان و کنترل این بیماری تغییر کرد به نحوی که افزودن این گروه دارویی به رژیم درمانی بیماران مبتلا به دیابت توصیه گردیده است.

عندلیب افزود: بنابراین شرکت داروسازی عبیدی تنها پس از گذشت 4 سال از عرضه این دارو در بازارهای اروپایی و آمریکایی و دو سال پس از دریافت تاییدیه FDA توانست آن را در دسترس بیماران مبتلا به دیابت در ایران قرار دهد و این در حالی است که به دلیل قوانین داخلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران، ورود داروهای نوین به کشور ما به طور میانگین با تاخیر هفت ساله مواجه است.

وی در ادامه با تاکید بر مشی و نگرش شرکت داروسازی عبیدی گفت: پیشرفت و توسعه روزافزون علم پزشکی و داروسازی در دنیای امروز موجب شده تا پی در پی داروهایی با کلاس های دارویی جدید عرضه شوند. بنابراین تنها توجه و تاکید بر تولید محصولات پرفروش در بازار برای دستیابی به سود بیشتر موجب می شود تا دسترسی هموطنان ما به داروهای نوین دشوارتر و گران تر باشد.

عندلیب افزود: این در حالی است که تولید ملی داروهای نوآورانه موجب می شود تا علاوه بر کاهش نیاز به واردات این داروها و صرفه جویی ارزی و کاهش پرداخت از جیب مردم، صنعت داروسازی ما نیز توسعه پیدا کند. به همین دلیل شرکت داروسازی عبیدی به عنوان یک شرکت کیفیت محور و پیشرو، در تلاش است به جای تکیه بر تولید محصولات سنتی، با رصد نیاز بهداشتی و درمانی جامعه در سال های آتی، امکان دسترسی به داروهای نوین را برای هموطنانمان مهیا کند، ضمن آنکه توسعه، تجهیز و به روزرسانی تکنولوژی های تولید برای ایجاد کیفیت بهتر تولیدات همواره مورد تاکید و توجه مدیران این شرکت بوده است.

وی تصریح کرد: در واقع ما در این شرکت تلاش می کنیم تا علاوه بر تولید داروهای نوین، آگاهی های لازم در رابطه با مکانیسم عمل این داروها و همچنین مزیت آنها نسبت به داروهای قدیمی تر را در اختیار پزشکان قرار دهیم. برای مثال در ایران، بیماری دیابت نوع 2 فقط به عنوان یک بیماری غدد شناخته می شود و در درمان آن اغلب، کنترل و کاهش قند خون ملاک عمل قرار می گیرد؛ در حالی که درمان این بیماری منحصر به این مساله نیست بلکه نیازمند یک مدیریت صحیح و بیمار محور است تا بتوان در کنار کنترل قند خون، دیگر جنبه های مهم بیماری، نظیر بیماری های قلبی_ عروقی که عامل مرگ و میر در این بیماران است را نیز مدیریت و درمان کرد.  
  
 


کد مطلب: 2892

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/2892/داروی-گلوریپا-تحولی-نوین-کنترل-دیابت-عوارض-ناشی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com