افزایش دو برابری ابتلا به سرطان روده در افراد جوان

14 اسفند 1401 ساعت 12:55

سالم خبر: سرطان روده بزرگ در میان بزرگسالان جوان همچنان در حال افزایش است، به طوری که انجمن سرطان آمریکا دو برابر شدن موارد را در افراد کمتر از ۵۵ سال گزارش کرده است.


سالم خبر: سرطان روده بزرگ در میان بزرگسالان جوان همچنان در حال افزایش است، به طوری که انجمن سرطان آمریکا دو برابر شدن موارد را در افراد کمتر از ۵۵ سال گزارش کرده است.

به گزارش سالم خبر به نقل از هلث دی نیوز، بر اساس گزارش جدید، تا سال ۲۰۱۹، ۲۰ درصد از موارد سرطان روده بزرگ در بزرگسالان زیر ۵۵ سال رخ داده است که این رقم در سال ۱۹۹۵ تنها ۱۱ درصد بوده است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که نسبت افراد مبتلا به سرطان در مراحل پیشرفته در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ درصد رسیده است که این رقم در اواسط دهه ۲۰۰۰ به ۵۲ درصد رسیده است. میزان بیماری پیشرفته در سال ۱۹۹۵ قبل از اینکه غربالگری گسترده در دسترس باشد، ۵۷ درصد بود.

احمدین جمال، محقق ارشد و معاون ارشد نظارت سلامت در انجمن سرطان، گفت: «ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث افزایش سرطان روده بزرگ در میان جوانان می‌شود. تحقیقات زیادی در حال انجام است. برخی افراد می‌گویند که احتمالاً چاقی یا تغییر در رژیم غذایی در دهه‌های گذشته ممکن است دلیل آن باشد، اما در واقع، ما دقیقاً نمی‌دانیم که چه چیزی باعث این افزایش سریع نرخ بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) می‌شود.»

جمال گفت: «غربالگری بهترین محافظ در برابر سرطان روده بزرگ است.»

انجمن سرطان توصیه می‌کند که غربالگری از سن ۴۵ سالگی برای افراد در معرض خطر متوسط شروع شود.

وی در ادامه افزود: «اگر بخواهیم غربالگری سرطان کولورکتال را تا ۸۰ درصد افزایش دهیم، تخمین زدیم که می‌توان از ده‌ها هزار مورد جلوگیری کرد و جان هزاران نفر را نجات داد.»

جمال گفت: «پزشک می‌تواند آزمایش خون مدفوع را تجویز کند یا شما را برای غربالگری کولونوسکوپی معرفی کند. مزیت کولونوسکوپی این است که باید هر ۱۰ سال یک بار انجام شود، در حالی که دیگری باید سالانه انجام شود.»


کد مطلب: 14064

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/14064/افزایش-دو-برابری-ابتلا-سرطان-روده-افراد-جوان

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com