وزیر بهداشت:

مالیات بر عرضه سیگار ضروری است

18 بهمن 1401 ساعت 17:24

سالم خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از نظر شاخص مصرف سیگار وضعیت مطلوبی در دنیا ندارد و برای همین وضع مالیات بر عرضه سیگار از سوی مجلس شورای اسلامی ضروری است.


سالم خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از نظر شاخص مصرف سیگار وضعیت مطلوبی در دنیا ندارد و برای همین وضع مالیات بر عرضه سیگار از سوی مجلس شورای اسلامی ضروری است.

به گزارش سالم خبر، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در شورای اداری استان کردستان در سنندج اظهار کرد: فقط در شاخص سیگار وضعیت خوبی نداریم و امیدواریم با وضع مالیات بر سیگار از جانب مجلس شورای اسلامی، بتوان این شاخص را بهبود بخشید، چرا که ۱۳ درصد مرگ و میرها ناشی از مصرف دخانیات است.

وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت است و هیچکس نمی تواند منکر آن شود، افزود: وضعیت سلامت ایران در منطقه و جهان با وجود تحریم و شرایط اقتصادی، به واسطه وجود نیروهای دانشمند و عالم کم نظیر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه درمان و پیشگیری، از کشورهای مجاور بسیار پیشرفته تر هستیم، اضافه کرد: یک ماه پیش اولین دانشگاه علوم پزشکی ایران با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری عتبات کربلای معلی راه اندازی شد که نشان از قدرت نرم ایران است.

دکتر عین اللهی به موفقیت ایران در بحث کنترل ویروس کرونا اشاره داشت و گفت: در وزارت بهداشت در دولت مردمی برنامه سلامت تدوبن شده و دو مولفه برنامه سلامت عدالت محور و تعالی نظام سلامت در دستور کار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و افزایش امید به زندگی را از شاخص های برتر حوزه سلامت برشمرد و افزود: این برتری در روزهای شیوع و همه‌گیری کرونا بیش از همیشه به چشم آمد. 

دکتر عین اللهی با اشاره به موفقیت ایران در زمینه مهار کرونا نیز گفت: منشا کرونا یک متغیر ثابت به نام ویروس است که برای همه کشورها یکسان بود و محکی برای ارزیابی و سنجش قدرت حکومت‌ها به شمار می رود. 

وی ادامه داد: امروز وضعیت سلامت ایران با دیگر کشورها اگر مقایسه شود یک سر و گردن بالاتر هستیم و این با وجود شرایط بد اقتصادی و تحریمها  و تنها با تکیه بر نیروهای عالم و دانشمند کشورمان محقق شده و قدرت ایران اسلامی را نشان می دهد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: امروز افزون بر تامین نیازهای داخلی حوزه سلامت، مرجع معتبر درمانی کشورهای همسایه هستیم و بسیاری از کشورهای مجاور برای درمان به ایران مراجعه می کنند. 

عدالت و تعالی نظام سلامت ۲ مولفه وزرات بهداشت 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در وزارت بهداشت ۲ مولفه عدالت و تعالی نظام سلامت را دنبال می کنیم، افزود: از نظر ذهنی این مساله ایجاد شده که همه امکانات پزشکی و درمانی در چند شهر مرکزی باشد که این تفکر بسیار غلطی است و تمام نقاط کشور حتی در مناطق محروم و روستایی استعداد شکوفایی دارد و پیشرفت زمانی محقق می شود که گسترده فکر کنیم و این یعنی تحقق عدالت.  

وی با طرح این سوال که چرا یک بیمار سنندجی برای درمان خود باید به یک شهر مرکزی برود، افزود: تلاش برای تحقق عدالت برای این است که امکان درمان، تحصیل و آموزش افراد در هر منطقه ای که هستند فراهم شود و افتتاح ۲۷ طرح حوزه سلامت در کردستان نشان از این تلاش برای توسعه عدالت سلامت است. 

دکتر عین اللهی بهره برداری از بخش پیوند مغز استخوان در سنندج را بیانگر وجود امکان رشد در همه مناطق دانست و افزود: محتوای این افتتاح این است که برای خدمت به مردم آمادگی لازم وجود دارد. 

وی با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و کاربلد در کردستان در حوزه سلامت، اضافه کرد: رشته های کارشناس ارشد و پی اچ دی آموزش پزشکی در دانش موتور روش های آموزش و پژوهش موتور محرکه آن است و با دستیبابی به آن رشد علم کاری ندارد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت در همین زمینه، امکان رشد همه مناطق را حمایت می کند، یادآوری کرد: وضعیت موجود و طبابت فعلی قانع کننده و کافی نیست و برای همین تعالی نظام سلامت را در برنامه ها داریم. 

به گفته دکتر عین اللهی، بسیاری از برنامه های سلامت محور را می شود انجام داد که در دنیا بی سابقه است مانند آنچه که در دهه های گذشته در زمینه پیوند سلولهای بنیادی در کشور انجام گرفت و تحول چشمگیری را موجب شد.  

دانشکده علوم پزشکی نوین نیاز کردستان 

وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی نوین را از نیازهای کردستان دانست و گفت: تنها دارو نیست که درمانگر است اگرچه در حال حاضر دومین تجارت دنیا بعد از نفت دارو است. 

دکتر عین اللهی ادامه داد: با روشهای نوین و جدید و با تعالی نظام سلامت میسر می شود درمان را تسریع داد و تنها نقطه اتکا دارو نیست و تعالی نظام سلامت هم مختص دانشگاه‌های مرکز کشور نیست و منبع و محل تعالی استانهایی مانند کردستان می تواند باشد. 

وی تاکید کرد: برای رشد اجتماعی باید اعتماد به نفس برای افراد ایجاد شود و وظیفه دانشگاه صرف آموزش نیست بلکه اصل بر فراهم کردن شرایط تحقیق و پژوهش برای دانشجویان است و این بزرگترین وظیفه‌ای است که بر عهده داریم.  

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نه تنها دانشکده داروسازی، بلکه هر دانشکده‌ای که مورد نیاز کردستان باشد امکان ایجاد دارد و وزارت بهداشت  از آن حمایت می کند. 

دکتر عین اللهی افزود: کردستان در زمینه دانشکده داروسازی حمایت می شود تا در آموزش و تولید این دانشکده موفق عمل کند و این نیازمند کمک نمایندگان مجلس نیز هست تا استان خودکفا شود . 

وی گفت: دولت با همه مشکلات ۲۳۳ میلیارد در این مدت کوتاه با همه مشکلات برای اجرای طرحهای حوزه بهداشت و سلامت در کردستان هزینه کرده است. 

بیمه ۶ میلیون نفر در کشور 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر بیمه و اجرای پزشک خانواده گفت: امسال در کشور۶ میلیون نفر بیمه کردیم و انتطار از کردستان  این است که همه بیمه باشند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، باید طوری شود که افراد فقط درد بیماری داشته باشند و به دنبال تامین هزینه های درمان نباشند. 

دکتر عین اللهی گفت: پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار و روستاهای کشور دی ماه امسال تکمیل شد و امیدواریم با تامین منابع از سوی مجلس برای سال آینده عملیاتی شود. 

وی اضافه کرد: مهمترین هدف پزشک خانواده بیشتر در حوزه بهداشتی  است و تنها جنبه درمان ندارد. 


کد مطلب: 13915

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13915/مالیات-عرضه-سیگار-ضروری

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com