ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو:

بانک مرکزی خود مستقیما مشکل تامین کنندگان دارو را حل کند

12 بهمن 1401 ساعت 11:27

سالم‌خبر: رئیس اتحادیه وارد کنندگان دارو گفت: حذف ارز دارو، عدم تامین نقدینگی و همچنین قیمت گذاری کُند باعث ایجاد بحران دارو در کشور شده است.


سالم‌خبر: رئیس اتحادیه وارد کنندگان دارو گفت: حذف ارز دارو، عدم تامین نقدینگی و همچنین تاخیر در قیمت‌گذاری موجب ایجاد بحران دارو در کشور شده است.

ناصر ریاحی، تاکید کرد: این روند که باعث ایجاد بحران شده است کماکان نیز در کشور وجود دارد، بانک ها به تامین کنندگان دارو وام نمی‌دهند تامین اجتماعی نیز کمکی نمی‌کند و بدهی تامین‌کنندگان را تسویه نمی‌کند و از آن سو قیمت‌گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو کند انجام می‌شود.

وی افزود: پس از حذف ارز دارو، طرح دارویار قرار بود اجرا شود که شش سازمان دولتی نظیر بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و...آن را امضا کردند اما غیر از سازمان غذا و دارو هیچ سازمان دیگری این طرح را اجرا نکرد.

رئیس هیئت مدیره وارد کنندگان دارو ادامه داد: بانک ها وظیفه ندارند که منابع خود را طبق دستور بانک مرکزی برای اعطای وام خرج کنند کما اینکه نمی‌کنند ولی بانک مرکزی خود می‌تواند مستقیما مشکل تامین کنندگان دارو را حل کند و اینگونه ۹۰ درصد مشکل نقدینگی تامین دارو حل می‌شود.

ریاحی در ادامه گفت: سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد مابه التفاوت قیمت دارو را به بیمه پرداخت کند و بیمه هم پول تامین کنندگان دارو را پرداخت کند، اما از آنجا که این پول به موقع پرداخت نمی‌شود، ما هم نقدینگی نداریم و متوسط پرداخت پول به زمان یکسال رسیده است، لذا اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار بیمه قرار بگیرد، بیمه می‌تواند طلب‌های تامین کنندگان دارو را بپردازد و دیگر آن‌ها نیز نیازی به دریافت وام از بانک‌ها ندارند.

وی مشکل دیگر را قیمت گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو دانست و اضافه کرد: این روند قیمت گذاری همیشه کُند بوده و لذا وارد کننده وقتی قیمت داروی وارداتی‌اش هنوز درنیامده نمی‌تواند آن را بفروشد و مشخص است که وقتی دارو را نفروشد نمی تواند داروی جدیدی را وارد کند./ بازار


کد مطلب: 13879

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13879/بانک-مرکزی-خود-مستقیما-مشکل-تامین-کنندگان-دارو-حل-کند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com