تشخیص علائم هشدار دهنده آلزایمر در ۶ دقیقه

2 بهمن 1401 ساعت 12:39

سالم خبر: دانشمندان با استفاده از فناوری میکروسوزن، «پچ هوشمند» خلاقانه ایجاد کرده‌اند که می‌تواند علائم هشداردهنده آلزایمر را فقط در ۶ دقیقه، قبل از اینکه علائم بیماری ظاهر شود، تشخیص دهد.


سالم خبر: دانشمندان با استفاده از فناوری میکروسوزن، «پچ هوشمند» خلاقانه ایجاد کرده‌اند که می‌تواند علائم هشداردهنده آلزایمر را فقط در ۶ دقیقه، قبل از اینکه علائم بیماری ظاهر شود، تشخیص دهد.

به گزارش سالم خبر به نقل از هلث، دانشمندان گفتند که این پچ می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون نیز استفاده شود.

دستگاهی که توسط دانشمندان دانشگاه سوانزی انگلستان ساخته شده به دنبال نشانگرهای زیستی التهابی بیماری عصبی است و می‌تواند آنها را با دقت زیادی شناسایی کند.

علاوه بر این، میکروسوزن‌ها می‌توانند این نشانگرها را بدون خون‌گیری با استفاده از مایع بینابینی پوست (ISF) شناسایی کنند. سوزن‌های ریز بدون ایجاد ناراحتی زیاد، مانع بیرونی پوست را می‌شکنند در نتیجه، افراد می‌توانند با استفاده از این دستگاه در خانه خود از نظر آلزایمر غربالگری شوند.

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن محسوب می‌شود که بیش از حجم کل خون حاوی مایع بینابینی است. این مایع یک اولترافیلترات خون است و نشانگرهای زیستی را در خود جای می‌دهد که مکمل سایر سیالات زیستی مانند عرق، بزاق و ادرار هستند.

دکتر سانجیو شارما از دانشگاه سوانزی گفت: با این ابزار می‌توان به روشی کم تهاجمی نمونه‌برداری کرد و از آن برای آزمایش درزمان مراقبت یا در زمان واقعی با استفاده از دستگاه‌های میکروسوزن استفاده کرد.

این اولین تجربه دکتر شارما با فناوری میکروسوزن یا پچ هوشمند نیست وی همچنین اولین «پچ هوشمند کووید-۱۹» در جهان را ایجاد کرده بود که طبق گزارش‌ها می‌توانست واکسن کووید-۱۹ را تجویز و با استفاده از همان فناوری میکروسوزن بر کارایی آن در بدن نظارت کند.

ما از تکه‌های حسگر زیستی مبتنی بر آرایه میکروسوزن به‌عنوان حسگرهای پوستی پوشیدنی برای تشخیص سیتوکین IL-۶ پیش التهابی استفاده کردیم.

دکتر شارما در این بیانیه گفت: IL-۶ در مایع بینابینی پوست همراه با سایر سیتوکین‌ها وجود دارد و در بسیاری از حالات بالینی از جمله بیماری‌های نورودژنراتیو و ذات‌الریه کشنده ناشی از سارس-کوو-۲ نقش دارد.

دکتر شارما افزود: «ما توانسته‌ایم IL-۶ را در غلظت‌های کمتر از یک pg/ml در مایع بینابینی پوست مصنوعی تشخیص دهیم که نشان‌دهنده کاربرد آن برای مراقبت‌های معمول، اندازه‌گیری‌های بدون خون در محیط‌های ساده‌تر در سراسر جهان است».

محققان ادعا می کنند که پچ آلزایمر کم تهاجمی آنها مقیاس‌پذیر است، زمان تشخیص کوتاهی دارد و می‌تواند سطوح پایین نشانگرها را با دقت بالا تشخیص دهد.

نتایج این تحقیق در نشریه ACS Omega منتشر شده است.


کد مطلب: 13812

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13812/تشخیص-علائم-هشدار-دهنده-آلزایمر-۶-دقیقه

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com