ساسان شرقی، عضو هیئت‌ مدیره انجمن دیابت ایران :

مصرف دارو به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیست

30 آبان 1401 ساعت 13:33

سالم خبر: عضو هیئت‌ مدیره انجمن دیابت ایران گفت: مصرف دارو به تنهایی برای کنترل دیابت و عوارض آن کافی نیست و افراد باید شیوه زندگی مناسبی داشته باشند و از مصرف مواد غذایی ناسالم و چاق‌کننده خودداری کنند زیرا شیوع دیابت همگام با رشد جهانی چاقی در دنیا در حال افزایش است.


سالم خبر: عضو هیئت‌ مدیره انجمن دیابت ایران گفت: مصرف دارو به تنهایی برای کنترل دیابت و عوارض آن کافی نیست و افراد باید شیوه زندگی مناسبی داشته باشند و از مصرف مواد غذایی ناسالم و چاق‌کننده خودداری کنند زیرا شیوع دیابت همگام با رشد جهانی چاقی در دنیا در حال افزایش است.

به گزارش سالم خبر از انجمن دیابت ایران، ساسان شرقی، عضو هیئت‌ مدیره انجمن دیابت ایران افزود: افراد مبتلا به دیابت حتی برای مصرف قرص هم باید آموزش‌ ببینند و نباید مصرف دارو را به‌صورت خودسرانه قطع یا دز آن را کم و زیاد کنند زیرا در صورت مصرف دارو به میزان نامناسب امکان بروز مشکلاتی از قبیل افت قند خون وجود دارد.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به دیابت باید برای کنترل مناسب بیماری خود در تغدیه‌ نیز دقت کافی داشته‌ باشند و میزان چگونگی فعالیت بدنی آنها کنترل شده و بدون هرگونه آسیب ورزشی باشد.

جلوگیری از بروز چاقی تا حدود ۵۰ درصد از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌کند

عضو هیئت‌ مدیره انجمن دیابت ایران تصریح کرد: با جلوگیری از بروز چاقی می‌توان تا حدود ۵۰ درصد از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد از مصرف مواد غذایی پرکالری و غذاهای فست‌فود که باعث افزایش وزن می‌شود، خودداری کنند و تغذیه سالمی داشته‌ باشند.

وی گفت: آموزش در دیابت به تنهایی توسط پزشکان و دولت نمی‌تواند به ثمر بنشیند زیرا منابع مالی کافی در این زمینه وجود ندارد؛ بنابراین ورود شرکت‌های دارویی در زمینه آموزش برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به دیابت به مردم، پزشکان و بیماران می‌تواند این مشکل را هموار کند و خوشبختانه در کشور ما گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده‌ است.

مصرف دارو به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیست

فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: سیاست‌گذاران باید حمایت و مراقبت بیشتری از افراد مبتلا به دیابت در زمینه‌های مختلف از جمله دسترسی به دارو، ارائه آموزش‌ها و حمایت‌های روان‌شناختی لازم و دسترسی به دستگاه قند خون با قیمت مناسب را در دستور کار قرار دهند.

محسن خوش‌نیت نیکو افزود: دیابت، یک بیماری مزمن و مادام العمر است و توانمندسازی بیمار دیابتی برای مراقبت از خودش در برابر این بیماری، مهم است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه‌ دیابت، هر لحظه با فرد همراه است و زندگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند باعث بروز نوسانات قندخون شود و قطعا فرد همیشه دسترسی به تیم درمان ندارد بنابراین با دیدن آموزش‌های لازم باید خود را توانمند کند.

حدود نیم‌میلیارد نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و به‌ طور کلی از هر ۱۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است

این متخصص با بیان اینکه حدود نیم‌میلیارد نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و به‌ طور کلی از هر ۱۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است، ادامه داد: فرد دیابتی با دیدن آموزش‌های لازم از بروز عوارض دیابت مانند فشار خون بالا و زخم پای دیابتی پیشگیری کند.

تغذیه سالم مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت

خوش‌نیت نیکو گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به دیابت، داشتن تغذیه سالم و صحیح است. افراد باید از مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب و استفاده از روغن‌های اشباع و گوشت‌های چرب، شیرینی‌ و شکلات و غذاهای پرکالری خودداری و نان سبوس‌دار مصرف کنند.

این فوق‌تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: داشتن فعالیت بدنی مناسب، ترک سیگار، داشتن خواب مناسب و کافی و دوری از استرس نیز از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به دیابت است.


کد مطلب: 13386

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13386/مصرف-دارو-تنهایی-کنترل-دیابت-کافی-نیست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com