همزمان با روزجهانی دیابت انحمن گابریک اعلام کرد:

اجرایی شدن مصوبه شورای عالی بیمه درباره بسته خدمات دیابت همچنان بی‌نتیجه مانده است

23 آبان 1401 ساعت 15:18

سالم‌خبر: اگزچه از بازنگری در بسته خدمات دیابت و تصویب آن در شورای عالی سلامت، قریب به یک سال می‌گذرد اما اجرایی شدن این مصوبه همچنان بی نتیجه مانده است.


سالم‌خبر: اگزچه از بازنگری در بسته خدمات دیابت و تصویب آن در شورای عالی سلامت، قریب به یک سال می‌گذرد اما اجرایی شدن این مصوبه همچنان بی نتیجه مانده است.

بیماری شایع و پر عارضه دیابت بیش‌ از هفت میلیون از ایرانی‌ها را درگیر کرده است. هزینه درمانی بیماری دیابت بسیار بالا است و چون دیابت در صورت عدم کنترل منجر به ناتوانی‌های فراوان می‌شود؛ از این رو ضرورت کنترل این بیماری بیش از سایر بیماری‌ها احساس می‌شود.

بیماران دیابتی برای دستیابی به کنترل مناسب قند خون، نیازمند آموزش دیابت و حمایت روان‌شناختی، دسترسی به غذای سالم و فعالیت بدنی، دسترسی به انسولین، دسترسی به دارو‌های خوراکی دیابت و امکان خودپایشی قند خون هستند. انجمن دیابت گابریک در این راه همکاری نزدیک و همه‌جانبه‌ای با مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد.

با توجه به این که دیابت بیماری شایعی در ایران است؛ وزارت بهداشت و درمان در ایران به جای یک روز هفته پایانی آبان را به عنوان هفته دیابت نام گذاری کرده تا بیش از گذشته در این هفته در جهت اطلاع رسانی و درمان این بیماری تلاش شود. متاسفانه درمان دیابت پرهزینه است که نه تنها هزینه زیادی بر فرد متحمل می‌شود؛ بلکه هزینه سنگینی را نیز بر دوش بخش درمان کشور می‌گذارد.

«شیوه‌نامه کشوری کنترل قند خون» بر اساس ضرورت از سوی انجمن گابریک و انجمن دیابت ایران تدوین شده و از سوی وزارت بهداشت و درمان تدوین تصویب شده است. این شیوه نامه پس از تصویب مسئولین وزارت بهداشت و درمان، از سوی نمایندگان سازمان‌های بیمه‌گذار و نمایندگان انجمن‌های تخصصی در وبینار دو روزه‌ هفته ملی دیابت آبان  ۱۴۰۰ ارائه شد و جزئیات علمی و چالش‌های اجرایی آن به بحث گذاشته شد.

کنترل روزانه قند خون توسط خود فرد (خودپایشی با استفاده از دستگاه تست قند خانگی) برای پیگیری روند بیماران دیابتی یک ضرورت است و انجمن گابریک در یک سال گذشته بر کسب موافقت سیاست‌گذاران نظام سلامت بر پوشش بیمه‌ای نوار‌های تست قند خون تلاش کرده و دستاورد این تلاش ها، تصویب پوشش بیمه‌ای بسته خدمات دیابت در جلسه ۸۶ شورای عالی بیمه سلامت در ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ است.

البته هنوز ابلاغ اجرایی شدن پوشش بیمه در خصوص نوار‌های آزمودن قند خون از هیئت محترم دولت صادر نشده است.

بسیاری از مبتلایان به دیابت به علت عدم بضاعت مالی کافی قادر به تأمین هزینه‌های درمانی خود نیستند و شاهد آن هستیم که این وضعیت موجب استیصال و نگرانی برخی بیماران دیابتی شده است./ روابط عمومی انجمن دیابت گابریک


کد مطلب: 13337

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13337/اجرایی-شدن-مصوبه-شورای-عالی-بیمه-درباره-بسته-خدمات-دیابت-همچنان-بی-نتیجه-مانده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com