مصطفی معین، رییس انجمن آسم و آلرژی ایران:

داروهای تنفسی از نوع کورتیکواستروئیدی نایاب هستند یا با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند

کمبود دارویی در بسیاری از بخش‌ها هنوز نمایان نشده است

23 آبان 1401 ساعت 13:39

سالم‌خبر: رییس انجمن آسمت و آلرژی ایران گفت: درد روزافزون بیمارانی که به خاطر مشکلات معیشتی، گرفتار فقر و تنگدستی هستند از یک سو، نایابی داروهایی که توسط پزشکان برایشان تجویز می‌شود از سوی دیگر بسیار نگران‌کننده شده است


سالم‌خبر: رییس انجمن آسمت و آلرژی ایران گفت: درد روزافزون بیمارانی که به خاطر مشکلات معیشتی، گرفتار فقر و تنگدستی هستند از یک سو، نایابی داروهایی که توسط پزشکان برایشان تجویز می‌شود از سوی دیگر بسیار نگران‌کننده شده است.

مصطفی معین با اشاره به مشکلات بیماران برای تهیه انواع دارو اظهار داشت: این روزها نه‌فقط بیماران بلکه پزشک معالج نیز با دیدن حال بیمارش که به دلیل نبود دارو و درمان مناسب رو به وخامت می‌رود، دچار ناراحتی و افسردگی می‌شود و پاسخ قانع‌کننده‌ای هم برای بیمارانش ندارد.

او ادامه داد: دفاع از حقوق و منافع بیماران از وظایف مهم اخلاقی و اجتماعی پزشکان است و پزشکان و متخصصان در حوزه‌های مختلف دارویی و درمانی نباید نسبت به مشکلات فعلی در نظام سلامت و درماندگی بیماران برای تهیه دارو و درمان بی‌تفاوت باشند.

رئیس انجمن آسم و الرژی ایران با اشاره به مشکلات بیمارانی که با مسائل آسم روبه‌رو هستند، تأکید کرد: در زمینه بیماری‌های تنفسی و آلرژی مانند آسم که بسیار هم شایع هستند، شرایط بدی وجود دارد. اکنون در فصل پاییز و شیوع انواع بیماری‌های ویروسی تنفسی به‌ویژه آنفلوانزا هستیم، دمای سرد پاییز هم باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود و بیماران مبتلا به آسم، آلرژی‌های بینی، پوست، سینوزیت و همچنین امراض انسدادی مزمن تنفسی(COPD) در شرایط عدم کنترل و در برخی موارد خطرناک قرار می‌گیرند.

 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: برای نمونه یک اسپری «سالبوتامول» که از ساده‌ترین و در عین‌حال پرمصرف‌ترین داروهای مورد نیاز در آسم بوده اکنون در بازار دارویی نایاب یا بسیار کمیاب شده است. این دارو که در پیشگیری از حمله آسم شدید، حاد یا در درمان فوری آن نقش حیاتی دارد و روزانه در درمانگاه، مطب، اورژانس و بیمارستان مصرف می‌شود، به سختی تأمین می‌شود. بسیاری از داروهای استنشاقی تنفسی از نوع «کورتیکواستروئیدی» درگیر همین معضل شدند؛ این داروها خیلی کمیاب یا نایاب هستند و اگر هم پیدا شود با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند.

او با اعلام اینکه موضوع دارو و چالش‌های فعلی آن بسیار جدی بوده، هنوز کمبود جدی برخی از داروها خودش را نشان نداده درحالی که حوزه دارو نباید با بی‌مسئولیتی برخی از مدیران دارویی و درمانی کشور روبه‌رو شود، ادامه داد: اسپری‌هایی مثل داروهای سرتاید، بودسوناید، سیمبیوکورت نمونه‌ای از همین دارو‌هاست که به خاطر ضعف مدیریتی کمیاب شدند؛ به‌تازگی طبق گزارش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت حدود بیش از ۲۰۰ قلم از اقلام دارویی ایران در معرض کمبود هستند که ۸۰ قلم آن در مرحله بسیار پرخطر و مابقی در مراحل بعدی قرار دارند؛ چنانچه تدبیر درست، فوری و جدی اعمال نشده و در بر همان پاشنه بچرخد، کمبود آنها نیز به‌زودی آشکار شده و بیماران را با مشکلات مضاعفی روبه‌رو خواهند کرد./ همشهری
 


کد مطلب: 13333

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13333/داروهای-تنفسی-نوع-کورتیکواستروئیدی-نایاب-هستند-یا-قیمت-های-نجومی-فروش-می-رسند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com