مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت:

۶۰ درصد تجهیزات پزشکی ما وارداتی است

27 مهر 1401 ساعت 14:24

سالم خبر: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است.


سالم خبر: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است.

به گزارش سالم خبر، مهندس روح الله مزینانی مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، کلینیکی، بیمارستانی و صنایع وابسته اظهار کرد: بیش از ۷۰۰۰ ایندکس کالایی با ۳۶۰ هزار  IRC  در حوزه تجهیزات پزشکی در سطح کشور داریم که کمک بزرگی به حوزه سلامت می‌کند و از این تعداد ۲۴۰ هزار مورد تولید محصول در داخل کشور داریم و در کنار آن هنوز واردات ۱۲۰ هزار مورد  را انجام می‌دهیم که باید در مسیر افزایش تولید محصول داخلی و ممنوعیت ورود نمونه خارجی که در داخل کشور تولید می‌شود، تلاش شود.

وی اضافه کرد: تعداد ۱۰۰ هزار قلم کالا در کشور قیمت‌گذاری شده تا بتوانیم در تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت مناسب‌ترین برنامه‌ریزی ممکن را در مسیرهای تهیه، تولید و عرضه محصول داشته باشیم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این ‌نکته که ما در ۱۶۰۰ قلم کالا خودکفا و در ۵۰۰ مورد آن جزو سرآمدها هستیم، تأکید کرد: در علم پزشکی، متخصصان بسیاری در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف عرصه‌های پزشکی و مهندسی در کنار هم در جهت تولید بهترین محصول تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید به کسانی که در عرصه تجهیزات پزشکی گام برمی‌دارند راهنمایی درست را داشته باشیم، بیان کرد: ما آمادگی خودمان را جهت حمایت از تولیدکنندگان محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت اعلام می‌کنیم و می‌خواهیم به سهم خودمان در مسیر تحقق شعار سال نقش‌آفرین باشیم.

 مزینانی گفت: مهمترین اقدام صورت گرفته در یک سال اخیر برچسب‌گذاری و اصالت محصول بوده تا میزان تولید داخل و صادارت محصول ایرانی به خارج از کشور افزایش یافته و واردات محصولات خارجی به داخل کشور نیز کاهش یابد.

وی افزود: در خصوص تأمین نرخ ارز تجهیزات پزشکی در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ زیر ساخت مناسبی صورت پذیرفته و در جلسات مختلف در این خصوص بر رعایت برچسب‌گذاری و اصالت تأکید شده است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این نکته که برای اولین بار میزان تولید داخل بر اساس برچسب‌گذاری صورت گرفته مشخص شده است، تأکید کرد: بر همین اساس میزان واردات کنترل می‌شود و محدودیت‌هایی در این خصوص لحاظ شده است. هم‌اکنون میزان واردات تجهیزات پزشکی ۶۰ درصد مجموع تجهیزات مصرفی بوده و ۴۰ درصد دیگر هم تولید داخل است. در تلاش هستیم تا در بازه زمانی مشخص شده با دیدن کیفیت و کمیت در کنار هم میزان محصول تولید داخل را افزایش داده و میزان واردات محصول خارجی کاهش یابد.

 مزینانی اضافه کرد: فرآیند مجوزها را کوتاه می‌کنیم و در کنار آن صدور مجوزهای پیش بالین را با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهیم داشت و با این اقدام ضمن تسریع در تعداد مجوزها، ارزیابی بالینی را با روش‌ pmp انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: طبق تأکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حمایت لازم را از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات پزشکی مرغوب و باکیفیت داریم که بخش عمده‌ای از آنها در خراسان رضوی و حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، شرکت‌هایی در زمینه تولید محصولات باکیفیت در حوزه‌های بهداشت، درمان و غذاودارو خوش درخشیدند.

باید بیش از پیش به سمت تولید داخلی باکیفیت گام برداریم

دکتر محمد علی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در نشست با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، کلینیکی، بیمارستانی و صنایع وابسته، اظهار کرد: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی محصولات بسیارخوب و باکیفیتی را با همان کیفیت نمونه خارجی‌اش و حتی بهتر از آن در داخل کشور تولید کرده‌اند و اقدامات فناورانه قابل توجهی داشته‌اند، کارهای عرضه شده در این نمایشگاه بسیار باکیفیت و بیانگر آن بود که اگر این گروه مورد حمایت قرار بگیرند کارهای بهتر از این هم می‌توانند تولید کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط مدنظر و توانمندی بالای تولیدکننده داخلی می‌توانیم موقیعت خود را شکوفاتر از وضع کنونی ببینیم، بسیاری از شرکت‌ها نیاز به حمایت دارند و خواهان یاری‌رسانی در رفع مشکلاتشان هستند. در تلاش هستیم تا در این زمینه حمایت لازم را داشته باشیم تا شرکت‌های فناور بهتر از گذشته در زمینه تولید محصولات فناورانه حوزه سلامت بدرخشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حوزه تجهیزات پزشکی از حوزه‌هایی بوده که از ارزبری بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید سعی کنیم تا بیش از پیش به سمت تولید داخلی باکیفیت گام برداریم، برای ما با توجه به نوع وظایفمان کیفیت حرف اول را می‌زند و هرگز نباید تصور شود که چون هزینه محصول تولیدی کم بوده، فاقد کیفیت لازم است.

کیانی اضافه کرد: برای ما حفظ جان بیمار مهمتر از همه چیز بوده و هیچ چیزی جای آن را نمی‌گیرد و قطعاً شرکت‌های فناور و دانش بنیان در مسیر تولید محصول باکیفیت ایرانی نقشی کلیدی دارند.

وی ضمن اشاره به نقش پررنگ و کلیدی شرکت‌های فناور و دانش بنیان در پاندمی کووید، بیان کرد: در ایام بحران کرونا شرکت‌های فناور و دانش بنیان زیادی یاری‌گر مردم و خادمان حوزه سلامت بودند، شرکت‌هایی که در زمینه تولید ونتیلاتور، ماسک، گان، شیلد، تست‌های رپید و pcr و غیره فعال بودند و شرکت‌های فعال خراسان رضوی یکی از مؤفق‌ترین مجموعه‌ها در این حوزه بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از شرکت‌های فعال در مشهد در زمینه تولید دستگاه سی تی اسکن ایرانی اقدامات قابل توجه زیادی را صورت داده و قطعاً با توجه به پتانسیل و توانمندی نخبگان ایرانی تولید این محصول نه تنها غیر ممکن نخواهد بود، بلکه می‌توان این دستگاه مشابه نمونه خارجی‌اش و حتی بهتر از آن در داخل کشور تولید کرد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کیانی تأکید کرد: ما در تمامی کارها و اقدامات مرتبط با حوزه سلامت شرایط و وضعیت را چند منظوره می‌بینیم و معتقدیم که کار کیفی و حمایت از تولید داخل باید متناسب با نیاز جامعه باشد و مهمتر از آن اینکه کیفیت بالا لحاظ شود و صرف تولید با قیمت پائین، شاهد تولید محصول فاقد کیفیت لازم نباشیم.

وی با بیان اینکه ایران حرف اول منطقه را در حوزه تجهیزات پزشکی می‌زند و ۱۴۰ شرکت شاخص در سطح کشور در این زمینه فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تمامی تولیدکنندگان عرصه سلامت حمایت می‌کند تا بتوانند بهترین نوع محصول را در مسیر اثربخشی بهتر و بیشتر تولید کنند.


کد مطلب: 13162

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13162/۶۰-درصد-تجهیزات-پزشکی-وارداتی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com