حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

تعداد قابل‌توجهی از داروها در فهرست بیمه قرار نگرفته است

28 شهريور 1401 ساعت 16:45

سالم خبر: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ‌گفت: طرح دارویار به‌طورکامل اجرا نشده و تعداد قابل توجهی از داروها در فهرست تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.


سالم خبر: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ‌گفت: طرح دارویار به‌طورکامل اجرا نشده و تعداد قابل توجهی از داروها در فهرست تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

به گزارش سالم خبر، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درخصوص طرح دارویار اظهار کرد: مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار خرید دارو با ارز ترجیحی یا ای‌پی‌اس را مشروط به آنکه هزینه خرید خدمات دارو و درمان از جیب مردم نسبت به شهریورماه ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند، به دولت واگذار کرد.

وی با اشاره به اجرای این مصوبه با چهار ماه تأخیر افزود: این مصوبه هنوز به طور کامل اجرا نشده و تعداد قابل توجهی از داروها در فهرست تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است و مردم مجبور هستند این هزینه را از جیب خود پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از مشکلات دارو را هزینه‌های بالای تأمین دارو برای بیماران خاص دانست و گفت: بخش زیادی از داروهای این بیماران تحت پوشش بیمه قرار نگرفته، از جمله ۳۶۶ قلم داروی خاص و ۱۱۹ قلم داروی سرپایی که قرار بود سازمان غذا و دارو تحت پوشش قرار دهد اما هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر جلوگیری از افزایش قیمت دارو خاطرنشان کرد: منظور از گران نشدن دارو این است که سهم پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند زیرا با توجه به افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز و رشد ۵۷ درصدی دستمزد نیروی کار، بالا رفتن قیمت دارو قابل پیش‌بینی بود، به همین دلیل رئیس‌جمهور چندین بار تذکر را داد که دارو کمبود در بازار وجود نداشته باشد و قیمت‌های پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

شهریاری مشکلات کمبود برخی داروها را پابرجا دانست و افزود: مشکلاتی که در زمینه تأمین سرم یا تجویز آنتی‌بیوتیک‌های اطفال وجود داشت، به دلایلی مانند قیمت‌گذاری نشدن یا نبود مواد اولیه هنوز به طور کامل برطرف نشده است که باید از سوی وزارت بهداشت و درمان اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

وی از تحقق ۶۰ تا ۷۰ درصد اهداف طرح دارویار خبر داد و یادآور شد: هنوز صد در صد خواسته مجلس شورای اسلامی و حتی رئیس‌جمهور در این زمینه تحقق پیدا نکرده است زیرا مراجعات و پیامک‌های مردم نشان می‌دهد که هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

بودجه پنج هزار میلیارد تومانی داروهای بیماران خاص

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامیف دارویار را یک طرح بسیار بزرگ دانست و ادامه داد: اجرای کارهای بزرگ با مشکلاتی نیز همراه است که امیدواریم وزارت بهداشت و درمان هر چه زودتر این مشکلات را مدیریت کند تا نگرانی‌های موجود در زمینه تأمین دارو برطرف شود، زیرا رئیس‌جمهور چندین بار در جلسات ستاد کرونا خواستار اقدام سریع وزارت بهداشت برای رفع کمبود دارو و سرم شد.

وی با اشاره به تصویب پنج هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق بیماری‌های خاص در دولت گفت: سازمان بیمه خدمات درمانی باید این اعتبار را مدیریت کند تا مشکلات بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های نادر، خاص، سرطانی و دیگر بیمارانی که باید هزینه‌های سنگین دارو بپردازند، برطرف شود.

شهریاری با انتقاد از روند اجرای طرح دارویار تصریح کرد: با گذشت شش ماه از سال برخی اتفاقات مورد نظر مجلس رخ نداده و وزارت بهداشت موظف است اقدامات جدی‌تری در این زمینه انجام دهد، از سوی دیگر از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود که منابع مالی قابل توجه طرح دارویار را تأمین کند.

وی تأمین مالی این پروژه را ضروری دانست و گفت: در صورتی که این طرح با مشکل مالی روبه‌رو شود، وضعیت بسیار نابسامانی ایجاد می‌شود که قابل قبول نخواهد بود بنابراین لازم است که وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، سازمان برنامه و بودجه و همه بیمه‌ها با هماهنگی کامل برای اجرای این طرح همکاری کنند تا مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.

 


کد مطلب: 13023

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13023/تعداد-قابل-توجهی-داروها-فهرست-بیمه-قرار-نگرفته

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com