محمدرضا امینی‌فرد، عضو شورای عالی نظام پزشکی:

نظارت و سیاست‌گذاری صحیحی برای کیت‌های آزمایشگاهی وجود ندارد

27 شهريور 1401 ساعت 18:03

سالم‌خبر: عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: آزمایشگاهها به دلیل وابستگی ارزی بیشترین صدمات را در نوسانات ارزی متحمل شده و با توجه به تورم عمومی، افزایش قیمت کیت و تجهیزات و هزینه سرویس و نگهداری دستگاهها در بحران هستند.


 

سالم‌خبر: عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: آزمایشگاه‌ها به دلیل وابستگی ارزی، بیشترین صدمات را در نوسانات ارزی متحمل شده و با توجه به تورم عمومی، افزایش قیمت کیت و تجهیزات و هزینه سرویس و نگهداری دستگاه‌ها در بحران هستند.

به گزارش سالم‌خبر، محمدرضا امینی‌فرد با بیان این که بر خلاف دارو که  عرضه کننده خدمت مجاز به گرفتن سود مشخص از محصول نهایی است ، آزمایشگاه باید خدمات خود را با تعرفه سالیانه ای که معمولا با قیمت تمام شده فاصله زیادی دارد به بیماران عرضه کند؛ گفت: نبود تعرفه واقعی و عدم سرمایه گذاری مناسب وزارت بهداشت ،بخش های آزمایشگاهی بویژه سرجیکال پاتولوژی را با‌ به روز نبودن تجهیزات و ملزومات و عدم توجیه اقتصادی جهت سرمایه گذاری روبرو کرده است.

وی با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده آزمایشگاهها در تشخیص بیماری ها، درمان و اقدامات بهداشتی افزود: بیش از 70درصد تشخیص ها به کمک پاتولوژی بالینی و تشریحی امکان پذیر می شود و علیرغم این نقش مهم ، توجه کافی به این حوزه مبذول نشده است به طوری که حدود کمتر از پنج‌ درصد منابع بخش سلامت به آزمایشگاه بالینی و پاتولوژی اختصاص می‌یابد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که نظارت بر تجهیزات و کیت های آزمایشگاه توسط معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت یا همان سازمان غذا و دارو انجام می شود؛ ادامه داد:  به دلیل گستردگی حوزه دارو عملا بخش های آزمایشگاهی به حاشیه رانده شده و نظارت و سیاست گذاری صحیح و جامعی را در این بخش شاهد نبوده ایم .

امینی فرد خاطرنشان کرد: این عدم توجه و نظارت باعث افت کیفیت ارائه تجهیزات ، کیت و ملزومات آزمایشگاهی در کشور شده است، بطوری که شرکت های عرضه کننده تجهیزات و کیت از عدم توجه و تخصیص ارز کافی در سالهای پیش انتقاد می‌کردند و از سوی دیگر نظارت کافی بر عملکرد انها وجو‌د نداشت .

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران با اشاره به این که آزمایشگاهها به دلیل وابستگی ارزی بیشترین صدمات را در نوسانات متحمل شده و با توجه به تورم عمومی، افزایش قیمت کیت و تجهیزات و هزینه سرویس و نگهداری دستگاهها در بحران هستند، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی در حوزه آزمایشگاهی نه تنها‌ باعث افزایش چند صددرصدی قیمت کیت های وارداتی و به میزان کمتری کیت های ساخت داخل ، دستگاهها و قطعات دستگاههای آزمایشگاهی شده است، بلکه در عرضه کیت های دستگاه کلوز آزمایشگاهی مانند Ecl کمی لومینسانس را محدود می کند.

به گفته وی قاچاق کیت‌ها با قیمت های چند برابر نه تنها استانداردهای زنجیره سرد انتقال کیت را با ابهام مواجه می کند، بلکه به دلیل عدم توان آزمایشگاهها در تهیه کیت های استاندارد باعث روی آوردن آن ها  به روش ارزان تر و قدیمی تر شده که نشان دهنده عقب گرد در ارائه خدمات بروز آزمایشگاهی است و کیت های ساخت داخل نیز با افت کیفیت و کمبود روبرو شده‌اند .

امینی فرد با بیان این که در حوزه دارو، مجلس برای حفظ توان خرید بیماران طرح دارویار را با کمک وزارت بهداشت به اجرا درآورده است؛ گفت: اما در بخش آزمایشگاهی هیچ ابتکار یا طرح مشابهی پیگیری و اجرا نشده و به نظر می رسد ادامه عدم توجه به آزمایشگاههای پاتولوژی بالینی (تشخیص طبی ) و اناتومیکال باعث تحلیل توان افتصادی ، افت کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی ، تعطیلی آزمایشگاهها و محروم شدن بیماران از خدمات ازمایشگاهی مطلوب و اختلال در زنجیره تشخیص و درمان خواهد شد .

وی در بیان راهکارهای برون رفت از این معضل اظهار کرد: به نظر می رسد حرکت به سوی اعمال تعرفه واقعی در کنار پوشش 70 درصدی تعرفه خصوصی از سوی بیمه ها نه 70درصد تعرفه دولتی که باعث افزایش پرداخت از جیب بیماران شده است؛ اجرای طرح های مشابه دارویار می‌تواند کمک کننده باشد .

عضو شورای عالی نظام پزشکی ورود شرکت ها و یا اشخاص غیر آزمایشگاهی به حیطه ارائه خدمات ازمایشگاهی را خلاف قانون دانست و گفت: این امر بخش پری انالیتکال آزمایشات را غیر قابل قبول و نظارت کرده و دارای عواقب انتظامی است. دوما با اعلام تخفیف باعث ایجاد سوداگری و نیاز القایی و ایجاد روابط ناسالم مالی بین گیرندگان، ارائه دهندگان و سفارش دهندگان خدمات می شود.

وی یادآور شد: لازم است وزارت بهداشت با کمک نظام پزشکی و انجمن ها و حتی قوه قضائیه از انحراف در این مسیر جلوگیری نماید.


کد مطلب: 13017

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/13017/نظارت-سیاست-گذاری-صحیحی-کیت-های-آزمایشگاهی-وجود-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com