مرتضی خیرآبادی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران:

با رأی مجلس؛ 300 میلیون یورو دارو و تجهیزات در گمرک بلاتکلیف ماند

سازمان غذا و دارو در چند جبهه در حال جنگ است

20 شهريور 1401 ساعت 14:43

سالم‌خبر: یک عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصمیم مجلس به عدم تصویب دو فوریت طرح لغو معافیت مالیات ارزش افزوده واردات دارو و تجهیزات پزشکی را در نتیجه اعمال قدرت برخی ذینفعان خواند.


سالم‌خبر: یک عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصمیم مجلس به عدم تصویب دو فوریت طرح لغو معافیت مالیات ارزش افزوده واردات دارو و تجهیزات پزشکی را در نتیجه اعمال قدرت برخی ذینفعان خواند.

مرتضی خیرآبادی همچنین گفت: برخی مخالفان اجرای طرح دارویار نگذاشتند طرح معافیت مالیاتی واردات دارو در مجلس رای بیاورد و اکنون شاهد هستیم داروی مورد نیاز مردم در گمرک بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه دست های پشت پرده نگذاشت طرح دو فوریت مجلس رای بیاورد اضافه کرد: برخی در تلاش هستند که جامعه داروسازی را منحرف کنند که باید جلوی آن ها گرفته شود.

خیرآبادی با اشاره به شدت یافتن بحران نقدینگی در صنعت دارو ادامه داد: برای اینکه شرکت های داروسازی بتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را تولید کنند به طور قطع نیاز به نقدینگی دارند و اگر نتوانند ملزومات تولید را تهیه کنند بحران کمبود دارو که اکنون در آفریقا شاهد آن هستیم در ایران تکرار می شود. همچنین بعید نیست که شرکت ها برای جبران نقدینگی و گرفتن سهم بیشتری از بازار به سمت تخفیف دادن رو بیاورند که مشکل را دو چندان می کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی اضافه کرد: یکی از راه حل های جبران بخشی از نیاز مالی شرکت ها ارائه تسهیلات از سوی بانک ها است که بتوانیم طی دو تا سه ماه آینده حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی جذب کنیم تا صندوق دولت پر شود و بتواند بیمه ها را پوشش دهد.

خیرآبادی تاکید کرد: این ۲۵ هزار میلیارد تومانی که ناشی از اختلاف ارز نیما و ارز ترجیحی است باید زودتر به صندوق دولت برگردد تا بتواند سازمان بیمه سلامت را تغذیه کند. جلسات متعددی را در مجلس داشتیم اما سازمان تامین اجتماعی قدری طرح را دچار مشکل می کند و هنوز نقدینگی مازادی که قرار بود به داروخانه ها بدهد را نداده است.

وی با اظهار نارضایتی از عدم تصویب طرح دو فوریتی مجلس بیان کرد: سازمان غذا و دارو در چند جبهه بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، قیمت گذاری با سازمان حمایت و دولت در حال جنگ است و حالا بحث نقدینگی شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه ها هم به آن اضافه شده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک خاک می خورد و فعالان صنعت دارو هزینه هنگفتی را پرداخت می کنند تا کالاهای وارداتی متروکه نشوند. همین الان اگر کالا بیش از دو ماه ترخیص نشود گمرک ۲.۵ درصد از ارزش کالا را دریافت می کند تا آن را متروکه نکند.

خیرآبادی تاکید کرد: خیلی از شرکت ها ناچار شدن این پول را پرداخت کنند تا قانون تصویب شود و ۹ درصد مالیات را پرداخت نکنند. ۹ درصد برای شش ماه آینده ما حداقل بر اساس برآورد بنده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. حالا صنعتی که در این وضع بی پولی باید هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی هم پرداخت کند هم قیمت به آن داده نمی شود و هم از نقدینگی آن کاسته می شود. افرادی که این کار را می کنند چطور می خواهند پاسخگو مشکلاتی که ایجاد می شود باشند؟/ بازار
 


کد مطلب: 12985

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/12985/رأی-مجلس-300-میلیون-یورو-دارو-تجهیزات-گمرک-بلاتکلیف-ماند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com