بهرام دارایی، رییس سازمان غذا و دارو:

صنعت داروسازی کشور را اسیر ارز دولتی کرده بودیم

4 مرداد 1401 ساعت 16:01

سالم خبر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اصلاح یارانه دارو باید از سال‌های قبل انجام می شد.


سالم خبر: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اصلاح یارانه دارو باید از سال‌های قبل انجام می شد.

به گزارش سالم خبر، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رفع کمبود‌های دارویی از مهمترین اهداف اجرای طرح دارویار است، ٩٧ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور را شرکت‌های داخلی تولید می‌کنند. تولیدکنندگان ٣٠ تا ۴٠ درصد ارز ترجیحی دریافت می‌کردند لذا تولید به ارز وابسته بود.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو ، ارز مطابق نیاز تولیدکننده نبود و همین مسئله در چرخه تامین دارو اختلال ایجاد می‌کرد، چرخه تامین دارو ٣۶۵ روزه است و تولیدکنندگان باید بتوانند به موقع نهاد‌های تولید خود را تامین کنند و فرایند پیچیده داروسازی را به موقع انجام دهند.

دارایی گفت: ارز ترجیحی در روند تولید اختلال ایجاد کرده بود و ما با کمبود مواجه بودیم، دارو ارزان اما کم بود از سویی نیز ما صنعت داروسازی را اسیر ارز دولتی کرده بودیم و صنعت از پویایی خارج شده بود لذا قیمت‌ها به موقع اصلاح نمی‌شد و شرکت‌های داروسازی از هدف گذاری صادرات فاصله گرفته و در تأمین داروی تولید داخل دچار مشکل شده بودند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اجرای طرح دارویار کمبود‌های تولید داخل برطرف می‌شود و پویایی این صنعت به سال‌های شکوفایی خود بر می‌گردد و ما به سمت کیفی کردن تولید داخل و صادرات پیش خواهیم رفت.

دارایی گفت: همانطور که زیرساخت نسخه الکترونیکی به خوبی پیش رفت؛ در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سامانه تیتک به همه سامانه‌ها، بیمه ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها متصل شده و بستر لازم فراهم است و اگر اشکالاتی باشد؛ همان قطعی اینترنت بوده که منظور کاهش سرعت و تبادل داده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرط ما برای اجرای طرح دارویار این است که پرداختی بیشتری نداشته باشند و این امکان فراهم شده است که داروخانه آفلاین به بیماران خدمت رسانی کنند تا پرداختی از جیب مردم بالا نباشد و هر چند که هر چند قطعی کم هم زیاد است.

 


کد مطلب: 12695

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/12695/صنعت-داروسازی-کشور-اسیر-ارز-دولتی-کرده-بودیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com