خلف وعده‌ی رییسی؛ ناامیدی تولیدکنندگان و کمبود شدید دارو را در پی دارد

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری

6 تير 1401 ساعت 18:34

سالم‌خبر: مخالفت رییس‌جمهوری با اصلاح قیمتها و نرخ ارز دولتی در برنامه‌ی زنده اخیرتلویزیونی، آب سردی بود بر امید کم رمق تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت و شرایط تولید داروی کشور.


سالم‌خبر: مخالفت رییس‌جمهوری با اصلاح قیمتها و نرخ ارز دولتی در برنامه‌ی زنده اخیرتلویزیونی، آب سردی بود بر امید کم رمق تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت و شرایط تولید داروی کشور.
 
تولیدکنندگان دارو مدت‌هاست به دلیل مشکلات نقدینگی نتوانسته اند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند. در صورت خرید نیز در گمرک درگیرو دار بوروکراسی اداری دچار چالش‌های مختلفی هستند ؛ چون تصمیمات و مصوبات غیر کارشناسی مجلس و دولت گره کوری بر همه‌ی مشکلات قبلی تولیدکنندگان دارو افزوده است. در واقع اگرچه مجلس نرخ مالیات بر ارزش افزوده و حقوق و عوارض گمرکی را برای ترخیص فراورده ها و ملزومات مورد نیاز برای تولید دارو را کاهش داده؛ اما با تغییر نرخ ارز واردات ملزومات تولید دارو ( به جز ماده اولیه) ارز ترجیحی به نیمایی موجب شده تا هزینه‌ی هنگفتی بر تولیدکنندگان تحمیل شود. این در حالیست که تولیدکنندگان در نبود نقدینگی کافی، توان ترخیص محموله‌های وارداتی خود را ندارند و مانده اند با انبارهای خالی.
 
 این تنها تصمیمی نیست که داروسازان را با چالش مواجه کرده؛ چراکه تصمیمات خلق الساعه‌ی غیر اصولی از این دست بسیارند. در هفته های گذشته بسیاری از تامین‌کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی در انتظار بروز شدن لیست ترخیص محصولاتی بودند که باید از سوی سازمان غذا و دارو به گمرک اعلام می شد تا قانون کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد بر آنها مترتب شود. اتفاقی که کشدار شدن آن هزینه‌های اضافی ای را برای این تامین کنندگان در پی داشت؛ زیرا بسیاری از این محصولات شرایط خاصی برای نگهداری دارند که  گمرک فاقد زیرساخت‌های لازم برای تامین آنهاست. ناگزیر تامین کنندگان خود باید این شرایط را مهیا می کردند که هزینه اضافی ای بود بر دوش آنها تا لیست به‌روز شده توسط سازمان غذا و دارو اعلام شود. این مشکل گرچه در هفته‌ی گذشته حل شد اما ظاهرا زمان این خوش اقبالی کوتاه است و تکرار آن در آینده ای نه چندان دور ، دور از ذهن نیست.
 
البته در این میان وعده و وعیدها برای رفع مشکل کم نبوده اند و همه مسوولان مربوطه از دولتی و نماینده مجلس، همه ضمن تایید و تکرار مشکلات، از عزم راسخ خود برای مقابله با بحران دارویی گفته اند؛ چنانکه در هفته ای که گذشت قرار بود قیمت داروهای تولیدی کشور اصلاح شوند. اما دریغ از اصلاحاتی که وعده داده شده بود. درواقع آنچه نصیب تولیدکنندگان دارو شد انتظار بود و حسرت. انتظار برای اتخاذ یک تصمیم راهگشا و حسرت برای زمانی که پیوسته از دست می رود.
 
پیرصالحی، عضو هیات مدیره سندیکتی تولیدکنندگان داروهای انسانی در این باره به سالم‌خبر می‌گوید: طی هفته‌های گذشته جلساتی با حضور اعضای سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی، وزیر بهداشت و معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد و موضوع قیمت‌گذاری دارو و سایر مشکلات حوزه تولید دارو به بحث گذاشته شد. طی این جلسات قول هایی از سوی معاون اول ریاست جمهوری مبنی بر موافقت با افزایش قیمت دارو و بررسی سایر مشکلات داده شد.
 
وی با بیان اینکه قرار بود این وعده ها در هفته‌‌ای که گذشت عملیاتی شود ادامه داد: تا این لحظه اتفاق خاصی رخ نداده است. ضمن آنکه رییس جمهوری نیز در رسانه‌ی ملی صراحتا بر مخالفت خود با اصلاحات نرخ ارز و قیمت تاکید کردند.
 
پیرصالحی تاکید کرد: ما در حال حاضر هیچ اطلاعی از آنچه قرار است در آینده رخ دهد نداریم و چنین شرایطی موجب می شود صنعت بدون اینکه برنامه ای برای آینده خود داشته باشد تا زمانی که مواد اولیه در اختیار دارد به تولید خود ادامه خواهد داد. با این حال نگرانی ها از این است که در آینده نزدیک به دلیل نبود وجود نقدینگی و توان تولید، قادر به تامین داروی مورد نیاز جامعه نباشیم.
 
 


کد مطلب: 12507

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/12507/خلف-وعده-ی-رییسی-ناامیدی-تولیدکنندگان-کمبود-شدید-دارو-پی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com