چای یا قهوه خطر سکته مغزی و آلزایمر را کاهش می‌دهند

5 تير 1401 ساعت 13:18

سالم خبر: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای یا قهوه ممکن است خطر سکته مغزی و زوال عقل را حدود یک سوم کاهش دهد.


سالم خبر: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن چای یا قهوه ممکن است خطر سکته مغزی و زوال عقل را حدود یک سوم کاهش دهد.

به گزارش سالم خبر به نقل از سایکولوژی نیوز، زوال عقل یک تخریب عملکرد مغز و سلامت کلی است که با افزایش سن ایجاد می‌شود و علائم آن شامل از دست دادن حافظه، مشکلات زبان و تغییر در خلق و خوی است.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون بخشی از مغز به‌طور موقت قطع می‌شود و می‌تواند باعث آسیب مغزی شود. شایان‌ذکر است که آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است.

محققان دریافتند که فواید چای ممکن است ناشی از فلاونوئیدهای موجود در آن باشد. فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌ها و بخشی از کلاس پلی فنول‌ها محسوب می‌شوند که در گیاهان یافت می‌شوند و دارای چندین فواید سلامتی هستند و به پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند.

نتایج مطالعه دیگری نشان داده است که چای، انواع توت‌ها و سیب همگی می‌توانند به جلوگیری از زوال عقل کمک کنند و این مطالعه نشان داد که افراد مسن با خوردن غذاهای غنی از فلاونوئید بیشتر، خطر زوال عقل را تا چهار برابر کاهش می‌دهند.

همچنین نوشیدن چای با سلامت کلی مغز مرتبط است. اگر افراد حداقل چهار بار در هفته در یک دوره ۲۵ ساله همه انواع چای ازجمله چای اولانگ، سیاه یا سبز را بنوشند ارتباط مغزی بهتری دارند. افرادی که به‌طور منظم چای می‌نوشند، مناطق مغزی سازمان یافته‌تری نیز دارند.

محققان چینی از داده‌های بیش از ۳۵۰هزار نفر در پروژه بیوبانک استفاده کردند؛ بیوبانک پروژه بلندمدت است که سلامت و رفاه داوطلبان را در بریتانیا ردیابی می‌کند.

داده‌های سلامتی شرکت‌کنندگان، از جمله مصرف چای و قهوه، حداقل طی ۱۰ سال پیگیری شد. نتایج نشان داد، افرادی که دو تا سه فنجان قهوه یا سه تا پنج فنجان چای در روز می‌نوشند کمترین خطر سکته مغزی یا زوال عقل را داشتند. این مقدار چای خطر سکته مغزی را تا ۳۲ درصد و زوال عقل را تا ۲۸ درصد کاهش داد.

محققان اظهار کردند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف متوسط ‌قهوه و چای به‌طور جداگانه یا ترکیبی با کاهش خطر سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

نتایج این تحقیق در نشریه PLoS Medicine (ژانگ و همکاران، ۲۰۲۱) منتشر شده است.


کد مطلب: 12489

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/12489/چای-یا-قهوه-خطر-سکته-مغزی-آلزایمر-کاهش-می-دهند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com