یک تست جدید ایمنی درازمدت در برابر کرونا را اندازه می‌گیرد

30 خرداد 1401 ساعت 17:22

سالم خبر: یک نمونه خون کوچک و زمانی ۲۴ ساعته ممکن است همه چیزی باشد که شما برای دریافتن این که دستگاه ایمنی شما در برابر نخستین عفونت کرونا یا عفونت مکرر آن با چه قدرتی پاسخ می‌دهد، لازم دارید.


سالم خبر: یک نمونه خون کوچک و زمانی ۲۴ ساعته ممکن است همه چیزی باشد که شما برای دریافتن این که دستگاه ایمنی شما در برابر نخستین عفونت کرونا یا عفونت مکرر آن با چه قدرتی پاسخ می‌دهد، لازم دارید.

به گزارش سالم خبر، دانشمندان تستی را ایجاد کرده‌اند که به طور غیرمستقیم پاسخ سلول‌های T را در برابر چالش ایجاد شده به وسیله ویروس در خون کامل را اندازه‌گیری کند. سلول‌های T یک جزء مهم و درازمدت پاسخ ایمنی که فعالیت حفاظتی آن‌ها می‌تواند مدت‌ها پس از افت میزان‌های آنتی‌بادی ادامه پیدا کند.

این تست آن چه را در یک آزمایشگاه رسمی می‌توان انجام داد، شبیه‌سازی می‌کند؛ اما نیازی به عملیات پیچیده و آموزش تخصص کارکنان آزمایشگاهی ندارد.

پژوهشگران می‌گویند این تست سریع‌تر است، می‌تواند افراد بسیار بیشتری را برانگیزد که آزمایش دهند و قابل تطابق دادن برای شناسایی جهش‌های ویروسی دیگری است که که ممکن است در آینده رخ دهند.

یافته‌های بررسی این پژوهشگران در شماره ۱۳ ژوئن ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است.

به گفته این پژوهشگران این تست که dqTACT نامیده می‌شود، می‌تواند احتمال رخ دادن عفونت‌های به اصطلاح «رخنه‌ای» (عفونت‌های پس از زدن واکسن) در افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، پیش‌بینی کند و همچنین به تعیین این موضوع یاری رساند که افراد دچار نقصان ایمنی نیاز به چه تعداد و اکسیناسیون مجدد دارند.

عفونت کرونا و سایر ویروس‌ها می‌توانند دو شکل از پاسخ ایمنی را برانگیزند. یک پاسخ سریع آنتی‌بادی و به دنبال آن یک ایمنی سلولی درازمدت که از جمله شامل سلول‌های T می‌شود که ویروس را به اصطلاح «به خاطر می‌سپارند.» در هنگامی که همان ویروس دوباره وارد بدن شود، ایمنی سلولی می‌تواند پاسخ سریعی را برانگیزد.

در این تست جدید پپتید‌های ویروسی مصنوعی- مولکول‌هایی که زنجیره‌ای از آن‌ها پروتئین‌ها را می‌سازند- که بر اساس پپتید‌های مشابه در کرونا ساخته شده‌اند، وارد یک نمونه خون می‌شوند. اگر این پپتید‌ها سلول‌های T موجود در نمونه خون را تحریک کنند، این تست می‌تواند قدرت پاسخ ایمنی را اندازه بگیرد.

این پژوهشگران این تست جدید را در برابر تست‌های آزمایشگاهی معمول در ۹۱ نفر سنجیدند، حدودی نیمی از این افراد هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نشده بودند و نیمی دیگر دچار عفونت شده و بهبود یافته بودند. نتایج تست جدید با تست‌های قدیمی‌تر کاملا تطبیق داشت.

این پژوهشگران همچنین دریافته اند که این تست می‌تواند پاسخ ایمنی را تا ۸ ماه پس از دوز دوم واکسن کووید ۱۹ پیش‌بینی کند. به علاوه، پاسخ سلول T بر اساس این تست در افرادی که دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند، در مقابل افرادی که فقط یک دوز آن را گرفته بودند، قوی‌تر بود.

بررسی‌هایی در دست انجام هستند که برای کسب شرایط ضروری برای تایید این تست به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) طراحی شده‌اند. 


کد مطلب: 12455

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/12455/یک-تست-جدید-ایمنی-درازمدت-برابر-کرونا-اندازه-می-گیرد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com