دولت سیزدهم ،رکورد سهل‌انگاری‌ را شکست

3 بهمن 1400 ساعت 13:06

سالم خبر:به دنبال سهل‌انگاری‌های دولت درباره بازگشایی تمام فعالیت‌های منجر به تردد متراکم جمعیت و آزادسازی برگزاری هرگونه تجمع و چشم‌پوشی بر اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تمام مناسبات اجتماعی و عمومی در سطح کشور، ابتلای کووید 19 باز هم با شیب صعودی در حال افزایش است.


سالم خبر:به دنبال سهل‌انگاری‌های دولت درباره بازگشایی تمام فعالیت‌های منجر به تردد متراکم جمعیت و آزادسازی برگزاری هرگونه تجمع و چشم‌پوشی بر اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تمام مناسبات اجتماعی و عمومی در سطح کشور، ابتلای کووید 19 باز هم با شیب صعودی در حال افزایش است.

حتی در یک بازه زمانی مشخص می‌توان بابت این شیب صعودی احساس نگرانی کرد و به عنوان نمونه، در شبانه‌روز 17 تا 18 دی، تعداد مبتلایان جدید کرونا در کشور 701 نفر بوده درحالی‌که در شبانه‌روز 30 دی تا اول بهمن، با افزایش 4 برابری، تعداد مبتلایان جدید در یک شبانه‌روز، به 5276 نفر افزایش یافت که نتایج مقایسه آمارهای روزانه از تعداد مبتلایان ظرف دو هفته اخیر، گواه موثقی از نتیجه آسان‌گیری و عادی‌انگاری‌های دولت نسبت به تمام فعالیت‌های مسبب گردش ویروس کروناست. 

این افزایش و شیب صعودی در حالی دوباره و بعد از گذشت دو هفته در حال وقوع است که حالا تعداد مبتلایان سویه امیکرون هم با شیب تندی افزایش یافته و امیکرون، در حال تبدیل به الگوی غالب همه‌گیری در مجموع اعداد روزانه از تعداد مبتلایان جدید کووید 19 در کشور است. 

جدول‌ها و گزارش‌های روزانه و ادواری وزارت بهداشت از وضعیت همه‌گیری کووید 19 در کشور نشان می‌دهد که آمار ابتلای جدید طی روزهای اخیر، به دلیل سهل‌انگاری‌هایی که در هفته‌های گذشته و با مجوز نانوشته مسوولان دولتی در سراسر کشور اتفاق افتاد، دوباره به شرایط نگران‌کننده‌ای رسیده و به دنبال افزایش تعداد مبتلایان، تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن از بیماران بد حال کرونایی و نیازمند بستری است.

درحالی‌که اولین مورد ابتلا به سویه امیکرون در کشور، روز 28 آذر اعلام شد، بررسی وضعیت شیوع بیماری طی 13 روز اخیر نشان می‌دهد که سویه امیکرون با شدت و سرعت بیشتری در حال گردش در کشور است. روز 18 دی، سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که تعداد مبتلایان امیکرون در کشور به 482 نفر افزایش یافته است.


 طی 13 روز گذشته، 2197 نفر به تعداد مبتلایان سویه امیکرون اضافه شده که به‌طور میانگین، در هر روز 169 مبتلای جدید سویه امیکرون در کشور شناسایی شده است. اما نکته این است که طبق اعلام رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، از تمام افراد با علایم مشکوک و مشابه سرماخوردگی (به شرطی که به مرکز درمانی مراجعه کنند) تست امیکرون گرفته نمی‌شود (چون به دلیل کمبود تست تشخیصی تخصصی، وزارت بهداشت پروتکلی برای استفاده از تست‌ها ابلاغ کرده است) در حالی که سرایت‌پذیری و قابلیت انتقال ویروس امیکرون حدود 60 برابر تخمین زده شده است. بنابراین، برای تخمین تعداد تقریبی مبتلایان امیکرون در کشور، باید هر تعداد جدید را در عدد 60 ضرب کنیم که با همین فرض می‌توان گفت در حال حاضر، (به ازای 2686 مبتلای امیکرون شناسایی‌شده در کشور) تعداد کل مبتلایان امیکرون در کشور می‌تواند عددی بیش از 160 هزار نفر باشد که این تعداد مبتلای پنهان، مراجعه‌ای به مراکز درمانی ندارند و در سطح جامعه در حال تردد هستند. 
آمار بستری و ابتلا در کشور رو به افزایش است 

طبق آخرین گزارشی که دیروز توسط وزارت بهداشت منتشر شد، آمار ابتلا، مراجعات سرپایی و بستری کرونا در صدمین هفته شیوع کووید 19 در کشور، در اغلب استان‌ها رو به افزایش رفته چنانکه در هفته پایانی دی‌ماه 1400، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده در کشور، ۱۳۹۶۸ نفر بوده که نسبت به تعداد 8494 مراجعات سرپایی در هفته پیش از آن، 5470 نفر افزایش یافته است. طبق همین گزارش، در هفته پایانی دی‌ماه و در مقایسه با هفته پیش از آن، تعداد مرگ کرونایی در 9 استان افزایش یافته، تعداد بستری در 6 استان افزایش یافته و بروز بستری و مرگ در 14 استان از حد متوسط کشور فراتر رفته چنانکه در هفته پایانی دی‌ماه، 1891 مبتلای کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند درحالی‌که تعداد بستری‌ها در هفته سوم دی‌ماه 1936 نفر بوده است. در هفته چهارم دی‌ماه، تعداد فوتی‌های کرونا در کل کشور 181 مورد بوده درحالی‌که در هفته پیش از آن و در سومین هفته دی‌ماه، 211 مبتلای کرونا فوت کرده‌اند.

 اگرچه  مرگ کرونا هنوز عددی کمتر از 50 نفر در شبانه روز است اما متخصصان بارها هشدار داده‌اند که اگرچه سویه امیکرون در مقایسه با سویه دلتا، فی‌الذاته مرگ‌آوری کمتری دارد اما در صورت کمبود امکانات تشخیصی و درمانی به دلیل افزایش انفجاری تعداد مبتلایان، چیزی جز مرگ در انتظار خیل مبتلایان محروم از خدمات درمانی نخواهد بود.


کد مطلب: 11492

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/11492/دولت-سیزدهم-رکورد-سهل-انگاری-شکست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com