حسین وطن پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

سیاست قیمت‌گذاری و مسدود بودن لیست دارویی دانش‌بنیان‌ها را برای ادامه‌ی فعالیت دچار تردید کرده است

29 آذر 1400 ساعت 17:21

سالم‌خبر: شیوه‌ و سیاست قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو نه تنها تفکیک شده نبوده و چارچوب مشخصی ندارد بلکه موجب شده است شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در صورت اخذ مجوز برای محصولات خود آن هم پس از چانه‌زنی‌های بسیار، از ادامه‌ی مسیر خود دچار تردید شده و گاه متوقف شوند.


سالم‌خبر: شیوه‌ و سیاست قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو نه تنها تفکیک شده نبوده و چارچوب مشخصی ندارد بلکه موجب شده است شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در صورت اخذ مجوز برای محصولات خود آن هم پس از چانه‌زنی‌های بسیار، از ادامه‌ی مسیر خود دچار تردید شده و گاه متوقف شوند.
 
حسین وطن پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب درباره لیست دارویی کشور، گفت: واقعیت امر این است که اگر ما تنها براساس لیست داروهای کشور تمرکز کرده و فعالیت کنیم عملا از نوآوری بازمی‌مانیم زیرا این داروها در گذشته وارد بازار شده‌اند و پزشکان نیز آنها را تجویز کرده‌اند به عبارت دیگر در آن زمان پزشکان احساس نیاز داشته و این موضوع را به سازمان غذا و دارو انعکاس داده که در نتیجه منجر به آن شد که آن دارو به لیست وارد شود و لذا قالب آن وارداتی است. تصور من این است که ما اگر بخواهیم با این سیاست پیش رویم عملاً شرکتهای دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها را از کار روی داروهای جدید بازمی‌داریم .
 
وطن‌پور با تاکید بر آنکه تولید داروهای Orphan drug هنوز در هیچ کشوری از دنیا در حدی نیستند که به لیست دارویی کشور وارد شده باشند، تصریح کرد: میزان این داروها کم است اما قیمتهای بالایی دارند استارت آپ های ما می‌توانند در این حوزه فعالیت‌هایی را انجام دهند اما به دلیل آنکه در لیست دارویی کشور نیستند نمی‌توانند این فعالیت را دنبال کنند .
 
وی همچنین افزود: متأسفانه مقدار بسیار زیادی از ارز کشور به دلیل واردات داروهای تک نسخه‌ای‌ و فوریتی از بین می‌رود. این در حالیست که استارت‌آپ‌های ما قادر به تولید آن‌ها هستند براین اساس لازم است سازمان غذا و دارو میان داروهایی که قرار است در داخل کشور مصرف شوند و داروهای که عرضه صادرات و تحقیقات هستند تفاوتی قائل شود درحالی که امروزه با یک قانون و یک نگاه مشترک با این دو مسائل برخورد می‌شود این موضوع تا حدودی فعالیت برای استارت آپ‌ها را دشوارتر می‌کند.
 
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از استارت آپ‌ها در حوزه سلامت روی تولید داروهای جدید فعالیت دارند، گفت: استارت آپ‌ها با ارزبری‌های بالا داروهایی که به سختی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد را تهیه می‌کنند معمولا استارت‌‌آپ‌ها در این حوزه‌ها کارساز و موثر هستند .
 
وی در ادامه گفت: استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران کرونا فعالیتهای بسیاری را دنبال و بسیار موثر بودند همچنین پس از مدتی سرمایه‌گذاران به حمایت آنان پرداختند درحال حاضر ما چندین گروه و پلتفرم را داریم که توسط شرکت دارویی برکت و یا سرمایه‌گذاران دیگر در بخش خصوصی و دولتی حمایت می‌شوند .
 
وطن پور گفت : استارت آپ‌ها در زمان بسیار کوتاهی موفق شدند بر روی ویروس غیرفعال، نوترکیب، mRNA و پروتئین بیس فعالیت‌هایی را انجام دهند تصور من این است نقش شرکت‌های دانش‌بنیان با زیرساخت‌هایی که از گذشته برای آنان تعبیه شده بود بسیار موثر واقع شدند و یا سرعت بیشتر پیش روند این زیرساخت‌ها بیشتر حمایت‌های مالی و اکوسیستم‌های فناوری بوده که طی سالیان متمادی در حوزه سلامت در کشور رایج شده بودند خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها بسیار زیاد مورد توجه و حمایت قرار گرفتند که در این حوزه به آن نتیجه رسیدیم که این حمایت‌ها بسیار کار خوبی بوده است.
 
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: استارت‌آپ‌ها در حوزه واکسن و در مواردی مانند تولید کیت، تجهیزات و ملزومات بسیار سریع فعالیت‌هایی را انجام دادند. ما به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها اعتماد کنیم و اطلاعات بیشتر و نیاز و مصرف کشور را در اختیار آنان بگذاریم ضمن اینکه قیمت‌گذاری‌ها نیز سیاست مشخصی ندارند و به عنوان مثال یک استارت‌آپ‌ از ابتدا تا انتها باید هزینه‌هایی را پرداخت کند در نهایت با چانه‌زنی با سازمان بتواند مجوزی را دریافت کند که با برخورد با این موضوعات در مسیر خود دچار تردید می‌شوند.
 
وی همچنین افزود: سازمان غذا و دارو می‌تواند برخی از این داروهای Orphan drug را سفارش تولید دهد و قراردادی را منعقد کند ضمن اینکه میز خدمت را جدی بگیرند. استارت‌آپ‌‌ها با قوانین و ضوابط وزارت بهداشت آشنایی بسیاری ندارند و ممکن است کارهای آنان در پیج و هم نظام اداری زمان‌بر باشد به همین علت نیاز به میز خدمتی است تا در این مسیر همراه آنان باشد به عنوان مثال مدارک آنان را قبل از ورود به سازمان غذا و دارو بازبینی کند . اخیرا مشاوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان توسط رییس سازمان منصوب شده است اما در طول زمان تأثیرگذاری آن را مشاهده خواهیم کرد براین اساس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان سلامت می‌تواند در خدمت و کمک سازمان باشد تا به مسئولین فنی شرکت‌ها آموزش‌هایی را بدهند
 
وطن پور گفت : در حال حاضر تمرکز بیشتر ما بر روی شتاب‌دهنده‌ها است شتاب‌دهنده‌ها واحدی از اکوسیستم فناوری هستند که توسط استارت‌آپ‌هایی که بزرگ شده‌اند یا توسط سرمایه‌گذاران مدیریت می‌شوند هر شتابدهنده فضای اختصاصی خود را دارد و در هر حوزه خاصی به فعالیت می‌پردازند به عنوان مثال شتاب‌دهنده آرایشی_بهداشتی یا شتاب‌دهنده گیاهی یا مواد اولیه دارویی از دیگر موارد به شمار می‌آیند و اخیرا شتاب‌دهنده پلاسما نیز مطرح شده است. معمولا سرمایه‌گذاران با در اختیار قرار دادن فضایی به استارت‌اپ‌ها روند فعالیت آنان را تسریع می‌کنند و زمانی که محصول آنان به نتیجه می‌رسد قراردادهایی میان آنان منعقد می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه شتاب‌دهنده ها مزایای بسیاری را در حوزه فناوری دارا هستند، تصریح کرد: سبد محصولات تخصصی ، نوآور و فناور به تدریج گسترده‌تر می‌شود ضمن اینکه بسیاری از افرادی که از دانشگاهها خارج میشوند با بسیاری از مسائل حوزه صنعت و اقتصاد آشنا نیستند لذا با ورود به شتاب‌دهنده ها تحت آموزش قرار می‌گیرند و باتوجه به این موضوع در بسیاری از مواد یا هزینه خرید تجهیزات صرفه‌جویی می‌شود زیرا تجهیزات مشترکی جهت استفاده وجود دارد.
 
وی افزود: برنامه ما در انجمن این است که بتوانیم در حوزه شتاب‌دهنده ها مشاور و کمک کننده خوبی باشیم تا در کشور موثر باشند درحال حاضر شتاب‌دهنده واکسن امکانات بسیار خوبی دارد و میتواند پذیرای شرکت‌های درخواست کننده باشد.
 


کد مطلب: 11230

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/11230/سیاست-قیمت-گذاری-مسدود-بودن-لیست-دارویی-دانش-بنیان-ها-ادامه-ی-فعالیت-دچار-تردید-کرده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com