کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

شرکت های وارد کننده قادر به احتکار دارو نیستند

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

22 فروردين 1397 ساعت 14:34


سالم خبر: با شدت گرفتن التهاب در بازار ارز طی روزهای اخیر، مدام خبرهایی مبنی بر احتکار دارو از سوی واردکنندگان، شرکت های پخش و داروخانه ها مخابره می شود که موجب بروز نگرانی هایی در سطح عمومی جامعه و به ویژه در میان بیماران خاص شده است. در حالی که برخی رسانه ها احتکار دارو از سوی شرکت های وارد کننده دارو را مطرح می کنند سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر اعلام کرد که شرکت های واردات دارو در کشور طبق رویه ای که همواره دارند پس از ترخیص محموله های خود از گمرک، آنها را در اختیار شرکت های پخش قرار می دهند. ضمن آنکه قیمتی که این شرکت ها طبق آن دارو را وارد می کنند از قبل توسط سازمان غذا و دارو مشخص می شود و این شرکت ها تنها براساس همین قیمت ها می توانند اقدام به فروش دارو کنند.

وی در مورد نحوه عملکرد شرکت های پخش هم گفت: شرکت های پخشی که در حال فعالیت در بازار دارو هستند، همه مجوز از سازمان غذا و دارو دارند و زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند و عملکرد آنها مدام در حال رصد شدن است.

کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی و سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به انتشار این اخبار ،گفت:در روزهای گذشته بازرسی های میدانی فراوانی از سوی نهادهای نظارتی مربوطه انجام شده و به این شکل بازار به دقت رصد می شود تا مشکلی برای توزیع دارو و دستکاری در قیمت های داروها در کشور بوجود نیاید. با این حال شهروندان در صورت مشاهده تخلف در داروخانه ها می توانند با سامانه 190 تماس بگیرند و آن را گزارش کنند.

وی با بیان اینکه احتکار و بالا بردن قیمت دارها، هردو تخلف محسوب می شود افزود: همکاران ما در سازمان غذا و دارو در حال رصد مداوم شرکت های پخش، واردکننده و داروخانه ها هستند و مواردی هم که طی این مدت گزارش شده به سرعت در سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز تخلف برخورد های لازم با آنها انجام شده و حتی پرونده انها در اختیار تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه قرار گرفته است.

جهانپور گفت: اما این مساله به صورت کلان مطرح نیست و به موارد محدودی خلاصه می شود و گسترده شدن چنین شایعاتی در جامعه بیشتر به دلیل انتشار اخباری است که در شبکه های مجازی منتشر می شود که موجب ایجاد اضطراب و نگرانی های کاذی در این زمینه شده است.

وی در واکنش به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر احتکار دارو توسط شرکت های وارد کننده گفت: قطعا اگر چنین مساله محرز شود و مشکلی در تامین داروها بوجود بیاید، مجوزهای این شرکت ها به سرعت لغو خواهد شد و فراخوان دارویی انجام خواهد شد و سازمان شرکت های متعدد داخلی و خارجی که در صف انتظار اخذ مجوز برای واردات دارو هستند را جایگزین شرکت های متخلف خواهد کرد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان غذا و دارو در پاسخ به شبهات و نگرانی هایی که بابت کمبود دارو به ویژه برای بیماران خاص بوجود آمده گفت: در حالا حاضر ذخیره دارویی کافی در کشور وجود دارد و ما مورد و گزارش حادی مبنی بر کمبود دارو نداریم.

او افزود: این مساله به طور مستمر هم در حال رصد شدن است تا به محض کاهش ذخیره اقلام خاصی از دارو طی هفته های آتی، قبل از بروز کمبود و ایجاد بحران در بازار دارو بتوانیم از طریق تولید و یا واردات آن را جبران کنیم.

جهانپور در مورود مشکلاتی که ممکن است برخی داروخانه در توزیع دارو ایجاد کنند و تخلفاتی که ممکن است در این حوزه رخ دهد هم گفت: شهروندان در همه استان ها در صورت کمبود و عدم عرضه یک دارو در داروخانه می توانند آن را به سامانه 190 اطلاع دهند تا توسط همکاران ما پیگیری شود  و اگر تخلفی در این زمینه رخ داده با آن برخورد شود.

وی افزود: نقشه موجودی دارو در کل کشور مدام در حال مانیتور شدن است و سازمان بر آن اشراف دارد و شهروندان در صورت مواجهه با عدم دسترسی به یک داروی خاص، می توانند با تماس با همان شماره 190 از نزدیک ترین داروخانه ای که داروی مورد نیاز آنها را عرضه می کند اطلاع پیدا کنند.

او درباره نگرانی ها از افزایش قیمت داروها هم گفت: قیمت داروها همان قیمت های مصوب کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو است و تاکنون هیچ تغییری در این قیمت ها رخ نداده و با توجه به اینکه در بودجه سال 97 مابه التفاوت نرخ ارز در نظر گرفته شده در آینده هم افزایش قیمتی در این حوزه نخواهیم داشت. ضمن آنکه با رویکردی مثبتی که مجلس و دولت نسبت به حوزه سلامت دارند، حتی اگر نیاز باشد این مابه التفاوت افزایش پیدا خواهد کرد تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

جهانپور ادامه داد: دولت در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تامین و واردات دارو ندارد و نگرانی ها در این مورد بی دلیل است و ما به مردم این اطمینان را می دهیم که با کمبود و یا افزایش قیمت دارو در کشور مواجه نخواهند شد.
 
 
 


کد مطلب: 585

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/interview/585/شرکت-های-وارد-کننده-قادر-احتکار-دارو-نیستند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com