حمید سوری، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

در این روزهای ملتهب؛ استعفاها در وزارت بهداشت گسترش نیابد

1 آذر 1399 ساعت 17:10

سالم‌خبر: وزارت بهداشت باید تمهیدات لازم را درنظر گیرد تا مسئله استعفاها گسترش نیابد.


سالم‌خبر: وزارت بهداشت باید تمهیدات لازم را درنظر گیرد تا مسئله استعفاها گسترش نیابد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره استعفای معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در شرایط وجود اپیدمی، شنیدن این مسئله موجب تأسف است و اتفاق خوبی نیست. درحال حاضر حدود ۹ ماه از دوران اپیدمی گذشته است، به‌طور قطع تیمی که تاکنون بر بیماری مدیریت داشته‌اند به‌رغم انتقادهای موجود، بر بیماری تسلط و تبحر پیدا کرده‌اند.
 
وی در ادامه بیان کرد: هر فردی یا تیم دیگری که بخواهد به موضوع همه‌گیری کرونا وارد شود تا مجددا بخواهد با ابعاد مختلف آن آشنا شود پروسه زمان‌بری لازم دارد؛ باتوجه به شرایط موجود و آغاز طرح شهید سلیمانی، این زمانبری به سطح جامعه آسیب می‌رساند و احتمال گسترده‌تر شدن پاندومی نیز افزایش می‌یابد. 
 
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نفس قضیه چه استعفا و چه تشدید اختلاف نظرها ، محکوم است، گفت: با وجود این مشکلات، کادر درمانی مشغول در مراکز بهداشتی نباید از اتفاقات رخ داده در وزارت بهداشت متأثر شوند. هرچند ممکن است این اتفاقات باعث تأسف شود اما در حقیقت کار آنان برای مردم است و در صورت اختلافات آنان باید به وظایف خود با قوت و انگیزه ادامه دهند.
 
سوری با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید تمهیدات لازم را درنظر گیرد تا مسئله استعفاها گسترش نیابد، عنوان کرد: لطمه این اختلاف نظرها به مردم وارد می‌شود، امروز شرایط کشور مانند دوران جنگ است و عقب‌نشینی یا استعفای فرماندهان ارشد جنگی قابل قبول نیست زیرا ممکن است باعث شکست کشور شود؛ این امر مورد تایید و پسندیده نیست. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: در همه کشورها تلاش بر این است که چنین اتفاقاتی رخ ندهد. اگر در شرایطی بخواهد جابه جایی مناصب و مدیریت‌ها صورت گیرد باید در فضایی کاملا آرام به دور از جو تبلیغاتی منفی انجام شود. 
 
سوری شرایط همه گیری کرونا را با شرایط عادی بسیار متفاوت دانست و مطرح کرد: ممکن است افراد خسته شده باشند و یا از برخی از مداخلات و سیاست‌های بی‌اثر ناراحت و دلخور باشند به عقیده من در این صورت نیز ، چاره کار تشدید اختلاف نظر، استعفا یا کناره‌گیری نیست. 
 
وی در ادامه گفت : چاره این است که ما رفتار و عملکردهای خود را بازبینی و آسیب‌شناسی کنیم و براساس نیاز موجود رویکردهای خود را نیز تغییر دهیم. حوزه پژوهش مراکز علمی‌،تحقیقاتی جهت پاسخ به مشکلات اپیدمی نیازمند یک نقشه پژوهشی و تحقیقاتی هستند.
 
سوری با اشاره به اینکه هر تصمیمی که گرفته می‌شود به یک چارچوب علمی و تحقیقاتی نیاز دارد، بیان کرد: به عنوان مثال اگر بخواهیم به سوالات موجود در زمینه واکسن پاسخ بدهیم موضوع باید توسط تیم تحقیقاتی پیگیری شود و پاسخی مناسب ارائه شود .
 
وی همچنین افزود: در شرایط موجود وظیفه مراکز علمی و تحقیقاتی این است که به مسائل پاندمی موجود بپردازند. درحال حاضر اختلاف نظرهایی که در زمینه تولید مقاله در مراکز علمی و تحقیقاتی وجود دارد که این مراکز باید جهت انتشار مقاله در مجلات بین‌المللی به تولید مقاله بپردازند و یا به نیاز روز مردم بپردازند؛ پاسخ این سوالات بسیار مهم است اما موضوع با استعفا حل نمی‌شود. حل این اختلاف نظرها نیازمند همدلی مذاکره و تجدید نظرهای مکرر در به‌روز رسانی سیاست‌های موجود باتوجه به شرایط همه گیری کرونا است.


کد مطلب: 8284

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/8284/این-روزهای-ملتهب-استعفاها-وزارت-بهداشت-گسترش-نیابد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com