آصف مهدوی دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو:

رقم صادرات دارو در شأن صنعت داروسازی ایران نیست

18 ارديبهشت 1399 ساعت 15:36

سالم‌خبر: بحث تک نرخی شدن ارز و استفاده نکردن از ارز دولتی در شرکت‌هایی که اهداف صادراتی دارند.


سالم‌خبر: بحث تک نرخی شدن ارز و استفاده نکردن از ارز دولتی در شرکت‌هایی که اهداف صادراتی دارند.

آصف مهدوی دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو در نشست اینستاگرامی بررسی وضعیت صادرات دارو در سه سال اخیر و آینده  اظهار کرد: دوستان ما در سازمان غذا و دارو به همراه سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی اقدامات خوبی در حوزه صادرات و عرضه دارو‌های ایرانی در بازار‌های همسایه انجام دادند و ما با نظر دکتر شانه ساز، شورای سیاستگذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو را راه اندازی کردیم.

او با بیان اینکه به دنبال تحریم‌های ظالمانه شاهد کاهش صادرات دارو هستیم، گفت: رقم صادرات در سال‌های گذشته، عددی نیست که در شان صنعت داروسازی ایران باشد و ما انتظار بیشتری از صنعت دارو در ایران داریم. باید توجه داشت اکنون که قیمت نفت بسیار پایین است ما می‌توانیم روی صادرات غیر نفتی تکیه کنیم و صادرات دارو را مدنظر قرار دهیم.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بسیاری از حوزه‌ها مثل انتقال ارز چالش داریم البته در حوزه صادرات کالا‌های سلامت محور کمی چالش‌ها کمتر است. پیش از این در حوزه صادرات در سازمان غذا و دارو، تمرکز وجود نداشت و ادارات موارد را مستقل پیگیری می‌کردند، اما اکنون با راه‌اندازی شورای سیاستگذاری، صادرات محصولات سلامت محور در سازمان غذا و دارو، به صورت متمرکز مورد توجه قرار گرفته است.

مهدوی ادامه داد: اعضای شورای سیاستگذاری صادرات محصولات سلامت محور، تشکل‌های حوزه سلامت، اداره کل‌های سازمان غذا و دارو و نماینده سازمان بازرسی هستند و کارشناسان صادرات دارو را پیگیری می‌کنند، ما بعد از راه اندازی شورای صادرات ارتباط خوبی با سازمان توسعه تجارت برقرار کردیم و مقرر شد در تمام جلسات این سازمان از جمله کارگروه توسعه صادرات به صورت فعال شرکت کنیم، در جریان امور قرار بگیریم و مسائل و مشکلات شرکت‌های داروسازی را منتقل و پیگیری کنیم.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در شرایط تحریم تامین بازار داخلی در اولویت قرار دارد، گفت: باید توجه داشت که در دوران تحریم واردات محدودیت دارد و ما می‌توانیم مازاد نیاز داخل را صادر کنیم همچنین ما در تامین ارز محدودیت‌هایی داریم، از طرفی امسال هم ارز دارو کاهش پیدا کرده است و سازمان غذا و دارو مجوز صادرات دارو‌هایی که با ارز ترجیحی تولید شده اند، صادر نمی‌کند.

او بیان کرد:‌ ما در شورای صادرات به دنبال چالش‌ها و مشکلات در خارج و داخل از سازمان غذا و دارو هستیم. سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی می‌تواند با جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها بسیار کمک کننده باشد؛ همچنین بحث تک نرخی شدن ارز و استفاده نکردن از ارز دولتی در شرکت‌هایی که اهداف صادراتی دارند، در رشد صادرات موثر است. از دکتر مهرعلیان قول گرفتم که مشکلات صادرات را حل کنیم و در ایران بهتر پیش برویم، مواردی در جلساتی سازمان توسعه تجارت داشتیم بحث زیرساخت‌های صادراتی و تمرکز حمایت هاست.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات کالاهای سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌  اگر بحث چابک سازی فرآیندها، نقل و انتقال پول و تقویت شرکت‌های موفق در صادرات را مدنظر قرار دهیم، ‌می توانیم صادرات دارو را افزایش دهیم، باید توجه داشت در حوزه‌های مختلف از جمله دارو، شرکت‌های بسیاری هستند که سابقه خوبی در صادرات دارو یا سایر محصولات دارند و می‌توانند در صادرات دارو به ما کمک کنند.


کد مطلب: 6773

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6773/رقم-صادرات-دارو-شأن-صنعت-داروسازی-ایران-نیست

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com