درباره تاثیر داروی توسیلیزومب در درمان کرونا بزرگنمایی نکنیم

امیر فرشچی، مدیرعامل شرکت داروسازی آریوژن فارمد

21 اسفند 1398 ساعت 16:24

سالم خبر: با توجه به سوالات زیاد پزشکان و بیماران در خصوص نحوه امکان تهیه داروی توسیلیزومب برخود لازم دانستم تا اطلاعاتی در این خصوص خدمتتان ارائه دهم.


سالم خبر: لازم به توجه است که  این دارو ضد ویروس کرونا نیست و تنها ممکن است در برخی از بیماران که دچار التهاب و تخریب ریه ناشی از پنومونی COVID-19 هستند موثر باشد. 

پیشتر نیز اثراتی از داروی توسیلیزومب در طوفان سیتوکاینی گزارش شده بود و مورد تایید FDA قرار گرفته است و پزشکان چینی هم از اثربخشی این دارو در بیمارانی که در مرحله شدید COVID-19 بودند خبر دادند. کشور چین این دارو را تایید و گایدلاینی برای نحوه مصرف آن تهیه کرد. 

تاکید می کنم که از این دارو به هیچ عنوان نباید به عنوان داروی درمان کرونا شناخته شود.چون تجویز این دارو باید در شرایط خاص صورت بگیرد در غیر این صورت می تواند خود باعث ایجاد خطرات بیشتری برای بیماران شود.  

محققان این نظر را دارند که IL-6 نقش کلیدی در واکنش‌های شدید ایمنی و آسیب ریوی بیماران مبتلا به COVID-19 دارد. با توجه به اینکه داروی توسیلیزومب در سال 2017 برای سندرم آزادسازی سایتوکاین (فرمی از طوفان سایتوکاینی) تأییدیه FDA را اخذ کرده است، پزشکان متخصص امیدوارند این دارو در بیمارانی که با سطح بالای IL-6  ناشی از پاسخ ایمنی بدن به کرونا ویروس جدید مواجه هستند، تأثیرات مثبتی داشته باشد و از مرگ‌و‌میر ناشی از درگیری ریوی بکاهد. 

تاکنون نتیجه استفاده از دارو در تعدادی از  بیماران چینی رضایت‌بخش بوده و در حال حاضر مطالعه بالینی برای بررسی اثربخشی و ایمنی دارو در کشور چین در حال انجام است که احتمالا نتیجه نهایی آن اردیبهشت ماه منتشر شود.

بخش تحقیق و توسعه شرکت آریوژن از چند سال قبل شروع به توسعه داروی توسلیزومب کرد و بعد از آن در سال گذشته تولید محدودی به منظور اجرای مطالعه بالینی انجام داد که به دلیلی اینکه وزارت بهداشت با ورود داروی توسیلیزومب به لیست دارویی کشور مخالفت کرد این مطالعه تا به امروز متوقف ماند. 

اگر وزارت بهداشت در سالهای گذشته قدری علمی تر با این دارو رفتار میکرد، امروز این دارو به راحتی در اختیار کادر درمانی کشور میبود، به هرحال در شرایط وخیم امروز جای گله گذاری نیست.

مطالعه بالینی این دارو در‌مراحل اولیه استو کمیته اخلاق هم در چند روز گذشته با همکاری معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت پروسه بررسی موارد اخلاقی مطالعه را نیز انجام داد. در‌ همین راستا شرکت آریوژن داروها را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد تا در مراکز درمانی که خود تشخیص می دهد مطالعه را انجام دهد.

بار دیگر تاکید میکنم تا نتایج مطالعات و جزییات دقیق تری از این مطالعه مشخص نشود نباید خوشبینی یا توقع زیادی را در سطح جامعه ایجاد بکنیم. حتی اگر هم اثربخشی معنا داری در مطالعات وجود داشت میبایست اطلاع رسانی گسترده ای انجام شود که این دارو درمان کرونا نیست و شرایط خاصی برای مصرف دارد.در نظر داشته باشید که تمام افرادی که آلوده به ویروس کرونا هستند الزاما مشمول شرایط استفاده از این دارو نیستند.


کد مطلب: 6294

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6294/درباره-تاثیر-داروی-توسیلیزومب-درمان-کرونا-بزرگنمایی-نکنیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com