در گفت‌وگو با عضو انجمن صنفی تجهیزات پزشکی مکانیسم اجرایی هیات امنای ارزی برای توزیع ماسک و ضدعفونی‌کننده بررسی شد:

نمی‌توان ذخایر استراتژیک مملکت را به دلیل اضطراب بیجا توزیع کرد

7 اسفند 1398 ساعت 15:04

سالم خبر: بالاخره صادرات ماسک از کشور ممنوع شد؛ این در حالیست که یک هفته‌ای از انتشار نخستین اخبار شیوع کرونا در کشور و به محض آن کمبود و گرانفروشی ماسک و محلول های ضدعفونی کننده و حواشی مربوط به احتکارهای میلیاردی این محصولات می گذرد.


سالم خبر: بالاخره صادرات ماسک از کشور ممنوع شد؛ این در حالیست که یک هفته‌ای از انتشار نخستین اخبار شیوع کرونا در کشور و به محض آن کمبود و گرانفروشی ماسک و محلول های ضدعفونی کننده و حواشی مربوط به احتکارهای میلیاردی این محصولات می گذرد.
 
شیوع کرونا ویروس ۲۰۱۹ در دنیا موجب شد تا آنها که دوراندیش‌تر از سکانداران سلامت کشور بودند و منطق های اقتصادی را بهتر درمی‌یافتند با علم ورود این ویروس به کشور در زمانی نه‌چندان دور، اقدام به احتکار ماسک و ژل ضدعفونی الکلی کنند تا بتوانند در بزنگاه افزایش تقاضا سودهای کلان ببرند.

 اتفاقی که بیش از آنکه بر بی اخلاقی احتکارکنندگان سودجو گواه باشد نشان از بی‌تدبیری مدیران کشور دارد. پس از آن هیات امنای صرفه‌جویی ارزی برای کنترل بازار این کالاها اعلام کرد که اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و به همراه ماسک‌های وارداتی، بسته‌های حاوی محلول شوینده و نکات آموزشی، را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور، در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور بین مردم توزیع شود.

 محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم طی بخشنامه‌ای، هرگونه توزیع، خرید و فروش انواع ماسک‌ها توسط تولید کنندگان، توزیع کنندگان، واحدهای صنفی، شرکتهای پخش دارویی و غیره را ممنوع کرد و کالاهای موجود را صرفاً قابل فروش به هیات امنای صرفه‌جویی ارزی دانست و تاکید کرد که داروخانه های سطح شهر می توانند صرفاً اقدام به عرضه موجودی انبار خود (که قبل از ابلاغ این بخشنامه خریداری شده است) و در حد مصرف شخص متقاضی اقدام کنند و اجازه خرید مجدد از شرکت توزیع را به هیچ عنوان ندارند.

با همه ی این تدابیر و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها هیچ فرد عادی قادر به تهیه‌ی این اقلام در سطح شهر نیست و با وجود این حجم از خط و نشان هیچ سازوکاری نیز برای توزیع و دستیابی به ابتدایی ترین اقلام بهداشت فردی وجود ندارد.

علیرضا چیذری عضو انجمن صنفی تجهیزات پزشکی درباره سیاست و مکانیسم اجرایی هیات امنای ارزی برای توزیع تجهیزات توزیع ماسک و اسپری ضدعفونی کننده در مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت به سالم خبر گفت: مرکز آمار ایران اطلاعات همه خانوارها و واحدهای مسکونی هر استان را در اختیار دارد و بر اساس کدپستی هر خانوار در استان های هدف، کیت های کرونا  درب منزل به خانوارها تحویل داده می‌شود.
 
وی افزود: در قم این توزیع شروع شده است و در این راستا خانه های بهداشت دفاتر پست و سازمان بسیج همراه با یکدیگر روند این توزیع را تسریع و تسهیل می کنند. اما مساله اینجاست که ماسک‌های موجود در این کیت ها به تعداد نفرات هر خانوار است، ضمن انکه این ماسک‌ها طول عمر کوتاهی دارند و بهتر است به اصولی که طی روزهای اخیر برای استفاده از ماسک توصیه شده است توجه شود.
 
چیذری ادامه داد: مردم توجه داشته باشند از این ماسک‌ها تنها افراد بیمار یا کسانی که در محیط های شلوغ مجبور به رفت و آمد هستند استفاده کنند.
 
وی در پاسخ به اینکه به هر خانواده چه تعداد ماسک یا اسپری ضدعفونی کننده تحویل داده می‌شود گفت: یک خانواده چهار نفره تقریباً هر سه روز یک بار نیاز به چهار عدد ماسک دارد و این مربوط به شهرهایی است که اپیدمی کرونا در آنها بالاست. برای مثال لزومی ندارد در استان‌هایی مثل خوزستان یا آذربایجان ها که موردی از کرونا در آنها مشاهده نشده است این توزیع انجام شود.
 
چیذری تاکید کرد: فعلاً این توزیع در استان‌هایی همچون قم و گیلان انجام می‌شود اما در تهران فعلا نیازی به این توزیع نیست. درواقع نسبت به سرانه جمعیت و تعداد چهار میلیونی خانوارها و تعداد بیماران شناسایی شده، معقول و منطقی نیست که این کیت ها میان همه خانوارها توزیع شود.
 
وی درباره ذخایر موجود ماسک و و ژل‌ها و اسپری‌های ضدعفونی کننده الکلی نیز گفت:  ما در حوزه تامین ماسک با محدودیت و کمبود مواجه نیستیم و موجودی و ذخیره استراتژیک خوبی از این کالا در یک ماه اخیر جمع آوری شده است.
 
چیذری تصریح کرد: نمی‌توان ذخایر استراتژیک مملکت را تنها به این دلیل که اضطراب بیجا به وجود آمده است به صورت غیر برنامه ریزی شده در همه استان‌ها توزیع کرد. ضمن اینکه استفاده از نابجا از ماسک موجب می شود که مردم اطمینان خاطر کاذب پیدا کنند و مراقبت های لازم را انجام ندهند و رعایت نکات ایمنی لازم را در نظر نگیرند.
 
وی افزود: در شهرهایی که شیوع بیماری بالاست باید در اولویت توزیع این ذخایر استراتژیک باشد و در هیچ کجای دنیا حتی چین هم نمی‌بینید که بیهوده و بی دلیل عرضه ماسک را در همه کشور انجام دهند.
 
چیذری  درباره‌ی توزیع ژل ضدعفونی کننده الکلی هم گفت: در حال حاضر مواد اولیه تولید ژل ها در کشور به قدر کافی وجود دارد و تنها مشکل در پر کردن ظرف های این ژل‌ها و اسپری‌ها بود که طی روزهای اخیر این مشکل نیز رفع شد و طی روزهای اخیر توزیع آنها به بازار انجام خواهد شد.
 
وی در ادامه توضیح داد که البته باید توجه داشت قدرت تمیز کنندگی آب و صابون بسیار بیشتر از این محلول های ضدعفونی کننده الکلی است و در شرایطی که دسترسی به آب و صابون وجود دارد نیازی به استفاده از این محلول ها نیست. در واقع صابون های موجود بسیار قوی تر از ژل‌های ضد عفونی کننده الکلی عمل می‌کنند. بنابراین برای افرادی که الزامی به استفاده مکرر از وسایل حمل و نقل عمومی یا تردد در مکان ها و مسیرهایی که دسترسی به آب و ضابون در آنها دشوار است، ندارند و در شرایطی هستند که دسترسی آنها به آب و صابون وجود دارد نیازی به استفاده از ژل های ضدعفونی کننده نیست.
 
این کارشناس تجهیزات پزشکی تاکید کرد:  هجوم بی جهت مردم برای خرید ماسک و ژل موجب می شود که دسترسی افرادی که نیاز ضروری به تامین این محصولات دارند محدود شود.
 
وی درباره نحوه ضدعفونی کردن مکان‌هایی که به صورت مداوم در معرض عبور و مرور و استفاده افراد مختلف است گفت: برای گندزدایی چنین محیط هایی استفاده از محلول رقیق شده ۱۰ درصد وایتکس می‌تواند موثر باشد. در واقع این محلول رقیق شده وایتکس همان محلولی است که برای گندزدایی بیمارستان ها از آن استفاده می شود. این  محلول را می‌توان از مخلوط کردن ۱۰ سی‌سی وایتکس در یک لیتر آب به دست آورد. البته این محلول برای گندزدایی استفاده می شود و لازم نیست که مثلاً برای شستشوی دست ها دقیقه به دقیقه از آن استفاده کرد چون موجب بروز حساسیت های شدید پوستی می‌شود.
 


کد مطلب: 6171

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/6171/نمی-توان-ذخایر-استراتژیک-مملکت-دلیل-اضطراب-بیجا-توزیع

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com