مقاله‌ی تاثیر چای داغ بر ابتلا به سرطان مری در فهرست 100 مقاله برتر مورد توجه رسانه‌های اجتماعی سال 2019:

مصرف چای داغ عامل 90 درصدی بروز سرطان سلول‌های سنگفرشی مری

سرطان مری هشتمین سرطان شایع در جهان است  و سالانه ۴۰۰ هزار مرگ بر اثر آسیب به مری به علل مختلف رخ می دهد

10 دی 1398 ساعت 13:15

سالم خبر: سالم خبر: مصرف نوشیدنی ها و چای داغ موجب نفوذپذیری بیشتر مواد سرطان‌زا به داخل مجرای مری شده و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.


سالم خبر: سالم خبر: مصرف نوشیدنی ها و چای داغ موجب نفوذپذیری بیشتر مواد سرطان‌زا به داخل مجرای مری شده و افزایش احتمال ابتلا به سرطان را به دنبال دارد.

در مقاله محققان ایرانی به سرپرستی رضا ملک زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت و درمان در زمینه تاثیر چای داغ بر ابتلا به سرطان مری که در «فهرست 100 مقاله برتر» مورد توجه رسانه های اجتماعی در سال  2019 قرار گرفته است برای نخستین بار در جهان اثبات شده که مصرف چای داغ در دمای 60 درجه سانتی‌گراد و بالای آن به میزان 90 درصد خطر بروز سرطان سلول‌های سنگفرشی مری را افزایش می‌دهد.

بر اساس تازه ترین فهرست سالانه Altmetric Top 100   که جالب توجه ترین  تحقیقات  در رسانه های اجتماعی طی سال 2019  را نشان می دهد، مقاله فرهاد اسلامی، محقق پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران که به سرپرستی رضا ملک زاده و با همکاری دیگر پژوهشگران این پژوهشکده و محققان خارجی با عنوان A prospective study of tea drinking temperature and risk of esophageal squamous cell carcinoma   ، انجام و ۲۰ مارس ۲۰۱۹ در مجله بین المللی سرطان منتشر شده ، در جایگاه هفتاد و سوم فهرست 100 مقاله برتر رتبه بندی آلتمتریکس قرار گرفته است.

این مطالعه طولانی به مدت 10 سال طی سال های 2004 تا 2017 در بستر مطالعه آینده نگر کوهورت گلستان به اجرا درآمد و برای نخستین بار در جهان، با اندازه گیری دقیق دمای چای  50 هزار فرد 40 تا 75 سال شرکت کننده در این مطالعه با روشهای اعتبارسنجی شده، به شکل عینی، ارتباط نوشیدن چای داغ با بروز كارسينوم سلولهای سنگفرشي مري (ESCC)  را اثبات و این یافته قابل توجه را ارائه کرد که «نوشیدن 700 میلی لیتر یا بیشتر از این مقدار چای ( تقریبا دو لیوان) در روز با دمای 60 درجه سانتیگراد و بالاتر در مقایسه با نوشیدن کمتر از 700 میلی لیتر چای در روز در دمای کمتر از 60 درجه سانتیگراد، خطر بروز سرطان مری را تا 90 درصد افزایش می دهد.

بر اساس این یافته ها، فاصله زمانی کمتر بین ریختن چای در ظرف تا نوشیدن آن، با خطر بیشتر ابتلا  مرتبط است، اگرچه به نظر می رسد فقط فواصل زمانی کمتر از 5 دقیقه گزارش شده توسط خود فرد با افزایش خطر بروز سرطان در ارتباط باشد.

پیش از این ، مطالعه بزرگ کوهورت گلستان نیز  مصرف نوشیدنی های داغ را نخستین عامل خطر برای سرطان مری اعلام کرده و این یافته ، با عنوان اثبات « تاثیر مصرف نوشیدنی های داغ بر ایجاد سرطان مری به عنوان یکی از دستاوردهای مهم مطالعه بزرگ کوهورت گلستان، توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی ثبت جهانی شده است.

سرطان مری هشتمین سرطان شایع در جهان است  و سالانه ۴۰۰ هزار مرگ بر اثر آسیب به مری به علل مختلف رخ می دهد.
 
 


کد مطلب: 5869

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/5869/مصرف-چای-داغ-عامل-90-درصدی-بروز-سرطان-سلول-های-سنگفرشی-مری

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com