رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی:

سرطان خاموش لوزالمعده در کشور در حال پیشروی است

3 آذر 1397 ساعت 13:18


سالم خبر: رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی اعلام کرد: سرطان لوزالمعده یا پانکراس یک بیماری خاموشی است که به عنوان چهارمین سرطان از نوع سرطان های گوارشی در کشور تنها پنج سال به بیمار مهلت زندگی می‌دهد.

ناصر ابراهیمی دریانی، در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه این بیماری بطور نامحسوس و خارج از کنترل آغاز به تکثیر می کند، بیان کرد: پیشروی این بیماری موجب می شود تا یک توده شود که این توده توانایی آسیب رساندن به سایر بخش های بدن را دارد ضمن آنکه اکثرا در مورد این بیماری در صورت تشخیص فقط 20 درصد از جراحی های مربوط به آن موفقیت آمیز است.

وی همچنین با بیان اینکه سرطان لوزالمعده از انواع سرطان هایی است که در ایران روبه افزایش است تاکید کرد که معمولا سرطان لوزالمعده در بین مردان بیشتر از زنان و در سنین 60 تا 80 سالگی شیوع دارد.

وی موارد مستعد کننده در سرطان لوزالمعده را چاقی، دیابت و ژنتیک دانست و افزود:  زمینه ی ژنتیکی این بیماری کاملا شناخته شده است. به طوری که اگر این سرطان در سنین جوانی ظاهر شود باید عامل ژنتیکی بودن این بیماری را مورد بررسی قرار داد. البته مسایل شغلی هم تاثیرگذار است و  افرادی که در معرض گازوئیل قرار دارند، مستعد این سرطان هستند. سرطان لوزالمعده یا پانکراس زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت کنترل ناپذیر شروع به تکثیر می‌کنند و توده می سازند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی به علائم اولیه سرطان لوزالمعده اشاره کرد و گفت: در ابتدا سرطان لوزالمعده ساکت و بی درد است تا وقتی که پیشرفت کند به محض اینکه به اندازه کافی بزرگ شد، شروع به بروز و نشان دادن علائم خود می کند. به طور کلی سرطان لوزالمعده در بیرون از لوزالمعده اتفاق می افتد و به دلیل شرایط مکانی و جایگاه لوز المعده در بدن ، علائم بیماری در ظاهر فرد نیز خود را بروز می دهد.

دریانی زردی چشم و پوست ، درد شکم، دل پیچه، تهوع، نفخ، افزایش قند خون و افزایش وزن را از مهمترین علائم سرطان لوزالمعده دانست و بیان کرد:  تومور عصبی عضلانی درسلول های پانکراس نقش تولید هورمون را دارد که این تومور کمتر از 5 درصد تومور های پانکراس را تشکیل می دهد و این تومور موجب به وجود آمدن درد در شکم ، کاهش وزن، حالت تحوع و استفراغ می شود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد از سرطان‌های لوزالمعده از سلول‌های مجاری لوزالمعده که مسئول انتقال آنزیم های گوارشی به دوازدهه اولین بخش روده باریک است، سرچشمه می‌گیرد، به طوری که دو سوم تومورهای مجرا در سر و یک سوم بقیه در تنه و دم لوزالمعده ایجاد می‌شوند. دریانی گفت: این سرطان‌ها اغلب به وسیله بافت‌های ملتهب لوزالمعده احاطه می‌شوند، به طوری که در تشخیص لوزالمعده ایجاد مشکل می‌کنند. تومورهای لوزالمعده می‌توانند باعث انسداد مجرای صفراوی شوند و موجب بیماری زردی شوند. سرطان پانکراس اغلب بدخیم است.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه سرطان لوزالمعده چهارمین سرطان های گوارشی بعد از سرطان های معده، کلون و مری در ایران قرار دارد، گفت: این بیماری بقای پنج ساله کمی دارد و فقط 20 درصد جراحی های آن موفقیت آمیز است. این سرطان برخلاف این که سرطان معده بیشتر در استان گلستان و جاده ابریشم شیوع دارد، در همه نقاط کشور دیده می شود.

بهترین روش تشخیصی سرطان لوزالمعده سی تی اسکن است
 
دریانی ادامه داد: بهترین راه تشخیصی سرطان لوزالمعده سی تی اسکن است. البته سونوگرافی در صورتی که سرطان خیلی بزرگ نباشد و اندازه گیری  تومارکت های خون می تواند این بیماری را تشخیص دهد.

سرطان لوزالمعده و افسردگی

وی  با بیان این که سرطان لوزوالمعده، افسردگی را به دنبال دارد، تصریح کرد: معمولا در دستگاه گوارش بیماری هایی هستند که افسردگی در بیمار ایجاد می کند و گاهی به اشتباه فرد در بیمارستان روانی بستری می شود که باید با وجود این مشکل تشخیص به درستی انجام شود.
 
 
 
 


کد مطلب: 3027

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3027/سرطان-خاموش-لوزالمعده-کشور-حال-پیشروی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com