مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گفت و گو با سالم خبر:

برخی بیماران مبتلا به دیابت در دسترس نیستند

بسیاری از مردم بیماری‌های مزمن و خطرناک مانند دیابت را جدی نمی‌گیرند و این بیماری‌ها موجب بروز عوارض جبران ناپذیری برای آنان می‌شود

30 آبان 1397 ساعت 14:29


سالم خبر: مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: اگرچه از یک میلیون بیمار مبتلا به دیابت در تهران، حدود 30 هزار بیمار در درمانگاه‌های پژوهشگاه غدد پرونده داشته و تحت درمان هستند این در حالی است که از پیگیری درمان 970 هزار بیمار دیگر مبتلا به دیابت اطلاعاتی در دست نیست.

حسین ادیبی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: با توجه به ظرفیتی که  پژوهشگاه غدد و متابولیسم دارد، روزانه می توان برآورد کرد که 60 درصد پرونده های بیماران مبتلا به دیابت افرادی هستند که مراجعات محدودی داشتند و سیر درمانی خود را پیگیری نکرده اند دلیل آن نیز اینست که بسیاری از مردم بیماری های مزمن و خطرناک مانند دیابت را جدی نمی گیرند و این بیماری ها موجب بروز عوارض جبران ناپذیری در طولانی مدت برای آنان می شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه غدد و متابولیسم از دو درمانگاه درمانی ویژه بیماران مبتلا به دیابت برخوردار است، گفت: این پژوهشگاه با راه اندازی کلینیک های فوق تخصصی دیابت سعی دارد نتایج پژوهش ها و تحقیقات خود را در حوزه درمان و پیشگیری مورد استفاده قرار دهد  و زمینه ارتقای وضعیت کنترل دیابت و ایجاد بسترهای لازم برای پیشگیری از بروز این بیماری و عوارض آن را نیز در جامعه فراهم آورد.

مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مراقبت های لازم از بیماران مبتلا به دیابت در قالب یک بسته در این مجموعه در اختیار آن ها قرار می گیرد و وضعیت کلی بیماران در ابتدا توسط پزشکان عمومی با نظارت پزشکان فوق تخصص غدد ارزیابی و شرح حال کامل بیمار اخذ می شود و وظیفه اصلی کنترل قندخون بیماران در این مجموعه برعهده پزشکان فوق تخصص غدد است ضمن آنکه در قالب این بسته به جز کنترل قند خون این بیماران از بروز عوارضی همچون زخم پا و آسیب های چشمی نیز مورد پیگیری و پیشگیری قرار می گیرد.

ادیبی گفت: 60 درصد بیمارانی که از طریق پژوهشگاه غدد و متابولیسم به کلینیک ها مراجعه کرده اند از خدمات با تعرفه دولتی با زمان انتظار کوتاه مدت به نسبت مراکز خارج از تحت پوشش پژوهشگاه برخوردار شدند. البته بیمه ها پوشش کاملی برای این خدمات ندارند.

وی تصریح کرد: مراقبت ها و کارهای مرتبط  و فعالیت های مشاوره ای در درمانگاه های پژوهشگاه، تحت پوشش بیمه نیست. اما ما همه خدماتی که تحت پوشش بیمه است را با تعرفه دولتی به بیماران ارائه می کنیم.

نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند

مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آموزش مردم و پزشکان در خصوص دیابت بیان کرد: جلسه ماهیانه آموزش از برنامه های آموزش عمومی در زمینه دیابت برگزارمی شود و صاحب نظران موضوعات مورد نیاز را ارائه می کنند.
ادیبی برگزاری دوره های جامع آموزش مدون برای زخم پای دیابتی و کارگاه های آموزشی برای پرستاران را از دیگر برنامه های این حوزه دانست.

وی با بیان اینکه دیابت و عوارض آن یکی از پنج عامل نخست مرگ و میر در کشور است، گفت: این بیماری از مهمترین معضلات نظام سلامت کشور است و بار سنگینی بر این حوزه تحمیل می کند.

ادیبی تاکید کرد که شیوع بیماری دیابت در کشور رو به افزایش است و این در حالی است که نیمی از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.
مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: دیابت باعوارض زودرس و دیررس مواجه است که بیماری های قلبی- عروقی، آسیب دیدگی اعصاب، بیماری های کلیوی و چشمی را نیز به دنبال دارد.

از هر 10 بیمار مبتلا به دیابت یک نفر دچار عوارض می شود

ادیبی با بیان این که هر 10 بیمار مبتلا به دیابت یک نفر دچار عوارض دیابت می شوند، تصریح کرد: شایع ترین عوارض دیابت، نابینایی، مشکلات چشمی و قطع عضو اندام تحتانی از یک انگشت تا مچ پا است.

دیابت و کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیر پژوهشی پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مصرف نوشابه های رژیمی برای افراد مبتلا به دیابت منعی ندارد، گفت: بیماران باید در تهیه غذاها، از مواد شیرین کننده مخصوص بیماران دیابتی به جای شکر استفاده کرده و حتی برای شیرینی غذا اولویت انتخاب با میوه‌های شیرین همچون موز و زر برای است تا شکر.

ادیبی با بیان اینکه هر سال دو میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند، افزود: شمار مبتلایان به دیابت تا 5 سال بعد به 350 میلیون نفر می‌رسد و تا سال 2025 مبتلایان به این بیماری در کشورهای مختلف 2 تا 3 برابر بیشتر خواهند شد.

وی افزود: این افزایش در کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود 25 درصد افراد جمعیت این کشورها را بیماران دیابتی تشکیل خواهند داد.
 
 


کد مطلب: 3015

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3015/برخی-بیماران-مبتلا-دیابت-دسترس-نیستند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com