سیر صعودی سرطان در ایران

6 اسفند 1396 ساعت 12:33


سالم خبر : مدیرعامل نخستین مرکز جامع انکولوژی و رادیوتراپی، گفت: هنوز زود است که از سونامی سرطان در ایران خبر بدهیم، اما تعداد مبتلایان به سرطان در کشور رو به افزایش است.

به گزارش خبر گزاری مهر، دکتر سید هادی مولانا در آئین رونمایی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه پرتودرمانی کشور که با حضور مسئولان وزارت بهداشت و پزشکان متخصص در حوزه درمان سرطان برگزار شد، اظهار کرد: سرطان موضوع اصلی بهداشت و درمان کشور است و باید بیشتر از قبل مورد توجه همگان قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه در آینده‌ای نه‌ چندان دور با بالا رفتن سن ایرانیان میزان ابتلا به سرطان نیز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: هرچند هنوز خیلی زود است که اصطلاح سونامی سرطان را برای کشورمان بکار ببریم، اما این حقیقت انکارناپذیر است که بزودی تعداد مبتلایان به سرطان در کشور افزایش می‌یابد.
 
مولانا ، آمار بیماران سرطانی کشور را نزدیک به ۹۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: مصرف بالای سیگار، الکل، مواد مخدر، چربی‌ها و سایر مواد مضر باعث شده ضریب ابتلا به سرطان در ایران افزایش داشته باشد و این مساله ضرورت توجه به پیشگیری و درمان صحیح و دقیق این بیماری را تبیین می‌کند.
 
مدیرعامل مرکز جامع انکولوژی با تاکید بر اینکه نباید سرطان را بد تعریف کرد، گفت: ترس از سرطان از خود این بیماری بدتر است. ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل‌ پیشگیری است و ۵۰ درصد بیماران سرطانی هم در صورت تشخیص به‌ موقع قابلیت درمان قطعی دارند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون با وجود مراکز متنوع درمان سرطان هیچ مرکز جامعی برای آموزش، پیشگیری و درمان قطعی سرطان در کشور وجود نداشته است، تاکید کرد: از ۶ سال پیش برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مرکزی تاسیس شود که امکان ریشه‌یابی، تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری را داشته باشد و به همین دلیل مرکز جامع انکولوژی و رادیوتراپی روشنا را راه‌اندازی کردیم که روز گذشته با حضور متخصصان حوزه سرطان و مسئولان بهداشتی و درمانی کشور فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
 
مولانا، افزایش سطح آگاهی‌های جامعه درباره سرطان، آموزش و کنترل عوامل سرطان‌زا و تغییر نگاه عمومی به این بیماری را از جمله اهداف خود و همکارانش در مجموعه روشنا دانست و اظهار کرد: در این مرکز آزمایشگاه‌های تخصصی، بخش شیمی‌ درمانی، کلینیک‌های تخصصی سرطان‌های مختلف از جمله سرطان دستگاه گوارش، اورولوژی، بیماری‌های زنان و... تلاش می‌کنند به همه‌ کسانی که برای درمان سرطان از مرحله مشاوره تا پیشگیری، تشخیص و درمان نیاز به همراهی دارند یاری رساند.
 
وی با تاکید بر ضرورت درمان هدفمند سرطان ادامه داد: یکی از روش‌های درمان این بیماری رادیوتراپی است و در صورتی‌که با دستگاه‌های پیشرفته و مدرن انجام شود کمترین آسیب به بافت‌های غیر سرطانی وارد می‌شود.
 
به گفته مولانا، روش رادیوتراپی IMRT مدرن‌ترین روش درمان سرطان است و با استفاده از این دستگاه در بسیاری از موارد دیگر نیازی به جراحی برای درمان سرطان نیست. با توجه به هزینه بالای این سبک درمانی ۲ تا ۵ درصد بیماران سرطانی برای استفاده از این تکنیک به خارج از کشور سفر کرده و برای هر بار استفاده از این دستگاه رقمی معادل ۲۵۰ میلیون تومان می‌پرداختند که با آغاز فعالیت این دستگاه در ایران علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور هزینه درمان نیز به یک‌پنجم کاهش می‌یابد.
 
وی با انتقاد از عدم حمایت دولت از بخش خصوصی، افزود: برای خرید هر دستگاه ۵ میلیون یورو بودجه لازم است و با هدف دسترسی آسان مردم به امکانات درمان سرطان دو دستگاه از این نمونه خریداری شد اما دولت هیچ حمایتی از روند توسعه روش‌های درمان توسط بخش خصوصی نمی‌کند و مجبور شدیم با وام‌های بانکی ۲۴ تا ۲۸ درصد بودجه لازم برای خرید این دستگاه‌های را تامین کنیم.
 
مولانا با اشاره به اینکه هزینه درمان سرطان بسیار بالاست، تاکید کرد: نباید استفاده از روش‌های مدرن درمان فقط به قشر مرفه جامعه محدود شود و همه مردم باید بتوانند از این تکنولوژی استفاده کنند اما متاسفانه بیمه‌ها زیر بار هزینه‌های درمانی IMRT نمی‌روند و دولت نیز هیچ حمایتی نمی‌کند درحالی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که در ۱۵ سال اخیر از این فناوری استفاده می‌کردند بیمه‌ها از درمان سرطان با این شیوه حمایت مالی کامل می‌کنند.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر تنها بیمه نیروهای مسلح با ۹۵ درصد پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان با این روش را پذیرفته و سایر بیمه‌ها با توجه به تاخیر ۱۲ماهه در پرداخت هزینه‌ها برای بخش خصوصی مقرون‌به‌صرفه نیست چراکه بانک‌ها اقساط خود را ماهیانه دریافت کرده و حتی با چند روز تاخیر هم دیرکرد می‌گیرند.
 
مدیرعامل این مرکز تخصصی تشخیص و درمان سرطان با تاکید بر اینکه با امکانات موجود سالانه تنها ۳ هزار بیمار سرطانی می‌توانند از پرتودرمانی IMRT استفاده کرده و درمان شوند، افزود: دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند تا زمینه درمان حدود ۸۷ هزار بیمار سرطانی باقی‌مانده نیز فراهم شود.
 
به گفته مولانا، راه‌اندازی این دستگاه در ایران امکان استفاده از مزیت‌های توریسم درمانی را نیز فراهم می‌کند و بسیاری از بیماران سرطانی کشورهای همسایه نیز می‌توانند از مزایای این تکنولوژی در کشورمان بهره‌مند شده و ارزآوری گسترده‌ای در اقتصاد کشور رقم بخورد.
 
وی افزود: در حال حاضر برخی بیماران مقیم کشورهای اروپایی به دلیل اینکه هزینه درمان در ایران بسیار پایین تر از اروپاست برای طی مراحل درمان بیماری خود به تهران و مرکز روشنا مراجعه می کنند و خوب است مسئولان دولتی با توجه دقیق به نقش توریسم درمانی در توسعه اقتصاد کشور در زمینه بهره گیری از این فرصت مغتنم برای دستیابی به اهداف کلان گردشگری سلامت بهره ببرند.
 
مولانا همچنین تاکید کرد: پیش‌ از این برخی از مراکز درمانی مدعی استفاده از این تکنولوژی بودند اما در حقیقت این نخستین بار است که دستگاه مدرن پرتودرمانی با روش IMRT در ایران به بهره‌برداری می‌رسد و همه اپراتورها و کارشناسان مرتبط با این فناوری نیز در سوئیس آموزش‌های تخصصی لازم را دیده‌اند.
 
 


کد مطلب: 279

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/279/سیر-صعودی-سرطان-ایران

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com