سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری وزارت بهداشت:

نرخ آزاد ارز تاثیری بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی ندارد

8 مرداد 1397 ساعت 15:34


سالم خبر: سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تاثیر نرخ ارز بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی اعلام کرد: با توجه به سیاست دولت و مجلس نسبت به تخصیص ارز کافی با نرخ دولتی برای تامین دارو و تجهیزات، نرخ ارز بر قیمت دارو و تجهیزات تاثیر نخواهد داشت.

به گزارش سالم خبر،ایرج حریرچی درنشست خبری خود، افزود: همانطور که از قبل اعلام کرده‌ایم رشد قیمت سبد دارویی در سال ۹۷ معادل ۹ درصد بوده که کمتر از نرخ تورم است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ۹۸ درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود،عنوان کرد: با تدابیر اندیشیده شده مسئولان حوزه سلامت در مورد دارو و تجهیزات، کمبودها مطابق روال گذشته خواهد بود و مشابه کشورهای غربی که حدود ۱ الی ۲ درصد با کمبود مواجه هستند در کشور ما نیز کمبود دارویی به همین اندازه وجود دارد.

وی به مردم، پزشکان و داروسازان اطمینان خاطر داد که نگران تغییرقیمت و تامین داروی مورد نیاز نباشد و جنگ روانی را شکست دهند. همچنین مردم می توانند کمبود اقلام داروی و حتی ارجاع به خارج از بیمارستان را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند.

حریرچی خاطرنشان کرد: بازار دارویی به صورت مرتب رصد می شود. اکثریت جامعه داروسازان، تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی برخورد مشفقانه و مطابق با شرایط کشور در تامین داروهای مورد نیاز همکاری دارند.
 
وی افزود: بخشی از مواد اولیه تولید دارو مانند دیگر کشورهای دنیا، وارداتی است که گاهی اوقات به صورت مواد اولیه و گاهی اوقات به صورت اقلام جانبی است. در حالی که به دروغ گفته می شود دارو و تجهیزات پزشکی در لیست سفید تحریم ها قرار دارند اما دشمن حداقل در انتقال پول مشکلاتی را ایجاد می‌کند، با تدابیر متعددی که دیده شده پیش بینی می‌کنیم کمبود دارویی حداقلی باشد.

وی در مورد کمبود برخی از داروها در مقاطع خاص گفت: مراحلی برای ورود داروها به زنجیره توزیع وجود دارد که با بانک مرکز،گمرک و سازمان استاندارد و ... همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد و تفاهم‌نامه‌های مناسبی برای سرعت بخشیدن به ترخیص اقلام دارویی منعقد شده است.

حریرچی خاطرنشان کرد: هیچ اتفاق خاصی در حوزه دارو در کشور نیفتاده است و کمبود حوزه دارویی در حد ۱ الی ۲ درصد است.
سخنگوی وزارت بهداشت درمورد تخلفات حوزه دارو، اظهار کرد: تخلفات شرکت‌های دارویی توسط قوه قضاییه پیگیری می‌شود و ما نیز در وزارت بهداشت به شرکت های داخلی و خارجی ابلاغ کرده‌ایم که در صورت بروز تخلف حذف خواهند شد.

حریرچی از همه پزشکان، پرستاران و افرادی که به رغم تمامی مشکلات درحوزه سلامت بطور شبانه روزی فعالیت دارند قدردانی کرد و گفت: جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی باید مراقب همان تعداد معدود تخلفات پزشکان باشند وبه طور مسلم دستگاه های نظارتی بر وظایف ذاتی خود در این باره عمل خواهند کرد.

یک چهارم مردم کشور علایم روانی دارند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: رسانه ها چه سودی می برند که با انتشار آمارهای اشتباه میزان بیماری های روانی کشور افزایش می دهند و در دل مردم نگرانی و استرس وارد می کنند.

شرایط اقتصادی کشور در تحریم های قبلی شدیدتر بود

حریرچی با بیان اینکه مسکن در تحریم فعلی 50 درصد گران شده است، بیان داشت: ما نباید واقعیت را به شکل تلخ نشان دهیم چون جانعه ما نیاز به واقعیت و امید دارد. شرایط ما در تحریم های قبلی سخت تر بود چون زیرفشار کشورهای مختلف و سازمان ملل بودیم و نرخ ارز سه برابر شده بود که با تدابیر لازم تورم کنترل شد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی باید امید و اعتماد مردم به مسولان و بالعکس ایجاد کنیم.

رقم آرسنیک برنج طبق توافق با سازمان استاندارد تعیین شده است

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آرسنیک برنج در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است، گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف برنج در کشورما نسبت به سایر کشورها بیشتر است، باید یک سوم تا دو سوم آرسنیک موجود در برنج را کاهش دهیم.
 
 
 


کد مطلب: 1788

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/1788/نرخ-آزاد-ارز-تاثیری-قیمت-دارو-تجهیزات-پزشکی-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com