۰
آرش انیسیان، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی:

جایگاه مبهم و مفقود ارز تجهیزات پزشکی در بودجه ۱۴۰۲

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۳
کد مطلب : ۱۴۲۴۲
جایگاه مبهم و مفقود ارز تجهیزات پزشکی در بودجه ۱۴۰۲
سالم‌خبر: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، نسبت به شفاف نبودن محل تأمین ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی در قانون بودجه ۱۴۰۲ گلایه کرد.

آرش انیسیان گفت: واقعیت این است که تجهیزات پزشکی در بسیاری از موارد قیمت‌های بسیار بالایی دارد و می‌تواند آسیب جدی به نظام سلامت وارد کند و عدم پیش بینی جبران این افزایش قیمت با تغییر نرخ ارز و آزادسازی نرخ ارز اتفاق افتاده است.

وی افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ محل تأمین ارز تجهیزات پزشکی شفاف نبود و باعث شده بود
بسیاری از تجهیزات حیاتی از اولویت تخصیص ارز خارج شود و امکان گرفتن ارز برای این تجهیزات دچار مشکل شود.

انیسیان ادامه داد: ما برای پیشگیری از این موضوع در ابتدای سال درخواست کردیم از رئیس جمهور که فکری برای این موضوع بشود، قطعاً از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها این بودجه قابل تأمین است؛ ولی فقط خواستیم که شفاف سازی شود که دچار کمبود و یا افزایش قیمت بی رویه تجهیزات پزشکی نشویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارز با نرخ غیر تخصیصی ارائه می‌شود یا خیر، گفت: در برخی از موارد
بله و علتش هم این است که شما متن قانون بودجه ۱۴۰۲ را مرور کنید در چندین محل تبصره‌های مختلف کلمه دارو به صراحت استفاده شده، ولی از عبارت تجهیزات پزشکی استفاده نشده و این باعث شده که برای دستگاه‌های اجرایی این سوءتفاهم ایجاد شود که تجهیزات پزشکی از اولویت ارزی خارج بشود.

انیسیان افزود: نکته بسیار مهمی که ما نگرانش هستیم این است که اصلاح قانون بودجه حداقل تا تیرماه به درازا می‌کشد، اما ثبت سفارشات و واردات کالا در حوزه تجهیزات پزشکی متوقف نمی‌شود همین الان ما در خیلی
از تجهیزات افزایش قیمت را داشتیم و کسری داریم و این موضوع سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. من فکر می‌کنم اگر اداره قوانین مجلس این موضوع را در استفساریه اعلام کند که تجهیزات هم در این بندها مدنظر بوده این می‌تواند تا حدی مشکل را حل کند یا رئیس جمهور به دستگاه‌هایی اجرایی ابلاغ کند که ارز تجهیزات هم تأمین کنند.

وی با عنوان این مطلب که ما در خیلی از تجهیزات الان واقعاً معضل داریم، گفت: انتظار داریم دولت و مجلس خیلی حساس و در واقع سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.
کد مطلب : ۱۴۲۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما