۰

ریسک بالای حمله قلبی و سکته مغزی با مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۱۴۰۸۱
ریسک بالای حمله قلبی و سکته مغزی با مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی
سالم‌خبر: مصرف شیرین‌کننده های مصنوعی می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش دهد.
 
بنابر گزارش محققان، «اریتریتول» الکل قند طبیعی است که در بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها یافت می‌شود و حتی بدن انسان نیز مقادیر کمی اریتریتول تولید می‌کند اما سطوح بالاتر شیرین‌کننده اضافه شده به غذاهای فرآوری شده ممکن
است خطر لخته شدن خون را در افراد افزایش دهد.

نتیجه تحقیق محققان نشان داد افرادی که مقادیر زیادی اریتریتول در خون خود داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را داشتند تا دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته بودند.

"استنلی هازن" محقق ارشد و رئیس علوم قلب و عروق و متابولیک در درمانگاه کلیولند، گفت: شیرینی اریتریتول به اندازه ۷۰ درصد
شیرینی شکر است و از طریق تخمیر ذرت به صورت تجاری تولید می‌شود؛ این ماده در بسیاری از غذاهای کتو و غذاهای بدون قند یافت می‌شود.

بنابر گفته این محقق، اریتریتول یکی از سریع‌ترین شیرین کننده‌های مصنوعی است که در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود؛ بدن انسان این ماده را می سازد اما به مقدار هزار تا یک میلیون برابر کمتر از مقداری که در یک محصول
شیرین شده مصنوعی مصرف می‌شود.

محققان با ارزیابی هزار و 157 بیمار را که تحت ارزیابی سلامت قلب بودند، دریافتند که سطوح خونی اریتریتول با خطر سه ساله حمله قلبی یا سکته مغزی مرتبط است.

"استنلی هازن" گفت: هرچه سطح اریتریتول بالاتر می‌رود، خطر لخته شدن بیشتر می‌شود، بنابراین باید در مورد مصرف مقادیر بالای این مواد نگران باشیم.
کد مطلب : ۱۴۰۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما