۰
امیرپاشا طباییان، عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران:

بهترین روش غربالگری سرطان روده کولونوسکوپی است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۱۴۰۸۰
بهترین روش غربالگری سرطان روده کولونوسکوپی است
سالم‌خبر: عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران گفت: بهترین روش غربالگری سرطان روده، کولونوسکوپی است از این روباید دسترسی افراد به این روش تشخیصی تسهیل شود.
 
امیرپاشا طباییان، فوق تخصص گوارش و کبد، افزود: هم اکنون سرطان روده بزرگ به عنوان سومین علت شایع مرگ در کشور، در هر دو گروه مردان و زنان است که سیر صعودی دارد. 
 
طباییان با بیان این نکته که بهترین روش غربالگری از سن ۵۰ سالگی، کولونوسکوپی است، افزود: در برخی کشورها، این سن را به ۴۵ سالگی کاهش دادند، بنابراین همه افراد باید آزمایش کولونوسکوپی را انجام دهند، هر چند که وجود خون مخفی در مدفوع هم یکی از راه‌های شناسایی بیماری است، ولی انجام کولونوسکوپی
ضروری است.
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران ادامه داد: هر چه در این چرخه شناسایی، محدودیت ایجاد کنیم، دسترسی افراد به کولونوسکوپی محدود می‌شود و در نتیجه احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید این فرایند تسهیل شود.
 
طباییان افزود: کولونوسکوپی کامل روده بزرگ فقط از طریق کولونوسکوپی امکان پذیر است که زیر نظر متخصص گوارش و کبد انجام می‌شود.
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران گفت: یک سری الزامات برای انجام کولونوسکوپی در مطب لازم است و باید فضا و تجهیزات مناسب این عمل در مطب فراهم شود.
 
طباییان افزود: برای انجام کولونوسکوپی نیازی به بیهوشی نیست و در اکثر کشورها، بیش از
دو سوم کولونوسکوپی‌ها بدون حضور متخصص بیهوشی بدون تجویز هر آرامش بخشی انجام می‌شود.
 
عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی تهران گفت: در مورد موارد خاص که نیاز به بیهوشی در زمان انجام کولونوسکوپی باشد این عمل در بیمارستان یا کلینیک باید انجام شود.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: احتمال وجود عوارض در بیهوشی کامل حین عمل کونولوسکوپی بیشتر است، چون بیمار احساس درد ندارد و احتمال پارگی روده وجود دارد؛ بنابراین بهتر بیمار در این زمان هوشیاری سطحی داشته باشد.
 
طباییان با اشاره به این مطلب که پیشنهاد ممنوعیت کولونوسکوپی در مطب به علت تضاد منافع برخی افراد در دوره قبل ابلاغ شد، ادامه داد: در سال ۹۷ به پیشنهاد
انجمن گوارش و کبد، انجام کولونوسکوپی در مطب ممنوع شد و در سال ۹۸ هم معاون درمان وقت وزارت بهداشت این موضوع را ابلاغ کرد، ولی با توجه به مشکلات پیش آمده و اعتراض متخصصان گوارش و کبد، مصوبه قبلی لغو و شرایطی برای انجام کولونوسکوپی در مطب اعلام شد.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در خیلی از شهرستان‌ها و شهر‌ها کلینیک و بیمارستانی برای انجام این خدمت وجود ندارد و حتی در شهر‌های بزرگ، افراد دسترسی آسان برای این مورد را ندارند، بنابر این چاره نیست جز اینکه کولونوسکوپی در مطب انجام شود و باید توجه داشت انجام کولونوسکوپی در شرایط خاص با بیهوشی در بیمارستان یا درمانگاه باید بر اساس شرایط استاندارد انجام پذیرد.
کد مطلب : ۱۴۰۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما