۰
رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران اعلام کرد

۸۸ درصد از هزینه‌های کاشت حلزون شنوایی پرداخت می‌شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۹۱۹
۸۸ درصد از هزینه‌های کاشت حلزون شنوایی پرداخت می‌شود
سالم‌خبر: رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران از پرداخت ۸۸ درصد هزینه‌های کاشت حلزون شنوایی خبر داد و گفت: حمایت از این پیوندها، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال داشته است.

سید حسین صفوی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی هیات‌ امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، گفت: یکی از اقدامات مهم حمایت هیات امنا از اعمال کاشت حلزون شنوایی بوده است. به طوری که در زمینه هزینه خرید پروتز معادل ۸۸ درصد کل هزینه کاشت حلزون، از هزینه هر عمل کاشت حلزون شنوایی از سوی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تقبل می‌شود.

وی از ارائه خدمت کاشت حلزون شنوایی در ۱۶ مرکز کاشت حلزون در سراسر کشور خبر داد و گفت: طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی از ابتدای شهریور ۱۴۰۱ در راستای تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی آغاز شد و با دستور وزیر بهداشت، علاوه بر تامین رایگان پروتز حلزون شنوایی، سایر هزینه‌های اعمال کاشت شامل هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه حق‌العمل تیم جراحی و هزینه جلسات گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی در سال اول بعد از عمل کاشت توسط وزارت بهداشت تقبل شد. همچنین طبق این طرح انجام عمل کاشت برای گوش اول بیماران ناشنوا در مراکز دولتی رایگان می‌شود.

صفوی با بیان اینکه از آغاز این طرح نسبت به توزیع حدود ۱۳۰۰ پروتز بین مراکز پانزده‌گانه کاشت حلزون در کشور اقدام شد، افزود: در عین حال تعداد کلی پروتزهای توزیع شده از ابتدای سال تا پایان دی ماه به ۱۸۲۵ پروتز رسید که یک رکورد در تاریخ ۳۰ ساله کاشت حلزون محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حمایت هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در امور بیماران از اعمال پیوند در کشور نیز گفت: به طور کلی هیات امنا در زمینه تامین بخشی از هزینه‌های هتلینگ و درمان‌های بیمارستانی در حوزه پیوند، تامین اقلام مورد نیاز برای انجام عمل پیوند نظیر محلول‌های نگهدارنده بافت پیوندی و کمک به تجهیز بخش‌های پیوند بیماران پیوندی و حوزه پیوند کشور را مورد حمایت قرار می‌دهد.

صفوی با بیان اینکه از ۱۷۲۵ مورد عمل پیوند مغز استخوان در ۱۶ مرکز پیوند در سراسر کشور حمایت کرده‌ایم، گفت: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم، به ازای انجام هر مورد عمل پیوند مغز استخوان معادل ۷۰ میلیون ریال به عنوان مساعدت از سوی هیات امنا پرداخت می‌شود. در عین حال در راستای حمایت از بیماران پیوند کبد نیز تاکنون تعداد ۱۱۵۱ مورد عمل پیوند کبد در ۹ مرکز پیوند در سراسر کشور مورد حمایت قرار گرفته و معادل ۱۱۰ میلیون ریال به عنوان مساعدت به ازای انجام هر مورد عمل پیوند کبد از سوی هیات امنا پرداخت شده است.

صفوی ادامه داد: در حوزه پیوند قلب نیز با حمایت از ۱۴۳ مورد عمل پیوند  قلب در ۹ مرکز پیوند در سراسر کشور، از ابتدای دولت سیزدهم به ازای انجام هر مورد پیوند قلب، معادل ۵۰ میلیون ریال به عنوان مساعدت پرداخت شده است. در زمینه عمل‌های پیوند ریه نیز با حمایت از ۸ مورد عمل پیوند ریه در ۴ مرکز پیوند در سراسر کشور، هیات امنا به ازای انجام هر مورد پیوند یک ریه، مبلغ ۵۰ میلیون ریال و به ازای انجام هرمورد پیوند دو ریه، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال از هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی بیماران را تقبل کرده است. همچنین به ازای هر سه مورد پیوند، ۱۰۰ میلیون ریال به عنوان مساعدت تجهیزاتی در اختیار مراکز قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۰۲۷ مورد عمل پیوند شامل پیوندهای مغز استخوان، کبد، ریه و قلب در ۳۸ مرکز پیوند در سراسر کشور، مورد حمایت قرار گرفته‌اند، گفت: در عین حال حمایت از این پیوندها، بیش از یک میلیارد و ۵۵۴ میلیون یورو، صرفه‌جویی ارزی برای کشور به دنبال داشته است.

وی در زمینه حمایت از تولید داخلی و دانش بنیان اقلام پزشکی، گفت: هیات امنای صرفه جویی ارزی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی به ویژه در راستای تحقق اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش خرید از تولیدکنندگان داخلی و دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده و  این رویکرد غالب هیات امنا، منجر به افزایش  سهم تولید داخل در سبد خریدهای هیات امنا از ۹ درصد در سال ۱۳۹۲ به حدود ۹۰ درصد در پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ شده است.

صفوی ادامه داد: همچنین برای فراهم‌سازی زمینه درمان همه بیماران در کشور و دسترسی به خدمات تشخیصی–درمانی مورد نیاز بیماران در طی دوره فعالیت دولت سیزدهم دستگاه‌های جدیدی مانند دستگاه MRI با تکنولوژی روز دنیا، دستگاه گامانایف، دستگاه پت سی تی اسکن، دستگاه اسپکت سی‌تی، دستگاه سی تی آنژیوگرافی ۲۵۶ و ۳۸۴ اسلایس و...تامین شده است. در عین حال تجهیزات پزشکی مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جهت تجهیز مراکز جدیدالاحداث و تجهیز بخش‌های توسعه‌ای مراکز و همچنین تامین ملزومات پزشکی حیاتی و ضروری مورد نیاز بیماران، بر اساس نیازسنجی و اولویت‌بندی ارائه شده از سوی معاونت‌های تخصصی مربوطه در وزارت بهداشت و با در نظر گرفتن استانداردهای تعریف شده از سوی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، با رعایت ضوابط و مقررات قانونی  مربوطه تامین شده است.

وی تاکید کرد: تامین کالایی هیات امنا در قالب برگزاری مناقصات، ضمن ایجاد شفافیت در بازار تجهیزات پزشکی، بهبود فضای رقابت و جلب مشارکت فعال شرکت‌های خصوصی، موجب کاهش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت اقلام  و صرفه‌جویی ارزی و ریالی و مدیریت بهینه منابع اعتباری در اختیار نظام سلامت شده است.
کد مطلب : ۱۳۹۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما