۰
حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان:

واکسن‌ HPV وارد واکسیناسیون ملی کشور می‌شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۱۳۹۱۸
واکسن‌ HPV وارد واکسیناسیون ملی کشور می‌شود
سالم‌خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان گفت: واکسن‌های جدیدی همانند واکسن HPV وارد واکسیناسیون ملی کشور می‌شود.

حسین فرشیدی با بیان اینکه برای واکسن‌های جدید برنامه داریم، افزود: در حال حاضر برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس هم برنامه داریم. باید زیرساخت‌های این واکسن‌ها در کشور ایجاد شود تا تولید داخلی آن‌ها را داشته باشیم که دو موسسه مانند انستیتو پاستور دارند روی آن کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد هم روی HPV کار خواهیم کرد. ما مصمیم واکسن‌هایی که تاثیرات‌شان مشخص است، وارد برنامه واکسیناسیون کشور کنیم. همچنین دنبال این هستیم که اگر منابع مالی تامین شود، تا زمانی که تولید داخلی اتفاق می‌افتد، دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کنیم.

فرشیدی همچنین تصریح کرد: واکسیناسیون یکی از اهرم‌های کنترل بیماری‌های واگیر در دنیاست و در کشور ما هم از آن استفاده کرده‌ایم؛ به طوری که بسیاری از بیماری‌ها مانند سرخک، سل، فلج اطفال و ...‌. را با واکسن توانستیم کنترل کنیم و اکنون با افتخار می‌گوییم که در کشور فلج اطفال نداریم. البته انجام این اقدامات کار آسانی نیست. برخی کشورهای اطراف ما، هنوز ابتلا به فلج اطفال دارند. در عین حال ما همواره در این زمینه پیگیریم. به ویژه در مناطق مشکوک به ویژه نزدیک مرز که با کشورهای دیگر تردد داریم، هر سال واکسن اضافی تزریق می‌کنیم. مانند سیستان و بلوچستان، بخشی از هرمزگان یا کرمان و ...

فرشیدی درباره وضعیت سرطان در کشور، گفت: آنچه در زمینه سرطان اتفاق می‌افتد، ترندی جهانی است. در کشور ما سه سرطان شایع دهانه رحم، پستان و روده بزرگ در برنامه تشخیص زودهنگام قرار دارند و در هر یک از اینها بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد جامعه که در ریسک قرار می‌گیرند، مورد مراقبت قرار گرفتند و ارزیابی‌هایشان انجام شده است.

وی با بیان اینکه بروز سرطان یکی از نتایج زندگی و تغذیه ناسالم و بدون فعالیت است، گفت: کم تحرکی، چاقی و تغذیه ناسالم از عوامل خطر بروز سرطان هستند که در حوزه بهداشت این سه مورد را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم با گسترش برنامه‌ها و تعداد افراد مراقبت از طریق پزشک خانواده اقدام کنیم. شش ماه اول اجرای
پزشک خانواده برایمان بسیار مهم است. آغاز پزشک خانواده با مراقبت خواهد بود و جمعیتی ۳۰۰۰ نفری که به یک تیم پزشک خانواده می‌دهیم، انتظار داریم ظرف شش ماه اول، حداقل یکبار ویزیت و کنترل شوند.

فرشیدی درباره شرایط گسترش پزشک خانواده در سال آینده، گفت: ما تا از پزشک خانواده صحبت می‌کنیم، خودمان را با کشورهای غربی مقایسه می‌کنیم. درحالی که ما شرایط خاص خودمان را داریم. شبکه داریم و یک موضوع فرهنگی که باید به صورت خاص به آن بپردازیم. یکسری محدودیت‌هایی در برنامه پزشک خانواده داریم که جامعه هنوز نمی‌تواند آن را هضم کند. ما می‌گوییم اگر قرار است خدمات استاندارد بگیریم، باید از مسیر استاندارد هم پیش رویم؛ یعنی هر فرد باید یک پزشک خانواده داشته و در نظامی داده‌هایش ثبت شده بود. حال اگر قرار است خدمتی دریافت کنم، باید به پزشک خانواده مراجعه کنیم و اگر پزشک خانواده اعلام کرد که باید به متخصص قلب مراجعه کند، باید از همین کانال مراجعه کند، در حالی که ما اگر یک درد سینه داشته باشیم، در اینترنت فوق تخصص قلب را انتخاب کرده و مراجعه می‌کنیم. این موضوع نیاز به فرهنگسازی قوی دارد و همه مردم حتی وزیر بهداشت و نماینده مجلس و ... هم باید پزشک خانواده داشته باشند.

فرشیدی ادامه داد: حال برای اینکه ایجاد حساسیت نشود، امیدواریم این اقدام را به صورت داوطلبی آغاز کنیم، یعنی همین وضع موجود باشد، در کنار آن مشوقی برای کسانیکه از کانال پزشک خانواده می‌آیند، باشد که مهمترین مشوق احترام ویژه به فرد است. در عین حال از نظر مالی هم باید بتوانیم کمک کنیم که در هیات دولت در حال بررسی است که اگر تامین مالی شود، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی ما تأمین پزشک مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده است که می‌طلبد از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی، برنامه را اجرایی کنیم، گفت: در عین حال ارجاع الکترونیک هم نداشتیم که دارد انجام می‌شود. بیمار بعد از ارجاع باید مجددا به پزشک خانواده‌اش بازگردد. در همین مدتی که بدون مشوق در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در قالب نظام ارجاع کار کردیم که ۲۵۰ درصد افزایش و ۱۵۰ درصد هم پسخوراند داشتیم. امیدواریم با ایجاد مشوق، تامین پزشک و تامین مالی بتوانیم پزشک خانواده را گسترش
دهیم. ما خیلی امیدواریم با تأمین منابع مالی برنامه و سایر نیازها، بتوانیم برنامه پزشکی خانواده را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه توافقاتی در زمینه تامین مالی انجام شده که امیدواریم قطعی شود، ‌ گفت: قطعا هم یکی از برنامه‌هایمان خرید خدمت از بخش خصوصی است.

فرشیدی درباره وضعیت سلامت غذا و امنیت غذایی گفت: در حال حاضر اعلام می‌کنیم که باید شیوه زندگی تغییر کند. یکی از مهمترین عوامل موثر بر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر، تغذیه است. سند ملی تغذیه و امنیت غذایی را داریم که به طور جدی داریم آن را دنبال می‌کنیم و در این سند به بحث امنیت غذایی، سلامت غذای مصرفی و... توجه شده است. در عین حال غذایی که می‌خوریم باید مغذی هم باشد. در بسیاری از مواردی که با سوءتغذیه مواجه می‌شویم، مجبوریم از مکمل‌های تغذیه‌ای استفاده کنیم. این سند برای ما بسیار مهم است و به جد آن را پیگیری می‌کنیم که امیدوارم در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی مصوب شود و به عنوان سند ملی بیاید.

فرشیدی در پاسخ به سوالی درباره اعتبارات حوزه بهداشت و پزشک خانواده، ‌ گفت: در پایان سال بحث بودجه حساس می‌شود. بودجه ۱۴۰۲ با بودجه امسال کاملا متفاوت خواهد بود. البته بودجه امسال حوزه بهداشت نیز نسبت به سال‌های قبل، تغییرات خوبی داشت. در ۱۴۰۱ بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام وارد برنامه شدند. تا پایان سال حدود ۲۰۰۰ واحد بهداشتی به نتیجه می‌رسد و در این دهه ۲۴۶ پروژه بهداشتی به بهره‌برداری می‌رسانیم. بحثی که در سال ۱۴۰۲ داریم و احتیاط می‌کنیم که درباره ارقام صحبت کنیم، به این دلیل است که بخش مهم آن به پزشک خانواده بازمی‌گردد و قسمت عمده کار به این حوزه برمی‌گردد. در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده داریم که نیاز ما ۲۱ هزار پزشک خانواده است که باید برای به‌کارگیری ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده مورد توافق سازمان برنامه و بودجه است، ‌گفت: پیش‌بینی ما این است که سال آینده، سال خوبی برای حوزه بهداشت خواهد بود. اگر هم بتوانیم بخشی را به جذب نیروهای بهداشت اختصاص می‌دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: پیش‌بینی این
بود که موج هشتم در بهمن ماه اتفاق افتد که بر اساس قراین در کشورهای همسایه و کشورهای شرقی و غربی بود. امکان ندارد که بگوییم سویه‌های جدید وارد نمی‌شوند. افزایش موارد در بهمن ماه دیده شد اما با موج‌های قبلی اصلا قابل مقایسه نبود. افزایش پیکی را ایجاد نکرد. در عین حال احتیاطات لازم برای غربالگری مسافران و ... را حذف نکردیم و مرزها را کنترل می‌کنیم. موج هشتم با سویه جدید ایجاد شد، اما علائم در سویه جدید به نظر می‌آید که کم بود و کمتر مردم را به بیمارستان کشاند. در دو هفته گذشته تعداد بستری‌ها و مراجعین‌مان کم شده که نشان می‌دهد موجی پهن و بدون پیک داشتیم. امیدواریم در اسفند افزایشی نداشته باشیم. در عین حال باید بدانیم که هنوز هر کسی می‌تواند حامل ویروس باشد و نمی‌دانیم که ویروس چه زمانی جهش‌های دیگری را نشان می‌دهد. در عین حال خوشبختانه جهش‌های جدید مانند دلتا کشنده نبوده است.

فرشیدی درباره بحث مالیات بر دخانیات نیز گفت: ما با دست خودمان سم تولید کرده و به خورد مردم می‌دهیم. بیش از ۶۰ هزار تلفات ما ناشی از دخانیات در سال است. میزان بالایی تحمیل بار مالی دارد. ارزان‌ترین دخانیات دنیا را ما داریم تولید می‌کنیم. کشورهای دیگر مالیات بر دخانیات‌شان روی اعداد بسیار بالا است. مستندات زیادی هم داریم که با افزایش قیمت مصرف کاهش می‌یابد. در عین حال دخانیات منفذ ورود به سایر اعتیادهاست. اصرار ما بر این است که مالیات بر دخانیات افزایش یابد. دولت دارد به ۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات در سال پشت پا می‌زند. در کشور بیش از ۷۰ میلیارد نخ دارد تولید می‌شود. مالیات آن برای پیشگیری رقم بسیار خوبی است و در عین حال مصرف‌کننده و بار درمانی بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد. از مجلس می‌خواهیم که مالیات بر سیگار را افزایش دهند. البته رقم نسبت به سال قبل بهتر است، اما باز هم کم است.

وی گفت: حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان مالیات بر دخانیات در نظر گرفتند که اصلا مبلغی نیست و انتظار ما حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان است. سهم وزارت بهداشت از مالیات بر دخانیات ۶۰ درصد از مالیات بر دخانیات است که در سلامت هزینه می‌شود. البته در سال گذشته چیزی از ردیف مالیات بر دخانیات به وزارت بهداشت داده نشد./ ایسنا
کد مطلب : ۱۳۹۱۸
نام شما

آدرس ايميل شما