۰
علیرضا مهدوی، معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان:

هشدار درباره خرید داروهای لاغری دست‌ساز

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۱۳۷۷۲
هشدار درباره خرید داروهای لاغری دست‌ساز
سالم خبر: معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت و درمان، گفت: داروهایی که در فضای مجازی و خارج از داروخانه‌ها تبلیغ و فروخته می‌شوند و یا دست‌ساز هستند، مورد تأیید نیستند و ممکن است حاوی مواد مضر و یا بی‌اثر باشند.

به گزارش سالم‌خبر، علیرضا مهدوی به مناسبت سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با عنوان «شیوع چاقی در کشور» اظهار کرد: حدود 60 درصد از افراد بالای 18 سال در کشور چاق هستند و یا اضافه‌وزن دارند.

وی ادامه داد: روند چاقی در کشور ما در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و چاقی و کم‌تحرکی باعث بروز انواع بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون، برخی انواع
سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

مهدوی افزود:‌ داشتن سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی کافی، باعث کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها در افراد دچار اضافه‌وزن می‌شود. داشتن فعالیت بدنی با شدت متوسط تا زیاد به مدت 150 دقیقه در سه تا پنج نوبت طی هر هفته باعث بهبود سیستم گردش خون، افزایش کارایی قلب و عروق، بهبود عملکرد سلول‌ها و کاهش مقاومت به انسولین و درنتیجه جلوگیری از بروز دیابت می‌شود.

وی با بیان این‌که پیروی از رژیم غذایی سالم نیز به کاهش وزن و بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن کمک می‌کند، تصریح کرد: افراد برای داشتن وزن مناسب و بهبود عملکرد سلول‌های بدن خود باید
از مصرف گوشت قرمز و چربی‌های اشباع پرهیز و از گوشت سفید و چربی‌های غیراشباع استفاده کنند.

وی با بیان این‌که کاهش 5 تا 7 درصدی وزن بدن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی منجر به نتایج بسیار مثبتی در سلامتی افراد می‌شود، با ارائه مثالی گفت: قند خون افراد دچار پیش‌دیابت، در صورت کاهش 5 تا 7 درصدی وزن بدن در محدوده طبیعی قرار می‌گیرد و در افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز کاهش وزن روی کاهش فشار خون مؤثر است.

خطر استفاده از داروهای لاغری دست‌ساز

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که افراد دارای چاقی مفرط با تجویز پزشک یا متخصص
تغذیه می‌توانند از داروهای لاغری مورد تأیید سازمان غذا و دارو استفاده کنند؛ هشدار داد: داروهایی که در فضای مجازی و خارج از داروخانه‌ها تبلیغ و فروخته می‌شوند و یا دست‌ساز هستند، مورد تأیید نیستند و ممکن است حاوی مواد مضر و یا بی‌اثر باشند.

تأثیر دمنوش‌های لاغری فضای مجازی ثابت نشده

وی تأکید کرد: همچنین تأثیر استفاده از بسیاری از دمنوش‌هایی که در فضای مجازی برای لاغری تبلیغ می‌شوند به اثبات نرسیده و افراد با رعایت اصل تعادل در مصرف مواد غذایی، کاهش مصرف چربی، افزایش استفاده از میوه و سبزیجات و کاهش انرژی دریافتی روزانه، می‌توانند وزن خود را کاهش دهند.


 
کد مطلب : ۱۳۷۷۲
نام شما

آدرس ايميل شما