۰
حسن کربکندی، عضو انجمن داروسازان استان اصفهان:

مسوولان سازمان غذا و دارو از مشورت با تخبگان صنعت دارو غافلند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۱۳۴۰۷
مسوولان سازمان غذا و دارو از مشورت با تخبگان صنعت دارو غافلند
سالم‌خبر: عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان گفت: برای بهبود بازار دارو نخست باید قیمت گذاری دارو اصلاح شود و قیمت دارو واقعی باشد که حتی به نظر می رسد با این اتفاق نیاز چندانی به واردات دارو هم نداشته باشیم. همچنین مسئولان باید مشورت پذیر باشند و از افراد با تجربه‌تر در حوزه دارو استفاده کنند.

حسن کرکبندی همچنین با اشاره به کمبودهای اخیر دارویی اظهار داشت: کمبود هایی که در خصوص آنتی بیوتیک های کودکان و شربت های تب بر مثل استامینوفن و بروفن وجود داشت که اکنون شرایط بهتر شده اما هنوز به وضعیت قبل برنگشته ایم. البته در مورد سرم هنوز همانند چند هفته گذشته کمبود وجود دارد. اما به طور کلی داروهای مورد نیاز مردم هرچند با کمبود هایی همراه است اما مثل دو هفته گذشته نایاب نیست.

وی در خصوص واردات چمدانی دارو که این روزها پر رنگ شده است می افزاید: واردات چمدانی دارو بیشتر مختص به افرادی است که یک برند خاص دارو را می خواهند.
به خصوص که برندهای مطرح غربی وارد نمی شود و جای خود را به نمونه های دیگر داده اند. بنابراین اقوام این افراد نسبت به واردات چمدانی اقدام می کنند. البته این موضوع در مورد درصد قابل توجهی از مردم صدق نمی کند و تعداد کمی از این طریق داروهایشان را تامین می کنند.

کربکندی در خصوص ملزوماتی که مسئولان باید در نظر بگیرند تا بازار دارویی کشور بهبود یابد ادامه می دهد: یکی از ملزوماتی که باید مورد توجه قرار بگیرد جلوگیری از قیمت گذاری دستوری دارو است. قیمت گذاری دارو باید واقعی شود و با در نظر گرفتن نظر کارخانه های داروسازی انجام شود. همچنین یکی از مسائل مهم در حوزه دارو این است که افرادی که امروز بر کرسی مدیریت سازمان غذا و دارو نشسته اند چندان به امور دارو اشراف ندارند. از طرفی به نظر می رسد آن ها نسبت به مشورت با نخبگان صنعت دارو هم کوتاهی می کنند.

عضو داروساز هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان تاکید می کند: درحال حاضر دو بازوی مشورتی خوب برای
مسئولان در کشور داریم که داروسازان خبره و مطلع از بازار دارو هستند که حتی در گذشته نیز سمت داشته اند. یکی از بازوها انجمن داروسازان و دیگری همکاران داروساز در سازمان نظام پزشکی هستند. کسانی که در این دو بخش حضور دارند می توانند بازوهای مشورتی در سیاست گذاری های حوزه دارو باشند. این درحالی است که در وزارت بهداشت خیلی از تصمیمات مهم را بدون مشورت می گیرند.

وی اضافه می کند: اگر مسئولان نسبت به دریافت مشورت از افراد آگاه اقدام کنند به طور قطع شاهد نتایج بهتری در این حوزه خواهیم بود. برای مثال چندی پیش یک مصاحبه از آقای سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو خواندم که خود نشان دهنده کم اطلاعی او از بازار دارو است؛ چرا که در آن مصاحبه گفته شده بود علت کمبود آنتی بیوتیک ها تجویز غلط پزشک ها است. این درحالی است که این تجویز متعلق به یک برهه زمانی خاص نیست که می خواهند کمبودها را با این موضوع پوشش دهند.

کربکندی بیان می کند: محمدی رئیس سازمان
غذا و دارو غیر از طرح دارویار که جنبه های مثبتی هم دارد، طرح دیگری هم در خصوص آیین نامه داروخانه ها اجرایی کرد که داروسازان در انجمن داروسازان و نظام پزشکی با آن مخالفت داشتند اما به صورت دستوری اجرایی شد. حالا همین فرد به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب شده است که نه علاقه ای به مشورت دارد و نه تجربه مثبتی در حوزه دارو در پرونده خود دارد.

وی می افزاید: یکی از چالش های امروز در صنعت دارو این است که شنیده می شود وزارت بهداشت به صورت مجمع الجزایر اداره می شود و یک نهادی اعمال نظر غیر تخصصی می کند و مابقی مجبور به اطاعت می شوند که نتایج خوبی ندارد. در مجموع برای اینکه بازار دارو بهبود یابد اول باید قیمت گذاری دارو اصلاح شود و قیمت دارو واقعی باشد که حتی به نظر می رسد با این اتفاق نیاز چندانی به واردات دارو هم نداشته باشیم. همچنین مسئولان باید مشورت پذیر باشند و از افراد با تجربه تر در حوزه دارو استفاده کنند.
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۴۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما