۰
محمدرضا مهاجری تهرانی، مشاور تیم علمی انجمن دیابت ایران:

بیماران دیابتی در پروتکل‌های جدید بین‌المللی؛ خود عضوی از تیم درمان هستند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۱۳۳۴۲
بیماران دیابتی در پروتکل‌های جدید بین‌المللی؛ خود عضوی از تیم درمان هستند
 سالم‌خبر: بیماری دیابت در حال حاضر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد و متابولیسم محسوب می‌شود که براساس پروتکل‌های جدید بین‌الملی فرد بیمار با دریافت آموز‌ش های لازم خود به عنوان عضوی از تیم درمان دیابت فعالیت می‌کند.

محمدرضا مهاجری تهرانی، مشاور تیم علمی انجمن دیابت ایران با بیان این مطلب با اشاره به هفته‌ای که در تقویم جهان به بیماری دیابت اختصاص یافته‌است، گفت: آموزش در کنترل و پیشگیری از عوارض ابتلا به دیابت اهمیت بسیار زیادی دارد  به‌ گونه‌‌ای که امروزه در دستور العمل‌های بین ‌المللی، فرد مبتلا با دریافت آموزش لازم، جزیی از تیم  درمان دیابت به حساب می‌آید. زیرا خود فرد با آگاهی از عوارض دیابت و نحوه کنترل آن از پیشرفت و بروز عوارض جلوگیری خواهد  کرد . 

وی ادامه داد:
اگر فرد مبتلا به دیابت نسبت به بیماری خویش آگاهی لازم را داشته باشد با کنترل وزن، کنترل  چربی خون  و  برخی موارد دیگر می‌تواند به تیم درمان که شامل پزشک، پرستار، متخصص قلب، متخصص چشم و غیره است، کمک کند .

این  فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: یکی از  اهداف کنترل  دیابت  افزایش  ارتقای سطح آگاهی افراد مبتلا  به دیابت است که به ‌وسیله  تهیه بروشورها، سایت‌های آموزشی، اینستاگرام و  مراجعات و تشکیل  جلسات حضوری و  برخی موارد  دیگر صورت می‌گیرد . 

این فوق‌تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: با کنترل وزن می‌توان از بروز دیابت در افراد مبتلا به پیش‌دیابت جلوگیری کرد  لذا  بهترین راه، کاهش حداقل ده درصد وزن بدن میباشد. 

وی توصیه کرد: برای کنترل و پیشگیری از بروز دیابت لازم
 است  افراد تغذیه مناسبی داشته باشند؛ به طور مثال، مصرف سبزیجات و میوه‌جات را افزایش داده و از مصرف چربی‌های اشباع‌شده  و فست‌فود خودداری کنند . 

مهاجری تهرانی ادامه داد:  متاسفانه امروزه گرایش به مصرف غذاهای فست‌فود در بین کودکان و جوانان افزایش  یافته ‌است که می‌تواند استعداد ابتلا به دیابت را در سن پایین افزایش دهد. لذا  توصیه  می‌شود  که  افراد از مصرف  غذاهای حاوی چربی اشباع خودداری کرده و مصرف غذاهای فیبردار را افزایش دهند تا از ابتلا به دیابت و عوارض آن در امان  باشند . 

مشاور تیم علمی انجمن دیابت ایران مطرح کرد: از سوی دیگر، کاهش فعالیت بدنی نیز در ابتلای افراد به دیابت موثر است  و  اغلب افراد مبتلا به دیابت، در طول  روز تحرک کافی نداشته‌اند . 

وی متذکر
شد: توصیه می‌شود برای پیشگیری و کنترل دیابت،  افراد حداقل نیم ‌ساعت در طی پنج روز هفته پیاده‌روی داشته  باشند و از رژیم غذایی مناسب پیروی کنند . 

مهاجری تهرانی اذعان داشت: شرکت‌های دارویی با منابع مالی و تیم آموزشی خوبی که در سال‌های اخیر در اختیار دارند،  کمک  بسیار  زیادی برای آموزش افراد مبتلا به دیابت، پزشکان و پرستاران جهت پیشگیری و کنترل دیابت کرده‌اند. 

این  فوق تخصص غدد و متابولیسم در پایان گفت: شرکت‌های دارویی با  انتقال جدیدترین  اطلاعات و دستورالعمل‌های بین‌المللی آموزش جهت کنترل و  پیشگیری از  ابتلا به  دیابت و عوارض آن در  برخی موارد حتی  از دانشگاه‌ها  جهت آموزش فارغ‌التحصیلان و  دانشجویان فراتر رفته‌اند که جای امیدواری است.
کد مطلب : ۱۳۳۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما