۰
بهروز حاجیان طهرانی، یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران:

رگولاتور دولتی در مورد خرید دستگاه‌های بسته‌ی آزمایشگاه خطای استراتژیک کرد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۱۳۰۳۶
رگولاتور دولتی در مورد خرید دستگاه‌های بسته‌ی آزمایشگاه خطای استراتژیک کرد
سالم‌خبر: یک عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران گفت: دولت همیشه سد راه توسعه و فعالیت صنایع دارویی کشور بوده است. به غیر از ساختاری که به طور مستقیم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوی که خود از بانیان شرکت های دانش بنیان بوده است، هیچ گونه حمایتی از صنایع های و بایوتک در کشور ندیده‌ایم.

بهروز حاجیان طهرانی در یک نشست خبری همچنین افزود: معمولا هم به دلیل اینکه ساختارهای کشور مبتنی بر واردات بوده و احتمالا پول نفت همیشه صرف واردات کالای برند شده رغبتی هم برای حمایت از این صنایع و تولید داخل وجود نداشته و همیشه در حد شعار باقی مانده است. شاید پشتکاری
که برخی شرکت های دانش بنیان داشتند و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شدند موجب شد تا این ساختار شکل خوبی بگیرد و موجب پیشرفت این صنعت در کشور شود تا آنجا که در مقایسه با کشورهای مشابه پیش‌روتر باشیم.

وی ادامه داد: یادمان باشد که ضرباهنگ توسعه تکنولوژی در دنیا بسیار بالاست و اگر ما رگلاتور دولت را نتوانیم با خود همراه کنیم محکوم به فنا خواهیم بود. بنابراین نقش انجمن نقش مهمی است که دولت و رگلاتور را باید با خود همراه خواهد کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اجبار در ورود و بکارگیری کیت‌های قاچاق به آزمایشگاه‌ها و نتایج آن اظهار داشت: پول نفت در کشور ما اکثراوقات صرف خرید مواد، تست‌ها،
کیت‌ها و داروها شده است. در حالی که با قدمت بالای داروسازی در کشور منافع تولید کشور تامین شده و به خودکفایی رسیده‌ایم اما در حوزه ی آزمایشگاه‌ها پول نفت را به واردکنندگاه داده اند و آنها نیز تا جایی که توانسته اند دستگاه‌های بسته وارد کشور کرده اند. به طوری که در حال حاضر تعداد دستگاه های بسته آزمایشگاهی در کشور ما بیش از تعداد این دستگاه ها در اروپاست.

حاجیان طهرانی با بیان اینکه درحال حاضر پنج هزار آزمایشگاه‌ کشور با ساختاری کاملا سنتی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: سیستم‌های بسته ای که برای آزمایشگاه های کشور به دلیل اشتباه بخش رگولاتوری خریداری شده آنها را در حال حاضر دچار مشکل کرده
است و از آنجا که سیستم بسته است، آزمایشگاه مجبور است از کیت همان شرکتی که دستگاه بسته را ساخته استفاده کند. بسیاری از آزمایشگاه‌ها این مشکل را دارند و کیت این دستگاه ها در حال حاضر با ارز دولتی به شکل قطره چکانی تامین می‌شود. در صورت قطع ارز دولتی قیمت این کیت‌ها حدود پنج برابر گران‌تر خواهد شد که به طور قطع با تعرفه بیمه در آزمایشگاه‌ها همخوانی ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران افزود: واردکننده کیت نمی‌تواند از ارز نیمایی استفاده کند چون در فهرست ارز نیمایی نیست و مجبور است ارز دولتی بگیرد و چون ارز دولتی هم نیست، کمبود ایجاد می‌شود.
کمبود که ایجاد می‌شود، آزمایشگاه‌ها به دنبال کیت‌های قاچاق می‌روند و همیشه فرصت‌طلب‌هایی هستند که از طریق قاچاق از مرزهای ترکیه و عراق این کیت‌ها را وارد می‌کنند و آزمایشگاه‌ها نیز عملا مجبور به خرید از آنها خواهند بود. این در حالیست که سلامت و زنجیره سرد این کیت‌ها مشخص نیست و استفاده از آنها می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.
 
حاجیان طهرانی تاکید کرد: در مورد کیت‌های آزمایشگاهی ارز دولتی حدف نشده اما چون بودجه‌ای برای آن ندیده‌اند، ارزی اختصاص نمی‌دهند و کمبود ایجاد شده است. ضمن اینکه دستگاه‌های بسته با کیت‌های تولید داخل کار نمی‌کنند و در حال حاضر هزاران
دستگاه بسته در کشور داریم. خرید این دستگاه‌ها اشتباه سیستماتیک سیاستگذاری و رگولاتوری از روز اول بوده است.

وی عنوان کرد: امسال به رغم شعار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، ما به عنوان تولیدکننده هنوز پشت در گرفتن ارز اولویت‌دار معطل مانده ایم و حتی با درخواست ارز نیمایی هم هیچ اتفاقی نمی افتد و عملا جلوی تولید را گرفته‌اند و کمبود بیشتر شده است. به نظر می‌رسد کسی در ساختار دولت به فکر حل این مشکلات نیست. انجمن‌ها می‌توانند به دولت کمک زیادی کنند اما در این دولت نسبت به دولت قبلی استقبال از بخش خصوصی کمتر شده است و تصمیمات به صورت سلیقه‌ای گرفته می‌شود.



 
کد مطلب : ۱۳۰۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما