۰
قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ:

غربالگری در دوران بارداری امر پذیرفته علمی و جهانی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۳۰۳۴
غربالگری در دوران بارداری امر پذیرفته علمی و جهانی است
سالم خبر: قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ گفت: نباید با مداخلات غیر علمی موجب بازگشت به عقب و تولد کودکان معلول ذهنی و جسمی شویم.

به گزارش سالم خبر، محمد رازی قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ در اولین همایش جامع کودکان، نوزادان و سلامت مادر که در بیمارستان میلاد تهران آغاز به کار کرد با اشاره به این که یکی از ارکان پزشکی و سلامت هر کشوری حفظ سلامت مادر و نوزاد است، گفت: با برخوردهای علمی، واکسیناسیون و مراقبت های دقیق از مادر و نوزاد و کودک به جایی رسیدیم که مرگ و میر نوزادان بسیار کاهش یافته و کودکان سالم از نظر رشد سیستم عضلانی و اسکلتی، رشد مغزی و روحی در جامعه داریم.

وی افزود:برخی اوقات شبه علم به بهانه های مختلف وارد حیطه پزشکی شده و مانع سلامت مردم می شود؛ این که بخواهیم جمعیت خود را در حد نرمال نگه داریم که آن هم باید کارشناسان علمی با سنجش اقلیم، معادن و وضعیت کشاورزی و ... به این نتیجه برسند که جمعیت کشور چقدر باشد، غربالگری در دوران بارداری امر پذیرفته الزامی جهانی است.

وی ادامه داد:کسی حق ندارد در این موضوع صحیح علمی و انسانی دخالت نموده و با مداخلات غیرعلمی موجب بازگشت به عقب و مملو کردن کشور از کودکان معلول ذهنی و جسمی شود.

قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به این که همواره باید در حفظ نظم اجتماعی تلاش کنیم؛ تصریح کرد: دین مبین اسلام نیز در همه احادیث خود به نظم و انضباط تاکید کرده و حتی در سوره های قرآن نیز به این مهم سفارش شده است؛ بنابر این بهتر است هر کس به کار خود مشغول شود و از مسئولین خواستار این هستیم که رشته های پزشکی بویژه همکاران رشته کودکان و نوزادان را دریابند.

رازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که افزایش جمعیت و حفظ آن قوانین مربوط به خود را دارد؛ خاطرنشان کرد: علم و نظام اجتماعی دستور برنمی تابد و با مصوبه و اعمال دستوری نمی توان کاری از پیش برد و باید مانند بازی شطرنج که جایگاه و نحوه حرکت هر کدام از مهره ها مشخص است در سیستم سلامت هم هر کس در حیطه وظایف و جایگاه خود به ارائه خدمت بپردازد.

 جامعه پزشکی ثروت کشور است

دبیر علمی همایش جامع کودکان، نوزادان و سلامت مادر نیز در این مراسم با اشاره به این که ثروت کشور مس و طلا و نفت نیست، اظهار کرد: ثروت کشور جامعه پزشکی و همکاران رشته کودکان و نوزادان هستند که تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقای سلامت کودکان به کار گرفته اند.

دکتر محمد حسین سلطان زاده با بیان این که نظام پزشکی تهران بزرگ توجه ویژه ای به حوزه آموزش و پژوهش همکاران رشته های مختلف پزشکی دارد؛ بیان کرد: آموزش همکاران و بروز نمودن اطلاعات آنان گام مهمی در جهت ارتقای سطح سلامت افراد جامعه است که نظام پزشکی تهران بزرگ با تشکیل ۴۰ اتاق فکر و بهره گیری از نظرات متخصصان هر رشته گام مثبتی در راستای آموزش جامعه پزشکی برداشته است.

وی با اشاره به این که در دوران شیوع کرونا روزهای تلخی را بواسطه از دست دادن همکاران و بیماران در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ سپری نموده ایم؛ افزود: ستون اصلی سلامت واکسیناسیون است و در بحران ها باید از اظهار نظرهای غیرعلمی پرهیز نمود تا با بهره گیری از علم و دانش انسانی بهترین راه حل را برای پیشگیری و مقابله با شرایط بوجود آمده انتخاب کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که میزان مرگ و میر کودکان و نوزادن نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد: در گذشته میزان مرگ و میر کودکان و نوزادان ۳۵ نفر در هزار تولد بود اما اکنون به ۹ در هزار تولد زنده رسیده است که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

سلطان زاده تصریح کرد: اقداماتی که در حیطه ارتقای سلامت کودکان و نوزادان انجام می شود ما را به ۴ مرگ در هزار تولد زنده نزدیک می کند که حاصل تلاش همکاران است و با استاندارد جهانی فاصله چندانی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پزشکان جوان را مخاطب خود قرار داد و گفت: تا عشق در کار نباشد نمی توان فعالیت کرد لذا باید با حوصله و صبر به کار طبابت پرداخت و برای حفظ سلامت مادر، جنین و نوزاد که سه قشر آسیب پذیر هستند همکاری همه گروههای پزشکی لازم است.

 بسیاری از مباحث بین رشته ای با برگزاری همایش های مشترک حل و فصل می شود

در ادامه دکتر سید امیر پاشا طبائیان معاون آموزشی نظام پزشکی تهران بزرگ نیز رویکرد جدید این معاونت را ارتقاء و اعتلای دانش علمی و برگزاری همایش ها و کنگره های مختلف در همه زمینه های علم پزشکی عنوان کرد و گفت: خیلی از مباحث بین رشته ای با برگزاری این همایش ها حل و فصل می شود و تشکیل اتاق های فکر در نظام پزشکی تهران بزرگ گامی در این راستا است.

وی افزود: برگزاری همایش های مشترک سبب ایجاد روابط بین رشته ای خوب و ارتباطات علمی می شود که در این همایش سعی نمودیم با بهره گیری از اساتید مجرب نسبت به ارائه آخرین دستاوردهای علمی به گروههای هدف گام برداریم. این همایش دارای حداکثر ۲۰ امتیاز بازآموزی بوده و بر اساس نیازهای مطرح شده از سوی اساتید هر رشته در اتاق های فکر برنامه ریزی شده است.
کد مطلب : ۱۳۰۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما