۰

زنگ خطر فرسودگی خطوط تولید صنعت داروسازی کشور به صدا درآمده است

محمود نجفی‌عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۱۲۹۸۱
زنگ خطر فرسودگی خطوط تولید صنعت داروسازی کشور به صدا درآمده است
سالم‌خبر: رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: در صنعت داروسازی نرخ استهلاک سرمایه‌ها و دارایی‌های ثابت به شدت بالاتر از نرخ سرمایه‌گذاری شده که زنگ خطری برای آینده است.

محمود نجفی عرب در گفت‌وگو با سالم خبر در مورد فرسودگی خطوط تولید صنایع دارویی اظهار کرد: فرسودگی خطوط تولید امروز تبدیل به معضل تمامی صنایع کشور شده است. بر اساسا گزارش‌هایی که خود مسئولین ارائه می‌دهند، نرخ استهلاک صنعت بیشتر از نرخ سرمایه گذاری شده است. این موضوع آسیب بسیاری را در حوزه تولید و اشتغال ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: دارایی‌هایی که در صنعت از جمله صنعت دارو وجود دارند، یک عمر مفیدی دارند که بر اساس استانداردهای مالیاتی معمولا 10 سال در نظر گرفته می‌شود. به طور مسلم مفهوم این تعریف که در حوزه مالیاتی انجام شده، این است که تولیدکنندگان بتوانند استهلاکی که با آن مواجه می‌شوند و در قیمت تمام‌شده نیز محاسبه می‌شود را بازگردانند و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت
بگیرد.

نجفی‌عرب همچنین تاکید کرد: طبق قانون مالیات معمولا دارایی‌ها، سالانه 10 درصد نرخ استهلاک به صورت متوسط دارند. یعنی اگر یک ماشین در صنعت مستقر می‌شود، طی 10 سال باید جایگزین شود. بنابراین فلسفه این کار این است که سرمایه‌گذار بتواند طی 10 سال با ماشین‌آلات جدید و تکنولوژی روز این جایگزینی را انجام دهد. از آنجا که وابستگی صنعت داروسازی به تکنولوژی روز بیشتر است، به طور طبیعی در این صنعت باید بسیار سریع‌تر تاسیسات و ماشین‌آلات جایگزین شود. این درحالی است که برخی ماشین‌آلات در صنایع داروسازی با 20-15 سال عمر هم در صنعت دارو کار می‌کنند چرا که تولیدکنندگان در شرایط متلاطم حاضر چاره‌ای غیر از این ندارند.  

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: متاسفانه در در 10 سال گذشته به خصوص پس از سال 97 و آغاز کار ارز ترجیحی با توجه به تغییری که در نرخ ارز داشتیم، این کار سخت‌تر شد. محصولات تولیدی صنعت داروسازی با نرخ ترجیحی قیمت‌گذاری می‌شد. ارز مورد نیاز
این صنایع برای مواد اولیه نیز با نرخ ترجیحی بود درحالی که ماشین‌آلات با ارز غیرترجیحی باید جایگزین می‌شد.

وی افزود: وقتی از سویی قیمت‌گذاری با نرخ ارز ترجیحی کالایی در اختیار دولت باشد و از سویی دیگر سرمایه‌گذاری روی ماشین‌آلات، تاسیسات و ساختمان با نرخ ارز نیمایی انجام شود، طبیعتا صنعت دچار مشکل می‌شود.

نجفی عرب تاکید کرد: اقتصادی نیست که یک ماشین یک میلیون دلاری با ارز نیمایی  وارد شود که قیمت آن برای تولیدکننده 22 تا 23 میلیارد تومان تمام شود و با آن کالایی تولید شود که با نرخ ارز ترجیحی به فروش برسد. به همین دلیل است که حجم سرمایه‌گذاری روی ماشین‌آلات و تاسیسات به شدت دچار چالش شده و عقب مانده است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این موضوع اگرچه به طورجدی از طریق سندیکا و دیگر مسیرها پیگیری شده اما در عمل به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم. قاعدتا برای جبران خلاء چند سال گذشته، باید توجه خاصی انجام شود.

نجفی‌عرب یادآور شد که عین همین مشکل در صنعت نساجی وجود داشت و این
صنعت به سمت نابودی رفت و در نهایت دولت برای این صنعت یک صندوق خاص تشکیل داد که منجر به بازسازی شد. در صنعت داروسازی نرخ استهلاک سرمایه‌ها و دارایی‌های ثابت به شدت بالاتر از نرخ سرمایه‌گذاری شده که زنگ خطری برای آینده است.

وی در پاسخ به این موضوع که رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگویی با سالم‌خبر اظهار داشته است که تاکنون شکایتی از تولیدکنندگان در مورد فرسودگی خطوط تولید صنایع دارویی به این کمیسیون نرسیده است، گفت: اینگونه نیست، ما نامه‌های متعددی به کمیسیون بهداشت و درمان نوشتیم و جلساتی هم با آنها داشتیم. مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان، کمیسیون صنایع، وزارت صمت، وزارت بهداشت  و دیگر مسئولین در جریان این مشکل هستند و اقدامان زیادی نیز از طرف NGOها و تولیدکنندگان انجام شده اما هنوز نتیجه خاصی نگرفتیم. پیشنهاد ما این بود که صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد شود تا تولیدکنندگان بتوانند با منابع ارزان‌تر ماشین‌آلات خود را جایگزین کنند.
 
کد مطلب : ۱۲۹۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما