۰
علی مهرآمیزی، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

دولت خود برای صنایع دارویی کشور هزینه‌تراشی می‌کند

هزینه ارزش افزوده‌ی 9 درصدی به رغم تمامی وعده‌ها هنوز بر دوش صنایع دارویی کشور است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۲۸۱۹
دولت خود برای صنایع دارویی کشور هزینه‌تراشی می‌کند
سالم‌خبر: یک عضو هیات مدیره سندیکای صنایع داروهای انسانی گفت: گرچه بر اساس تصمیم سران قوا، دولت تصمیم گرفت به منظورعدم افزایش قیمت کالاهای اساسی، ارزش افزوده ۹ درصدی را در هنگام ترخیص کالا از گمرک به یک درصد کاهش دهد که متاسفانه این مساله شامل دارو نشده است.
 
علی مهرآمیزی با تاکید بر استراتژیک و اساسی بودن دارو در جامعه گفت: متأسفانه به رغم پیگیری ها و هشدارهای فعالان دارویی، تاکنون ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک مشمول یک درصد ارزش افزوده نشده و بر اساس ۹ درصد ارز نیمایی محاسبه می‌شود.
 
وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت و  حساسیت موضوع  دارو در جامعه ، فعالان بخش دارو انتظار دارند حمایت های بیشتری از سوی دولت و سایر نهادهای مسوول دریافت کنند. پرواضح است که در نبود حمایت های لازم و با در نظر گرفتن تورم و افزایش هزینه ها در بخش حمل و نقل، تامین انرژی، حقوق و دستمزد نیروی کار و غیره در سال جاری، تامین و تولید دارو برای جامعه با سختی مواجه می شود.

مهرآمیزی افزود: با این حال، سال ۱۴۰۱ برای تولیدکنندگان دارویی همراه با افزایش شدید هزینه ها
در همه‌ی بخش‌ها و در عین حال عدم همسازن سازی قیمت ها تا ابتدای مرداد ماه بود. اما نکته‌ی بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنم هزینه هایی بود که خود دولت و زیرمجموعه های آن بر ما تحمیل کردند.

وی تشریح کرد: از جمله‌ی این موارد افزایش هزینه های تولیدکنندگان دارو در ازای عوارض گمرکی به دلیل تغییر قیمت دلار اختصاص یافته برای واردات ملزومات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو  و عدم کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای دارو است. گرچه بر اساس تصمیم سران قوا، دولت تصمیم گرفت به منظور عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی، ارزش افزوده ۹ درصدی را در هنگام ترخیص کالا از گمرک به یک درصد کاهش دهد که متاسفانه شامل دارو نشده است.
 
وی تاکید کرد: تاکنون پاسخی که به ما داده اند این بوده که دارو از قلم افتاده و ما این شرایط را اصلاح و دارو را به لیست کالاهای اساسی مشمول این مصوبه اضافه خواهیم کرد؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

مهرآمیزی ادامه داد: فلسفه‌ی مالیات بر ارزش افزوده کنترل مصرف برخی کالاها در جامعه است . درواقع دولت ها از برخی کالاهای مصرفی عددی را به
عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت می کنند تا میزان مصرف جامعه کنترل شود. این در حالیست که مصرف کننده دارو بر خلاف سایر کالاها، نقشی در میزان مصرف دارو ندارد و بر اساس نیاز بیمار و تشخیص پزشک میزان مصرف تعیین می شود. اما توایدکنندگان باید این میزان مالیات را به دولت بپردازند.
 
وی تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که دارو در هنگام ترخیص از گمرک مشمول تغییر درصد ارزش افزوده کالاهای اساسی نشود و این قانون اصلاح نشود مشکلات زیادی برای شرکت‌های دارویی و مصرف کنندگان دارو ایجاد خواهد شد.

مهرآمیزی با بیان اینکه عملا همین ۹ درصد ارزش افزوده ۲۰ تا ۴۰ درصد هزینه واردات ملزومات و مواد اولیه وارداتی برای تولید دارو را افزایش می داد توضیح داد: در حال حاضر ارز اختصاص یافته به بخش دارو از ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر کرده است که افزایش چند برابری هزینه ها را رقم زده است. از سوی دیگر افزایش چندین برابری هزینه حمل و نقل به دلیل گران شدن هزینه های سوخت در دنیا ، مشکلات انتقال محصولات و فرآورده های مورد نیاز تولید از کشورهایی همچون هند و چین مشکل
و گران نموده است که در محاسبات قیمت کالا ترخیصی اضافه می شود.  حقوق ورودی کالا بر اساس قیمت ارز ETS نیز که  یک تا چهار درصد است نیز اضافه شده و به مجموع اینها  ۹ درصد ارزش افزوده از تعلق می گیرد حال آنکه تولیدکنندگان هیچ نقشی در این افزایش هزینه ها نداشته اند.
 
وی افزود: این در حالیست که ارز ETS از ارز نیمایی همین امروز حدود دو هزار و ۲۰۰ تومان گران تر است. همه‌ی این معضلات موجب شده تا تولیدکنندگان دارو برخلاف میل باطنی و وظیفه شرعی و عقلی خود، نتوانند اجناس خود را از گمرک ترخیص کنند نتیجه آنچه میبینیم کمبودهای دارویی در بازار در حال افزایش هستند.

مهرآمیزی با تاکید بر اینکه حتی در طرح دارویار هم این ارزش افزوده ۹ درصدی دیده نشده است ادامه داد: تولید کننده دارو باید با دریافت وام و غیره تلاش کند نقدینگی خود را جهت پرداخت ارزش افزوده تامین کند تا بتواند مواد اولیه دارویی خود را از گمرک ترخیص کند. درحقیقت دولت درآمد خود را با دریافت ارزش افزوده ۹ درصدی از تولیدکنندگان دارو چند برابر کرده ولی قیمت داروبه اندازه لارم اصلاح نمی‌شود .
 
کد مطلب : ۱۲۸۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما