۰

منشاء کووید ۱۹ در بازار «ووهان» چین بوده است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۲۷۵۰
منشاء کووید ۱۹ در بازار «ووهان» چین بوده است
سالم خبر: دو مطالعه جدید قویاً نشان می دهد که کووید ۱۹ به احتمال زیاد با انتقال از حیوانات فروخته شده در بازار غذاهای دریایی هیونان در ووهان چین به انسان آغاز شده است.

به گزارش سالم خبر به نقل از مدیسن نت، مشخص نیست که ویروس از چه نوع حیوانی به انسان منتقل شده است، اما طبق یک مطالعه، به نظر می‌رسد اولین انتقال از حیوان به انسان در حدود ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۷ آبان ۱۳۹۸) اتفاق افتاده است.

به گفته محققان، بازار ووهان دارای طیف گسترده‌ای از حیوانات وحشی زنده شامل گورکن، پرندگان، مارها و گونه‌های دیگری که برای غذا فروخته می‌شد، بوده است. مطالعات نشان داد دو سویه کروناویروس، ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود، تا پاییز سال ۲۰۱۹ در بازار وجود داشت.

«جوئل ورتهایم»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «آنچه ارائه کردیم جامع‌ترین توضیح برای تنوع ژنومی کروناویروس در ابتدای پاندمی است. واقعاً هیچ توضیح خوب دیگری برای هر دوی این گونه‌ها در بازار وجود ندارد به جز پرش‌های متعدد به درون انسان.»

تئوری‌های دیگر در مورد چگونگی شروع این ویروس در انسان شامل فرضیه "نشت آزمایشگاه چینی" است که به طور گسترده در اینترنت منتشر شده است. سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است که دانشمندان به تحقیقات در مورد آن و سایر نظریه‌ها ادامه دهند.

اما محققان این دو مطالعه جدید معتقدند که یافته‌های آنها شواهد قانع کننده‌ای در مورد منشأ ویروس ارائه می‌دهد.

«مایکل ووروبی»، یکی از نویسندگان مطالعه اول و رئیس بخش اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه آریزونا، گفت: «این موضوع واقعی است. قابل قبول نیست که این ویروس به روشی غیر از تجارت حیات وحش ظاهر شده باشد.»

محققان در اولین مطالعه مشخص کردند که اولین موارد کووید ۱۹ در میان فروشندگان بازار غذاهای دریایی هیونان که حیوانات زنده می‌فروختند یا افرادی که از آنجا خرید می‌کردند رخ داده است.

تیم تحقیقاتی معتقد است که دو سویه ویروسی مجزا در حیوانات شروع به گردش کردند و سپس افراد را آلوده کردند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند: «همه هشت مورد کووید ۱۹ شناسایی شده قبل از ۲۰ دسامبر از سمت غربی بازار بودند، جایی که گونه‌های پستانداران نیز در آنجا فروخته می‌شدند.»

ووروبی می‌گوید: «این نشان‌دهنده این است که ویروس در افرادی که در بازار کار می‌کردند شروع به گسترش کرد، اما پس از آن که فروشندگان به مغازه‌های محلی رفتند و افرادی را که در آن مغازه‌ها کار می‌کردند را آلوده کردند، شیوع به جامعه محلی اطراف سرایت کرد.»

در مطالعه دوم، محققان دو سویه ویروسی را شناسایی کردند که اجداد A و B این ویروس را نشان می‌دهند.

اولین پرش حیوان به انسان از دودمان B تقریباً در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۹ انجام شد و فقط در افرادی مشاهده شد که ارتباط مستقیمی با بازار داشتند. اجداد B بعدها به سویه غالب جهانی تبدیل شد.

نویسندگان بر این باورند که اجداد A که در نمونه‌های انسان‌هایی که در نزدیکی بازار زندگی می‌کردند، یافت شد چند روز یا چند هفته بعد از یک حیوان به انسان وارد شد.

محققان معتقدند: «این یافته‌ها نشان می‌دهد بعید است کروناویروس به طور گسترده در انسان قبل از نوامبر ۲۰۱۹ منتشر شده باشد و فاصله کمی را بین اولین باری که کروناویروس به انسان وارد شد و اولین موارد کووید ۱۹ گزارش شد، تعریف می‌کند. مانند سایر کروناویروس‌ها، ظهور این سویه هم احتمالاً ناشی از چندین رویداد مشترک انسان و حیوان بوده است.»

محققان هر دو مطالعه در مورد احتمال شیوع تهدیدات ویروسی جدید در آینده هشدار دادند.
کد مطلب : ۱۲۷۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما