۰
فرود عسگری، معاون فنی گمرک در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

هیچگونه دارو و کالای سلامت‌محوری رسوبی در گمرک نداریم

در سه ماهه سال جاری واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش ۵۶۳ میلیون و ۵۹۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 82 درصد افزایش داشته است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۱۲۴۹۳
هیچگونه دارو و کالای سلامت‌محوری رسوبی در گمرک نداریم
سالم‌خبر: اگرچه براساس اخبار رسیده؛ به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها بین سازمان غذا و دارو و اداره گمرک، ترخیص برخی داروها و کالاهای سلامت‌محور با تاخیر انجام شده یا برخی دیگر با وجود شرایط سخت نگه‌داری معطل پشت سر گذاشتن روند پر حاشیه ی بوروکراسی اداری هنوز موفق به اخذ مجوز ترخیص نشده‌اند اما؛ معاون فنی گمرک اعلام می‌کند که در حال حاضر در مورد دارو و کالاهای سلامت‌محور رسوبی در گمرک نداریم و حداکثر زمان ترخیص دارو دو ماه است.

فرود عسگری در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد وضعیت ترخیص
دارو و کالاهای سلامت‌محور اظهار کرد: در سه ماهه سال جاری واردات دارو و تجهیزات پزشکی نزدیک به ۲ هزار ۴۸۹ تن به ارزش ۵۶۳ میلیون و ۵۹۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی سه ماهه سال ۱۴۰۰، حدود ۲۰ درصد افزایش وزن و از نظر ارزشی ۸۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: عمده کالاهای سلامت‌محور به خاطر ارزش بالایی که دارند از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی وارد کشور می‌شوند. همکاران ما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به صورت ۲۴ ساعته حضور دارند.

معاون فنی گمرک بیان کرد: تسهیلاتی را هم برای
واردات این دسته از کالاها لحاظ کرده‌ایم برای مثال آنها که مشکل دارند با تعهد معاون وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو با حداقل اسناد ترخیص می‌شوند. آنها هم که مشکل بانکی دارند، ۹۰ درصد کالا را دریافت می‌کنند تا کد مربوطه از بانک مرکزی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: اگر نتوانستند از هیچ یک از این دو تسهیلات استفاده کنند، در مواقعی که ترخیص دارو بسیار ضروری است، می‌توانند از بند ۴۲ قانون گمرکی استفاده کنند که مطابق آن با اجازه رییس کل اداره گمرک ترخیص را انجام دهند. ماده ۴۲ قانون گمرکی می‌گوید
اگر یک واردکننده مشکل اسناد بانکی یا مشکلات دیگر داشته باشد می‌‌تواند به رییس کل گمرک تقاضا دهد که در شرایط استثنایی و با تعهد بالاترین مقام سازمان مربوطه که در مورد کالاهای سلامت‌محور مربوط به وزیر بهداشت می‌شود، ترخیص شود و ظرف یک هفته تا یک ماه اسناد را ارائه داده و حقوق گمرکی را پرداخت کنند.

عسگری در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کارشناسان سازمان غذا و دارو در گمرک گفت: رشد ترخیص از نظر وزنی و ارزشی نشان می‌دهد که مشکل عمده‌ای وجود ندارد. ارتباطات اداره گمرک با سازمان غذا و دارو
نیز به صورت سیستمی است و کارشناسان این سازمان در گمرک حضور فیزیکی ندارند. وقتی واردکننده کالا را به گمرک اظهار کند، ما کنترل‌های خود را اعمال می‌کنیم و سپس اطلاعات این اظهارنامه را به صورت سیستمی برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌کنیم. در این سازمان توسط کارشناسان تیک سیستمی زده می‌شود.

وی تصریح کرد: بنابراین ما مشکل خاصی در ترخیص کالا از طرف سازمان غذا و دارو نداریم. پیش از این هم مشکلی نبوده، واکسن‌های کرونا از طریق همکاری ۲۴ ساعته گمرک و سازمان غذا و دارو ترخیص می‌شد، به صورتی که
پای هواپیما به مراکز توزیع می‌رسید.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: در مورد دارو و کالاهای سلامت‌محور رسوبی در گمرک نداریم. ما یک ظرفیت زمانی برای ماندگاری در گمرک برای همه کالاها در نظر گرفته‌ایم. همه واردکنندگان می‌توانند طی ۲ ماه طبق قانون ترخیص کنند. اگر در این زمان اقدام نکردند، سازمان مربوطه به گمرک اعلام متروکی می‌کند. بنابراین همه در ظرف این دو ماه اقدامات لازم را انجام می‌دهند. حتی در فهرست اعلامی کالای متروکه به ندرت کالای سلامت‌محور و دارو دیده می‌شود.
 
کد مطلب : ۱۲۴۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما