۰

اولین «جایزه علمی عبیدی» متمرکز بر بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت برگزار شد

دوره دوم «جایزه علمی عبیدی» با توجه و تمرکز بر حمایت از تولید علم در حوزه کاردیومتابولیک به کار خود ادامه می‌دهد
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۱۲۴۳۶
اولین «جایزه علمی عبیدی» متمرکز بر بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت برگزار شد
سالم‌خبر: «جایزه علمی عبیدی»، در راستای حمایت از ظرفیت‌های علمی جامعه پزشکی ایران، توسط داروسازی دکتر عبیدی برنامه‌ریزی و اجرا شد؛ این جایزه علمی، با تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت، کنترل و مدیریت این بیماری و پیشگیری از عوارض ناشی از آن، عصر پنج‌شنبه 26 خرداد ماه با حضور 115 اثر علمی در بخش مقاله و پایان نامه با معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده در اولین دوره به کار خود پایان داد.
 
مراسم پایانی اولین دوره «جایزه علمی عبیدی»، با حضور جمعی از پزشکان و اساتید غدد درون ریز و متابولیسم، بیش از 150  نفر از محققین کشور و مدیران داروسازی دکتر عبیدی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر شادی شهریاری مدیر ارشد عملیات فارما داروسازی دکتر عبیدی گفت: «جایزه علمی عبیدی» رویدادی همسو با رویکرد علمی داروسازی دکتر عبیدی است که با هدف ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه جهت حمایت از تولید علم توسط پژوهشگران جوان جامعه پزشکی اجرا می شود.

وی افزود: برگزاری این رویداد علمی در راستای رسالت داروسازی دکتر عبیدی است که همواره کوشیده تا سهمی در ارتقای سطح سلام و بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه داشته باشد؛ درمان روزانه بیش از چهار میلیون بیمار مبتلا به بیماری های غیرواگیر و بهبود بیش از 80 میلیون علائم بیماری‌های حاد در سال، حاکی از اهمیت سلامت افراد
جامعه به عنوان رسالت و هدف در طول 76 سال فعالیت داروسازی دکتر عبیدی است.

دکتر شهریاری در ادامه گفت: داروسازی دکتر عبیدی علاوه بر تولید داروی باکیفیت و ارائه راهکارهای نوین درمانی، برای تحقق توسعه پایدار در تلاش است و مسئولیت اجتماعی را، بخشی از هویت خود می‌داند؛ در همین راستا در سال 1400 و به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود، با اهدای اقلام ضروری، ۷۵ خانه بهداشت در ۷۵ نقطه کم برخوردار کشور را تجهیز نمود.

در ادامه، دکتر سولماز سید موسوی، مدیر علمی واحد دیابت داروسازی دکتر عبیدی گفت: اولین دوره «جایزه علمی عبیدی» در حوزه کنترل دیابت و بیماری های متابولیک اجرا شد؛ هدف از برگزاری این رویداد علمی، شناسایی، معرفی و حمایت از پژوهشگران جوان جامعه پزشکی است که با تمرکز بر بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت، کنترل و مدیریت این بیماری و پیشگیری از عوارض ناشی از آن به پژوهش پرداخته اند.

دکتر سید موسوی اضافه کرد: طی فراخوان این رویداد، از محققان و پژوهشگران دارای مقاله یا پایان نامه در حوزه‌های ذکر شده، دعوت شد تا آثار خود را به دبیرخانه «جایزه علمی عبیدی» ارسال نمایند. ما برای نفرات برگزیده، حمایت از مطالعات و مقالات آنها در آینده، جلسات متعدد با هئیت داوران با حضور آن­ها و دعوت در کارگاه­ها را در نظر گرفتیم.

بررسی و داوری آثار ارسالی به اولین
«جایزه علمی عبیدی» توسط هیئتی از اساتید برجسته غدد و متابولیسم و فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تهران انجام شد که اعضای آن عبارتند از:
  • دكتر عليرضا استقامتي فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دكتر احمدرضا دهپور متخصص فارماکولوژی، استاد ممتاز دانشگاه تهران
    دكتر محمد ابراهيم خمسه فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران
    دكتر مجتبي ملك فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران
    دكتر فرزاد حدائق فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دكتر فرهاد حسين پناه فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دكتر عليرضا استقامتي فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم که در این رویداد مسئولیت مدیریت و هماهنگی هیئت داروان را نیز بر عهده داشت در خصوص مقالات ارسالی گفت: «نوآوری در این مقالات، مهم‌ترین موردی بود که توجه من را جلب کرد. موضوعات مقالات در مورد همه ابعاد دیابت مثل مشکلات کبد چرب، کلیوی، قلبی و... در بیماران دیابتی بود. با توجه به شرایط پاندمی کرونا و محدودیت ارتباطات، تعداد مقالات و پایان نامه‌ها بسیار قابل توجه بود».

وی افزود: «جایزه علمی عبیدی» در اولین
دوره خود شاهد حضور ٨٩ مقاله و ٢٦ پایان نامه از اقصی نقاط ایران مشتمل بر تهران، مشهد، شيراز، كرمان، اصفهان، یزد، زنجان، بابل، ساری، قزوین، نیشابور و سبزوار بود. تمامی این آثار پس از فراخوان منتشر شده در سال گذشته، به دبیرخانه دائمی «جایزه علمی عبیدی» ارسال شدند.

دکتر مجتبی ملک، دیگر داور این رویداد علمی در خصوص چالش­ها مشکلات دیابت گفت: «بزرگترین چالش در بیماران دیابتی بحث آموزش است؛ کنترل قند خون در این بیماران بدون آموزش بسیار دشوار است. این آموزش­ها باید به عنوان بخشی از درمان قرار بگیرند و بیماران را ملزم به آموزش دیدن کنیم؛ در این صورت، بسیاری از هزینه­های درمان نیز کاهش می­یابد.»

از بین مقالات ارسال شده، ٢٠ مقاله منتخب به مرحله نهایی راه یافتند و در پایان، سه مقاله برتر توسط هیئت داوران انتخاب شدند هر سه مقاله با محوریت دیابت، کنترل و مدیریت این بیماری و پیشگیری از عوارض ناشی از آن با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا ارائه شده است.

همچنین، ٤ پايان نامه نیز به مرحله نهایی راه پیدا کردند که سرکار خانم دكتر فرشته عطاران با پایان نامه "مقایسه اثر دو داروي پیوگلیتازون و امپگلیفلوزین بر شاخص هاي اکوکاردیوگرافیک در بیماران مبتلا به بیماران دیابت نوع دو مبتلا به کبد چرب غیرالکلی" به عنوان نفر برگزیده انتخاب شدند.

 
 
کد مطلب : ۱۲۴۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما