۰
حمید سوری استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

وزیر بهداشت مشاوران خوبی ندارد؛ اطلاعات غلط به او می‌دهند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۱۲۴۱۷
وزیر بهداشت مشاوران خوبی ندارد؛ اطلاعات غلط به او می‌دهند
سالم‌خبر: یک اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: برخی تفسیر‌های مدیران ارشد وزارت بهداشت در زمینه وضع همه گیری کرونا در کشور و مقایسه الگوی همه گیری در گذشته و حال و همینطور با سایر کشور‌ها نادرست است و علت آن مشاوره‌های نادرست به این مدیران است.

حمید سوری گفت: در تفسیر‌های مدیران ارشد وزارت بهداشت درباره الگوی همه گیری کرونا در کشور که برآمده از موارد مرگ و میر در کشور است، خطایی وجود دارد که به آن «خطا در استنتاج یافته‌های خام» گفته می‌شود.

وی افزود: مقایسه دو روند در دو یا چند جامعه بدون کنترل سایر عوامل که به آن‌ها «عوامل مخدوش کننده» می‌گویند اشتباه است.

این استاد همه گیر شناسی در توضیح اشتباه‌های این تفسیر‌ها گفت: ایراد نخست این است که فراوانی رخداد باید تبدیل
به میزان یا نسبت شود. دوم اینکه اپیدمی و پیک‌های آن در همه کشور‌ها در یک تاریخ شروع و خاتمه نیافته است. سوم، بیماریابی در کشور‌های مختلف به ویژه کشور ما با سایر کشور‌ها بسیار متفاوت است. ما رتبه ۱۱۸ را در دنیا از نظر تست به ازای هر یک میلیون نفر داریم و در عمل بسیاری موارد ابتلا را پیدا نکرده و نمی‌کنیم. برغم توصیه مجامع بین المللی و علمی برای افزایش تست، دوستان وزارت بهداشت گوششان بدهکار نیست.

سوری افزود: از وزیر که تخصصی غیرمرتبط با این اپیدمی دارد انتظار نمی‌رود در این موارد اطلاع لازم داشته باشد، اما متاسفانه مشاوران خوبی نیز ندارد و اطلاعات غلط به وی می‌دهند که سوژه به دست دشمنان کشور می‌دهند تا ما را به استهزا بگیرند.

وی ادامه داد: مرگ و حتی بستری به هیچ وجه شاخص‌های درستی برای تحلیل وضع اپیدمی نیست.
این نوسانات مرگ تا زمانی که اپیدمی حذف و ریشه کن نشود وجود خواهد داشت و با این تغییرات دچار عادی انگاری می‌شویم و سبب می‌شود شاهد خیزش احتمالی یکباره موارد ابتلا و مرگ و پیک اپیدمی باشیم.

عضو هیئت‌علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برآورد ما از فراوانی و میزان ابتلا بسیار اشتباه است و آنچه اعلام می‌شود، قدرت کافی ندارد.

سوری افزود: در نخستین روز اعلام صفر مورد مرگ، ۱۶۳ کشور دیگر زودتر از ما صفر مورد مرگ را گزارش کرده بودند. در بار دوم نیز که صفر مورد مرگ را گزارش کردیم همزمان ۱۷۳ کشور دیگر صفر مرگ کووید داشتند.»

وی تاکید کرد: ضمن شادمانی از این اتفاق، باید در نظر داشت که ذوق زدگی غیر علمی ممکن است تاثیر مثبت گذرا در سطح جامعه داشته باشد، ولی با گذشت زمان، موجب بی اعتمادی مردم می‌شود.

عضو
هیئت‌علمی گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ارزیابی درست خطر یکی از نکات مهم در دوران اپیدمی در مکان‌ها، زمان‌ها و گروه‌های جمعیتی است و شاخص‌های درست برای ارزیابی خطر کم نیستند، گفت: برخی از این شاخص‌ها نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌های پی سی آر و اندازه گیری بار ویروسی در افراد مبتلا هستند.

سوری با بیان اینکه شاخص‌های ساده تری نیز هستند که نیاز به تست کافی دارد، افزود: اگر نسبت موارد جدید به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۷ روز گذشته در جامعه‌ای بیش از ۲۰۰ باشد، احتمال خطر بالقوه بالاست. اگر در این شرایط تعداد بستری روند افزایشی پیدا کند احتمال خطر بالا می‌رود.

وی تاکید کرد: قضاوت ما از وضعیت اپیدمی در تاریکی علمی است و باید در گزارش از وضع اپیدمی در کشورمان بسیار احتیاط کنیم.
کد مطلب : ۱۲۴۱۷
نام شما

آدرس ايميل شما