۰

جزو پنج کشور اول در تولید کیت غربالگری نوزادان هستیم

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۱۲۱۸۶
جزو پنج کشور اول در تولید کیت غربالگری نوزادان هستیم
سالم خبر: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در جهان جزو پنج کشور اول قلمداد می شویم.

به گزارش سالم خبر از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در آئین افتتاح و بهره برداری طرح تولید کیت غربالگری بیماری های متابولیک نوزادان گفت: با همت جوانان دانشمند، سازمان انرژی اتمی و با مشارکت مرکز توسعه فناوری در دانشگاه آزاد در استان مرکزی، ما در امتداد تولید آب سنگین در فرآیند مهندسی مولکولی، به ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: این کار بومی سازی نیست و کار تحقیقات نتیجه گرا است که مشتق از آن ما امروز به کیت غربالگری نوزادان دست پیدا کردیم که یکی از نیازهای کشور است و تاکنون دو سه کشور محدود در دنیا که این محصول را دارند، به صورت کوپنی و کاملاً محدود آن را به کشور ما واگذار می کردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: ما امروز به عنوان یک قطب در تولید این کیت در جهان مطرح و جزو پنج کشور اول قلمداد می شویم که لطف الهی مشمول حال همکاران ما بوده است. کل این فرآیند یک سال طول کشیده است، یعنی محققان ما همت مضاعفی داشتند و سرمایه گذاری هایی صورت گرفت که مردم ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و در بدو تولد نوزادانی که دچار بیماری های متابولیک هستند از طریق این کیت تشخیصی سریع و زودهنگام، تشخیص داده شوند.

اسلامی گفت: با مجوزی که از سازمان غذا و دارو گرفتیم این کیت الان قابل عرضه است. همچنین میزان تولید، بسیار بیشتر از میزان مصرفی است که در کشور متصور است و ما برای این کیت، برنامه های صادراتی هم در نظر داریم.

وی افزود: غربی ها در حق آب سنگین دشمنی بسیار زیادی کردند و فشارهای سنگینی آوردند که ایران این ظرفیت را نداشته باشد. هدف شان این بود که این ظرفیت گرفته و برچیده شود و کما این که در بعضی از کشورهای اروپای شرقی هم غربی ها این کار را انجام دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ولی مردم عزیز ما بدانند که با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی فناوری هسته ای هر روز خودش را بیشتر و بیشتر در عمق و در سطح گسترش می دهد به گونه ای که بتواند به صورت فراگیر تأثیرات خودش را در معیشت، زندگی و در سلامت جامعه نمایان و پدیدار کند و مردم بتوانند از ظرفیت آن بیش از گذشته استفاده کنند.
کد مطلب : ۱۲۱۸۶
نام شما

آدرس ايميل شما