۰
محمد عبده زاده، رئیس هئیت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر::

شرکت‌های دارویی یکی پس از دیگری در لیست سیاه بانک مرکزی قرار می‌گیرند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۱۲۱۵۷
شرکت‌های دارویی یکی پس از دیگری در لیست سیاه بانک مرکزی قرار می‌گیرند
 سالم‌خبر: رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: شرایط تحریم و مشکلات نقل و انتقال ارز در کشور موجب شده به دلیل برخی مشکلات غیرقابل پیش‌بینی نام برخی شرکت‌های داروسازی در لیست سیاه بانک مرکزی قرار گیرد و فعالیت صنایع دارویی کشور تحت تاثیر برخی قوانین سختگیرانه این بانک دچار اختلال شود.

محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد تاثیر مشکلات بانکی بر شرکت‌های دارویی کشور و همچنین قرار گرفتن نام برخی از این شرکت‌ها در لیست سیاه بانک مرکزی اظهار کرد: شرکت‌هایی که ارز ترجیحی یا نیمایی می‌گیرند، طی یک بازه زمانی مشخص ۱۸۰ روزه باید کالاهای خود را به گمرک آورده و رفع تعهد کنند. اگر پس از گذشت این فرصت زمانی کالا وارد نشود، دسترسی شرکت‌ها به سیستم بانکی بسته
می‌شود و به دلیل اینکه رفع تعهد نکرده‌اند عملا اجازه ثبت سفارش هیچ کالایی را نخواهند داشت.

وی افزود: اقدام بانک مرکزی به این علت است که شرکت‌هایی که ارز دریافت می‌کنند سریع‌تر اقدام به واردات کالا بکنند. در مورد ماشین‌آلات داروسازی و خطوط تولید از آنجا که دوره ساخت دارند نیاز به زمان بیشتری هم دارند. بانک مرکزی زمان وارد شدن کالا را در مورد ماشین‌آلات به ۲۱ ماه افزایش داده است که کمک خوبی به شرکت‌ها بوده است.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: با این حال سختگیری‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. گاهی به دلیل تحریم‌ها شرکت‌ها نمی‌توانند پول را به صورت مستقیم برای فروشنده واریز کنند بلکه مجبور هستند از طریق صرافی‌ها و به صورت غیرمستقیم این
کار را انجام دهند. چنین پروسه‌ای موجب می‌شود که زمان چندان قابل پیش‌بینی نباشد و شرکت‌ها نتوانند در باره زمانی مشخص شده بانک مرکزی یعنی طی ۱۸۰ روز کالا را وارد کنند و همین مساله باعث می‌شود که وارد لیست سیاه بانک مرکزی شده و عملا دسترسی آنها به بانک مرکزی بسته می‌شود.

وی با تاکید بر نقش تحریم‌ها در این موضوع بیان کرد: مهم‌ترین عامل ایجاد چنین مشکلی در این تاخیر تحریم‌ها هستند. بانک مرکزی هم به دلیل کنترل ارزهایی که تخصیص داده دست به این سختگیری‌ها می‌زند. اگر شرکتی وارد لیست سیاه بانک مرکزی شود اجازه ثبت سفارش جدید نخواهد داشت و این وضعیت تا ترخیص کالای قبلی از گمرک ادامه خواهد داشت.

عبده‌زاده همچنین اضافه کرد: اگر کالا به گمرک برسد شرکت‌ها می‌توانند از طریق بانک‌های
عامل رفع تعهد کنند ولی گاه پیش آمدن برخی مشکلات اجتناب‌ناپذیر است. یعنی در بعضی موارد شرکت‌ها پیش از تخصیص ارز با استفاده از اعتبار خود، شرکت سازنده را راضی به ارسال کالا می‌کنند. ممکن است کالا به گمرک برسد اما هنوز پروسه تخصیص ارز در بانک مرکزی هنوز انجام نشده باشد و حتی شاید برای آن ثبت سفارش ارزی اختصاص پیدا نکند. در اینطور موارد کالا در گمرک رسوب می‌کند که این کالا می‌تواند دارو باشد. بانک‌ها در این مورد مقصر نیستند.

رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پایان خاطرنشان ساخت: شرکت‌ها در حال حاضر گرفتار پروسه تخصیص ارز و تحریم‌ها هستند و مشکلاتی از این دست برای آنها ایجاد می‌شود. بانک مرکزی می‌تواند مهلت زمانی داده شده به شرکت‌ها را افزایش دهد.
 
کد مطلب : ۱۲۱۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما